Ise89 Skrevet Januar 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2011 Har en Opel vectra 1.8 16v som koker når motoren blir varm. Temperaturen varierer veldig fra 0 grader til 100 grader, går veldig opp og ned. Kjører jeg sakte stiger den, spesielt i oppoverbakker, går det i nedoverbakker går temperaturen nedover. Har sjekket olje, vann, kjølevæske o.l, og alt er ok. Noen mener det er toppakningen som er ødelagt, men skal ikke motoren koke med engang jeg starter bilen? Min koker ikke før den begynner og bli varm. Kan det være termostaten??? Noen tips for å enkelt sjekke om det er toppakning, termostat eller lignende?? Råd ta:prayes imot med STOR takk!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet Januar 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2011 (endret) Høres ut som at det kan være toppakning ja. Hvordan dette påvirker kjøleegenskapen på bilen varierer, men det er mer vanlig at den "går varm" etter hvert som motoren utvikler mer varme, altså er det like "vanlig" at det skjer etter litt bruk. I en oppoverbakke må gjerne bilen jobbe tyngre, og dette vil naturligvis desto raskere kreve en bedre kjøleegenskap. Når det er sagt, må det jo utvikles varme i bilen før den kan "koke over" ;) Sjekk fargen på kjølevesken, er det olje i den (sort-aktig farge), blålig/kritthvit eksos?, usedvanlig mye eksos?, hvite sporer i oljen? Skru ut tennpluggene og se om det finnes blå/grønn væske på tuppen?, Kommer det bobler i kjølesystemet om du roterer på hjulene?, mindre vann på kjølevannsresarvoaret?, Lukter det glykol (søtaktig) duft av eksosen? Alternativer kan være defekt termostat eller annen årsak til hvorfor sirkulasjonen er dårlig (defekt pumpe, tett kjølekurs etc). Vil uansett på det sterkeste anbefale deg å kontrollere muligheten for ødelagt toppakning først, da dette i tillegg til overopphetningen i seg selv, kan utføre stor og permanent skade på motoren (hydrolock etc). Det er en del gode metoder for å kontrollere muligheten for defekt termostat etc, men om det er misstanke om ødelagt toppakning så er de fleste metoder upålitelige (da symtomene kan fremstå som nokså like). Faren for sprukket toppakning må derfor utelukkes, før man går nøyere innpå hver enkel komponent. Endret Januar 9, 2011 av Hypnagogia La til et par ting til å sjekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ise89 Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 Har peilet oljen og den ser bra ut, har skrudd av lokket og der er det ingen hvite merker.. Ingen olje i kjølevatnet heller... Eksosen har alltid vært ganske hvit og mye når det er kaldt ute. kjenenr kun "vablig" eksoslukt fra den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 Er det lenge siden det har blitt skiftet registerreim og vannpumpe på den? Høres ut som det kan være dårlig sirkulasjon. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ise89 Skrevet Januar 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2011 (endret) Tok ut av termostaten idag, og kokte den, og den funker. Det er dårlig sirkulasjon ja, så nå er neste steg vannpumpe. Den slangen fra radioatoren og inn på motren var varm, mens de andre var kald.... Endret Januar 12, 2011 av Ise89 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Januar 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 Tok ut av termostaten idag, og kokte den, og den funker. Det er dårlig sirkulasjon ja, så nå er neste steg vannpumpe. Den slangen fra radioatoren og inn på motren var varm, mens de andre var kald.... Da er termostaten ferdig. slipper ikke gjennom varmt vann når den skal, derfor blir ikke motoren varm. tror temp måleren på disse er før termostaten, derfor kan det virke som motoren koker, men det varme vannet har ikke rukket frem til motoren, siden termostaten ikke virker skikkelig. da blir vannet veldig varmt før termostaten, derfor kalde slanger på motor og varm fra radiator. du testet den, men den fjusker sikkert. kjøp ny og prøv det billigste først. 200 kroner tenker jeg. lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ise89 Skrevet Januar 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 Takk for svar!! :) Men toppakninga?? Stor sjanse for at det kan være den??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Januar 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2011 Prøv å kjør bilen uten termostat du. Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ise89 Skrevet Januar 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2011 Ka ska skje da?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Januar 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2011 Da blir ikke motoren varm, men visst den holder på på samme måten som før med koking har du muligens en dårlig toppakning. men rart visst det ikke forsvinner kjølevæske- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ise89 Skrevet Januar 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2011 Okei, ska prøve d! :) Takk for tips. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.