Gå til innhold

'96 A4 sliter med tomgang. Kondens?

Ranger emnet


Big SturL

Anbefalte innlegg

God ettermiddag!

 

Har en 1996 Audi A4 B5 1,8l som ved to anledninger nå har tullet med tomgangen. Det rare er at den første gangen var det i nokså kaldt vær, og andre gangen var det plussgrader. Jeg har prøvd å søke litt, og det som kommer opp mest er kondens og gasspjeld.

 

Jeg skriver ned hendelsesforløpet:

 

Lørdag 18.12: Har nesten tom tank og fyller 55 liter kl 18. Har ikke merket noen problem fram til nå, og fortsetter å kjøre normalt resten av kvelden.

 

Søndag 19.12: Dama kommer hjem fra ei venninne som bor lenger inne i byen, hvor det var betydelig kaldere (-10C). Hun forteller at bilen bare "stopper og osv..."

 

Mandag 20.12: Setter meg selv inn i bilen og oppdager at den ikke vil gå på tomgang. Ringer til en mer kyndig person enn meg og blir fortalt at det kan være kondens på tanken. Kjører til Biltema hvor jeg skaffer kondensfjerner og heller på hele flaska. Problemet vedvarer etter flere mils kjøring.

 

Tirsdag 21.12: Bilen tuller fortsatt. Oppdager at den klarer å gå på tomgang hvis jeg får varma opp motoren litt (ca. 10 min kjøring).

 

Onsdag 22.12: Får beskjed av dama at nå fungerer bilen som den skal igjen. Kjører den selv på kvelden og oppdager nå at eneste "feil" er at jeg må gi gass når jeg starter.

 

Torsdag 23.12 til tirsdag 29.12: Bilen går som den skal uten tegn til problem. Tanken nærmer seg tom igjen så jeg fyller 50 liter.

 

Onsdag 29.12: Bilen fungerer på dagen, og etter en 7-8 mils kjøring etter fylling av tank blir den parkert i ca. 7 timer. Nå stiger temperaturen i været fra -2 til +2. Når bilen startes igjen er samme symptomene som var der tidligere i forrige uke tilbake.

 

Har noen idéer om hva som forårsaker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk vakumlekkasjje / falsk luft. Det kan ofte gi ujevn tomgang.

Kan være vakumlsanger, f.eks til bremsekraftforsterkeren, eller gummiflensen under "forgasseren".

 

Om problemet bare er med kald motor, kan det være problem med temperaturgiver fra kjølevannet til ECU. Ved kald motor vil den signalisere at den skal gi litt "fetere" blanding (tilsv. choke).

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Ja, problemet faller stort sett vekk når motoren får varmet seg opp... Men, selv da er tomgangsturtallet litt lavt. Jeg har ikke fått sjekket hvordan det er nå, men i forrige uke kunne turtallet f.eks. legge seg helt oppe på 1,5-2k under kjøring, for så å falle ned igjen til under 1000. Det virket også som om bilen lugget litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

JAJA! Nå funker bilen igjen! ...men det spørs hvor lenge...

 

Ante meg at dette ville skje, da det var akkurat det som skjedde sist. Bilen var blitt kjørt til litt under halv tank. Da jeg var ferdig på skolen i går hadde bilen stått stille i 7 timer. Satte meg inn, vrei om nøkkelen, og der la turtallet seg stabilt på 1100rpm. Kjørte dermed til nærmeste bensinstasjon og fylte full tank. Nå spørs det om det skjer det samme som sist (beskrevet i første post).

 

Sist også var bilen blitt kjørt til litt under halv tank, og boom, der funka den. Kjørte sånn i ei uke, fylte full tank, kjørte ~8 mil, og da kom problemene tilbake.

 

Kan problemene være relatert til bensintanken?? Noe med inntaket av bensin, flotør eller liknende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår