Gå til innhold

Markfiskern

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Markfiskern

  • Bursdag 07/10/1983

Contact Methods

  • Bosted
    Østlandet

Markfiskern's Achievements

  1. Pioneer deh2200ub. Den sorte ledningen sitter fast i kontakten (bilde tre) jeg kobler til pluggene i bilen, i enden som har løsnet fra spilleren er det en liten kabelsko som er knapt 1 cm lang og 2-3 mm bred. EDIT: Siden cossiemk1 sådde tvil om størrelse, så avslører nærmere ettersyn at jord bare passer inn i på spilleren i hullet under gul. Da gjenstår bare spørsmålet om nødvendigheten av å koble blå fra bilen sammen med blåhvit på spilleren. Rød og gul-koblingene finner jeg vel ut av uansett hvis ingen har svar på forhånd
  2. Ja, den blåhvite sitter mellom spiller og iso, men er delt og har gummihette på hver ende for å kunne skjøtes sammen. Antenneforsterker? Man lærer stadig noe nytt.. Og det vet jeg ikke om det er på bilen. Verken bilen eller orginal spillers bok sier noe om dette. I bilen sitter en Blaupunkt Kiel RD 126, Le Mans '97 edition. Selve antenna, for alt jeg vet, ser ut til å være orginal. Kort type, bakerst på taket. Under gummien på antenna er det en ledning snurret i spiral. Den sorte har løsnet fra spilleren og sitter bare i ISOen. Det er jo det jeg spør om, i hvilken ledig "slot" den skal festes på spilleren :-)
  3. Vet ikke om jeg fikk til dette riktig, men bildene er 2 av kablene i bilen og de med stuegulv synlig er bakenden av Pioneeren.
  4. OK :-) Har ikke forsterker, blå/hvit er ikke koblet sammen mellom spiller og iso. Blå er en av ledningene som sitter i bilen, så når jeg plugger bilen og spilleren vil blå gå inn på blåhvit som ikke fører noen sted. Ikke noe å bry seg om? Har ikke ødelagt noe som helst. Hehe. Kan ordne bilde senere om nødvendig, men bak på spilleren sitter ledningene ordnet i en kloss med 8 spor øverst og 8 nederst. Denne sitter over sikringa på spilleren. Ledningene kan løsnes/festes i denne klossen. Svart sitter fast i ISOen, men har bare løsnet fra spilleren. I enden av ledningen er det en metallplugg/kabelsko som kan dyttes inn på plass i spilleren. Spørsmålet er bare hvor den skal inn igjen: RAD 1: GUL-RØD-tom-MUTE-GrønnSvart-Grønn-HvitSvart-Hvit RAD 2: tom-BlåHvit-tom-tom-LillaSvart-Lilla-GråSvart-Grå Ja, på forrige vraket var det R/g og G/r. Det ble jeg fortalt her inne før jeg satte inn spilleren :-)
  5. Skal flytte Pioneeren fra bilen jeg kjøpte den til, og over i ny bruktbil (Primera p11, 97mod) Nå har jeg fått noe nytt å lure på, så jeg håper ekspertene kan trå støttende til så jeg kan gjøre dette problemfritt den første gangen. Har prøvd å google og lete, men bruks- og installasjonsmanualen til spilleren er ikke skrevet på klondriansk.. hadde sikkert fått det til, akkurat som barnesenga med polsk instruksjon. Men det er forskjell på en bil og treverk.. og det var mye lettere å bytte bensinfilter med sms-instruksjoner enn det jeg har lest om stereo hittil.. Fra bilen inn på nåværende spiller sitter ledningene slik: (og de sitter i hver sin "halvdel" som er plugget i org. spiller) (.. tilsvarer ingen ledning tilknyttet) grønn-hvit-grå-lilla gr/sv-hv/sv-gå/sv-lil/sv rød-blå-..-.. svart-oransje-gul-.. Fra stereo går ledningene inn på en ISO hvor de samsvarer 99% med "diagrammet" ovenfor. Men da er vi der jeg spør før jeg skyter.. 1) oransje (display-lys?) har jeg ikke mellom spiller og iso. Og jeg hadde lys i forrige bil, må jeg legge inn kabel her for å få lys på spilleren? Vil ikke det som før bli når jeg starter bilen? 2) Blå fra bilen går inn på blåhvit på iso, bør jeg fjerne blåhvit eller surre elektrikerteip rundt den løse enden så den ikke kommer i kontakt med noe? 3) Svart sitter på plass i ISO'en, men har løsnet fra spilleren. Siden dette er jord, bør vel ikke den bare stappes inn hvor som helst i spilleren? Bak på spilleren fra venstre til høyre; Så hvor skal svart inn? rad 1: gul-rød-..-gul/sort-[høyttalerledninger neste fire] rad 2: ..-blåhvit..-..-[høyttalerledninger neste fire] 4) og siste punkt: I forrige bil måtte jeg koble rød-gul og gul-rød mellom spiller og ISO. Stemmer det at det er rød-rød og gul-gul denne gangen?
  6. Takk for tipset, men som jeg sier, jeg er komplett grønn når det kommer til bil.. Så disse sakene skal jeg ikke sjanse på før jeg har testa pluggene.. må bare skaffe meg en pluggnøkkel. Kan det være at et verksted på landet med glede låner ut en slik en, så jeg kan redde stoltheten og slippe å ringe veihjelp? :-p
  7. Jeg har tatt klemmene av polene og skrubba rent både poler og klemmer. Har verken pasta eller fett, men får høre om naboen har noe liggende :-)
  8. Ja. Jeg fikk tips om å sjekke pluggene. Meeeen. Jeg dro av hetta, som var ti cm lang.. og pluggene sitter i bånn av et rør som jeg ikke kommer til med skiftenøkkel.. og pipene jeg har tilgjenglige her til gards, er for korte til å passe ned på pluggen.. Så de sitter der de sitter. Med mindre noen vet om disse rørene som hetta sitter i, er mulige å løsne..
  9. Når jeg vrir om nøkkelen og hører klikket, får jeg lys som er like sterke som vanlig.. Når jeg vrir om for å starte, så blir lysa svakere.. Naboen har lånt en lader/hjelpestarter som jeg har prøvd.. iflg måleren på den, er batteriet nesten fullt.. Men det hjelper like fordømt lite.. Batteriet lader som sagt, men når jeg slår over på hjelpestarter hjelper det ikke.. gnistra forresten lite når jeg satte den siste klemma på batteripolen.. Har rensa både klemmer og poler..
  10. Først av alt beklager jeg om det evt finnes hundre tråder om samme problem og løsninger her fra før, men jeg bladde fort over første side og har googlet siden i går morges etter hjelp.. Derfor ny tråd.. Aldri hatt problemer med å starte tidligere, så skjedde det som ikke skal skje på vinteren. Bilen starter ikke. Nå har batteriet på konebilen også tatt kvelden etter lang og tro tjeneste (15 år gammelt orginalt. Ja, jeg vet.), så vi står uten bil. Som alle andre er vi ganske så avhengig av bil, så jeg håper på god hjelp her nå.. all hjelp er egentlig god.. jeg er rådvill.. Historien kort fortalt; Har en Opel Astra F. Tyskimportert. Brukte bilen daglig til kvelden 28. nov. Dagen før hadde jeg kjørt nærmere 7 mil totalt. Kvelden 28. nov starta bilen uten problem, jeg kjørte tur/retur ganske sammenhengende 5 mil med unntak av en 5 min stopp for å levere arvingen og 5 min for å fylle bensin. Bensintanken er full, batteriet (påstår at det) er ganske så fullt. Og bilen starter ikke. Når jeg først oppdaget at jeg ikke fikk start, så tittet jeg over den en grønnskolling kan se over. Ekspansjonstanken var nesten tom, så jeg fylte på godt med ferdigblanda væske. Det som skjer når jeg setter meg bak rattet er at ved å vri tennningsnøkkelen helt over, så står den bare å kjinner. Men den durer ikke i gang slik den så fint gjorde dagen før den ikke ville mer. Når jeg vrir nøkkelen til nest siste hakk før start, så hører jeg et høyt og tydelig klikk. Har ikke motorvarmer, står i uisolert fellesgarasje av lecablokker med løse skyvedører. Brukte vifteovn uten hell i nærmere tre timer, halvparten underfra og på skrå inn i rommet stående under panseret. Så at det, utvendig i hvert fall, tinet godt opp. Hva er dommen blant dere som kan dette? Klikket jeg hører før jeg vrir nøkkelen helt rundt, er det starteren? Som sagt.. alle ideer, tips, diagnoser er bedre enn jeg kommer på selv. Noe jeg skal sjekke, prøve, høre etter, ta bilde av, bare be meg hoppe - jeg spør hvor høyt.. Hjeeeeeelp..
  11. Takk for hjelpa! Testa spilleren med hell, og fikk til slutt inn riktig ramme. Spillern satt som støpt, så nå er det atter muligheter for rock eller Torbjørn Egner. Alt ettersom om far er alene, eller ei :-)
  12. Endelig fikk jeg et øyeblikk til å se over stereoskiftet igjen. Kanskje feil uke å skifte stereo på, uten ledige timer i døgnet. Men, før jeg forhaster meg her, så spør jeg heller en ekstra gang. Jeg synes det er noe som ikke stemmer her.. ellers har jeg bare latt meg forvirre. . Jeg har forstått det dithen at 10ern på topp ikke er noe å bry seg med? Den fulle 8ern i midten er høyttalerne, og nederst sitter bl.a jord og strøm Den nederste kontakten i bilen (holdt med klipsene til høyre) RAD 1: rød, rødgrå+hvitsort, [tom], blårød (ikke tilkoblet kontakt på car300) RAD 2: brun, 2x grågrønne, tynnere(?) rød, [tom] Den nederste brikken på Pio-overgangen slik den da kobles mot bilen, er RAD 1: RØD, BLÅHVIT (ikke tilkoblet), TOM, TOM RAD 2: SVART, TOM, GUL, TOM Dette stemmer vel mer eller mindre med http://bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID ? Og når jeg kobler sammen, vil RØD gå på RØD i rad en, SVART og BRUN i rad 2, tynnere(?) RØD på GUL? Den blåhvite i bilen kan jeg flytte over på tom, så denne ikke går i kontakt med rødgrå/hvitsort fra bilen? Forsto jeg forresten korrekt her og i brukerveiledning at gul kobles med rød og rød med gul i selve overgangen? Altså Pio]-gul-rød-[iso og Pio]-rød-gul-[iso?
  13. Mange takk. Kjekt for grønnskollinger som undertegnede å ha ekspertisen lett tilgjengelig fra et verktøy man føler seg komfortabel med (laptop). . ;-) Nei, jeg kan ikke se en eneste skrue e.l som sagt. Eneste jeg ser ifbm braketten til BP, er fakrakontakten og antennekoblinga antageligvis. Fakrakontakten var det "haker" på som jeg har fått løsna, så den følger nok ikke med ut om jeg får braketten løs. Øynet et lite håp om kanskje å få braketten ut, uten helt å ommøblere formen på den, i tilfelle rottefelle. Men om det ikke finnes andre utveier, blir det vel med vold og vilje. . :deng Ja, overgangen inne i BPramma som jeg har nevnt, var fakrakontakten. Det fulgte med en overgang til ISO med Pioneerspilleren, og det er nok denne overgangen som er for stor og sørger for at Pioneeren stikker utenfor ramma til BP. Takk for velkomst og svar :thumb
  14. Tenkte jeg skulle bytte ut r/k-spilleren, med noe som kunne ta litt mer moderne format. Som cd/mp3 og hvorfor ikke USB.. I bilen var det orginalt en Blaupunkt car300. Etter at jeg skjønte det satt bracoskruer i hulla og fikk ut de, var det en smal sak og dytte til låseklemmene så spillern kom ut. Men nå lurer jeg på om jeg har gjort på leggen. . . jeg tenkte å sette inn en Pioneer DEH2200UB. Enkel, grei og billig til mitt bruk. Saken er: a) at når jeg setter overgangen fast inne i braketten, og lirker den inn i spilleren, så blir spilleren stående 3-4cm utenfor midtkonsollen b) at den orginale festebraketten for Blaupunktspilleren sitter dønn fast, og jeg ser ingen skruer e.l som tilsier at braketten ikke skal la seg fjerne. Gode råd mottas med heder, ære og store takk. Har dette vært oppe før, så bær over med en ny bruer som ikke fant den gamle tråden.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår