Gå til innhold

hjeeelp.. Starter ikke i kulda :-s

Ranger emnet


Markfiskern

Anbefalte innlegg

Først av alt beklager jeg om det evt finnes hundre tråder om samme problem og løsninger her fra før, men jeg bladde fort over første side og har googlet siden i går morges etter hjelp.. Derfor ny tråd..

 

Aldri hatt problemer med å starte tidligere, så skjedde det som ikke skal skje på vinteren. Bilen starter ikke. Nå har batteriet på konebilen også tatt kvelden etter lang og tro tjeneste (15 år gammelt orginalt. Ja, jeg vet.), så vi står uten bil. Som alle andre er vi ganske så avhengig av bil, så jeg håper på god hjelp her nå.. all hjelp er egentlig god.. jeg er rådvill..

 

Historien kort fortalt; Har en Opel Astra F. Tyskimportert. Brukte bilen daglig til kvelden 28. nov. Dagen før hadde jeg kjørt nærmere 7 mil totalt. Kvelden 28. nov starta bilen uten problem, jeg kjørte tur/retur ganske sammenhengende 5 mil med unntak av en 5 min stopp for å levere arvingen og 5 min for å fylle bensin.

 

Bensintanken er full, batteriet (påstår at det) er ganske så fullt. Og bilen starter ikke. Når jeg først oppdaget at jeg ikke fikk start, så tittet jeg over den en grønnskolling kan se over. Ekspansjonstanken var nesten tom, så jeg fylte på godt med ferdigblanda væske.

 

Det som skjer når jeg setter meg bak rattet er at ved å vri tennningsnøkkelen helt over, så står den bare å kjinner. Men den durer ikke i gang slik den så fint gjorde dagen før den ikke ville mer.

Når jeg vrir nøkkelen til nest siste hakk før start, så hører jeg et høyt og tydelig klikk.

 

Har ikke motorvarmer, står i uisolert fellesgarasje av lecablokker med løse skyvedører. Brukte vifteovn uten hell i nærmere tre timer, halvparten underfra og på skrå inn i rommet stående under panseret. Så at det, utvendig i hvert fall, tinet godt opp.

 

Hva er dommen blant dere som kan dette? Klikket jeg hører før jeg vrir nøkkelen helt rundt, er det starteren?

Som sagt.. alle ideer, tips, diagnoser er bedre enn jeg kommer på selv. Noe jeg skal sjekke, prøve, høre etter, ta bilde av, bare be meg hoppe - jeg spør hvor høyt.. Hjeeeeeelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vrir om nøkkelen og hører klikket, får jeg lys som er like sterke som vanlig.. Når jeg vrir om for å starte, så blir lysa svakere..

 

Naboen har lånt en lader/hjelpestarter som jeg har prøvd.. iflg måleren på den, er batteriet nesten fullt.. Men det hjelper like fordømt lite.. Batteriet lader som sagt, men når jeg slår over på hjelpestarter hjelper det ikke.. gnistra forresten lite når jeg satte den siste klemma på batteripolen.. Har rensa både klemmer og poler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det; Du vrir om nøkkelen og hører et klikk, men starteren går ikke?

 

Løsning: Ta av batteripolene og puss med stålbørste eller sandpapir og smør på noe kobberpasta eller polfett.

Det som lager en klikkelyden er starter-relèet som slår inn, men batteripolene klarer ikke å overføre 200amp til starteren.

 

For all del, prøv dette først før du sløser vekk penger på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt plugger!

 

Ja. Jeg fikk tips om å sjekke pluggene.

Meeeen. Jeg dro av hetta, som var ti cm lang.. og pluggene sitter i bånn av et rør som jeg ikke kommer til med skiftenøkkel.. og pipene jeg har tilgjenglige her til gards, er for korte til å passe ned på pluggen.. Så de sitter der de sitter. Med mindre noen vet om disse rørene som hetta sitter i, er mulige å løsne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det; Du vrir om nøkkelen og hører et klikk, men starteren går ikke?

 

Løsning: Ta av batteripolene og puss med stålbørste eller sandpapir og smør på noe kobberpasta eller polfett.

Det som lager en klikkelyden er starter-relèet som slår inn, men batteripolene klarer ikke å overføre 200amp til starteren.

 

For all del, prøv dette først før du sløser vekk penger på andre ting.

 

Jeg har tatt klemmene av polene og skrubba rent både poler og klemmer. Har verken pasta eller fett, men får høre om naboen har noe liggende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk om du kan finne plusskabelen inn på starteren, da kjører du jo strøm direkte til starteren. Jording finner du en plass på blokka til motoren (gods) Har du nok strøm gjennom startkablene da, i tillegg til din egen strøm fra batteriet og bilen ikke starter, er det noe veldig galt tror jeg...

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte bensinpumpe releet. Kan være dette som tuller. vanglig feil på disse.

For å sjekke skru av bensinslangen på innløpet av fuelrailen, legg den i en cola flaske, og sett på tenningen. Kommer det bensin? Ikke... bytt releet. Sitter på høyre side framme nede ved beina bak deksel forand døra.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk om du kan finne plusskabelen inn på starteren, da kjører du jo strøm direkte til starteren. Jording finner du en plass på blokka til motoren (gods) Har du nok strøm gjennom startkablene da, i tillegg til din egen strøm fra batteriet og bilen ikke starter, er det noe veldig galt tror jeg...

 

Prøv å bytte bensinpumpe releet. Kan være dette som tuller. vanglig feil på disse.

For å sjekke skru av bensinslangen på innløpet av fuelrailen, legg den i en cola flaske, og sett på tenningen. Kommer det bensin? Ikke... bytt releet. Sitter på høyre side framme nede ved beina bak deksel forand døra.

 

Takk for tipset, men som jeg sier, jeg er komplett grønn når det kommer til bil.. Så disse sakene skal jeg ikke sjanse på før jeg har testa pluggene.. må bare skaffe meg en pluggnøkkel. Kan det være at et verksted på landet med glede låner ut en slik en, så jeg kan redde stoltheten og slippe å ringe veihjelp? :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikket er nok et rele som slår inn, for eks releet til bensinpumpa. Kjøp deg et verktøyssett på biltema, høres ut som om du trenger det ettersom du prøver deg med skiftenøkkel på tennpluggene. Du kan risikere å ødelegge mye med denne, ikke bare pluggene.

 

1. Sjekk du om du kan klare å dra bilen i gang. Fungerer dette fortsetter du med å sjekke startreleet, og ledningene til starteren.

 

2. Løsne bensinrøret en plass, sett på tenningen å se om bensinen spruter. Gjør den ikke det, sjekk pumperele, sikring, prøv ev. direktestrøm til pumpa

 

3. Fordeler / Coil. Begynn med å sette en tennplugg i en av plugghettene, legg pluggen til jord og prøv å start for å se om det kommer gnist. Deretter må du feilsøke litt om det ikke kommer gnist. Start med å bytte coil ev rense fordeleren om bilen har dette.

 

4. Sjekk kompresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår