Gå til innhold

Var på EU-kontroll i dag..Trenger hjelp/tips

Ranger emnet


Andreasvage

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Var på eu kontroll med bilen i dag (1994 Opel omega 2.5 V6). Og har ikke så voldsomt peiling på bil, men ønsker å fixe det sjøl om det ikke er så voldsomt vanskelig. Noen som har noen råd om hva det vil koste å fixe på verksted/eller selv)? Eller om det er vanskelig å fixe det forskjellige tingene som står nedenfor?!

 

1.2.1 - Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyest verdi - bak.

1.2.3 - Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyest verdi.

5.2 - Foraksel - dårlig innfestning - høyre framme.

5.2 - Venstre foraxlingforing står feil vei

5.2 - Foraksel - stor toe out

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på bremsene så smører du opp gliderne og ser over bremsene ser skivene og klossene greie ut og stemplene går fint så er det greit. foringa bytter du ut i ei ny ei og monterer selv sagt motsatt vei av den som står der. på høyre side strammer du til alt av skruer til forstillinga og putter i skruer og muttere der det mangler. så er det bare en forstillingskontroll og etterkontroll ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på bremsene så smører du opp gliderne og ser over bremsene ser skivene og klossene greie ut og stemplene går fint så er det greit. foringa bytter du ut i ei ny ei og monterer selv sagt motsatt vei av den som står der. på høyre side strammer du til alt av skruer til forstillinga og putter i skruer og muttere der det mangler. så er det bare en forstillingskontroll og etterkontroll ;)

 

Tusen takk for svar, får bare håpe det er like lett som det høres ut som. Er det noe problem å gjøre dette selv tror du? Er ikke så voldsomt flink med bil,men intreserer meg sterkt for det. Har nettopp kjøpt denne bilen for å lære litt mere med bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var det verksted eller NAF du var på?

 

Når jeg hadde min gamle primera hadde jeg EU kontroll på et vanlig verksted, hadde et bøttelass med feil og mangler med pålydende regning 14000kr..

Syntes dette hørtes brutalt ut og kostet på meg en ny EU kontroll like etterpå på et NAF senter.. Når dem var ferdig var bilen min godkjent :thanks

 

Gikk tilbake til verkstedet og lurte på hva i helvete dem holdt på med, om de drev og lurte folk med vilje.. Fikk til svar da at delene det var snakk om var såpass slitte at de beregnet at dem ikke ville holde til neste EU godkjenning, derfor måtte det nå byttes for og få bilen godkjent.

 

Sender du bilen din, spessielt gamle biler på EU godkjenning til verksted som tjener penger på og driver med reperasjoner er det akkurat som og sette havresekken åpen til hesta dine i stallen.. Dummeste folk gjør er og sende bilen sin til en EU godkjenning på vanlige verksted. Jeg sender bilen min KONSEKVENT til NAF selv om det er et par hundre lapper dyrer, det burder alle dere andre gjøre også.. NAF er en nøytral part som ikke tjener penger på og skrive ned feil og mangler, det gjør versktedene...

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var det verksted eller NAF du var på?

 

Når jeg hadde min gamle primera hadde jeg EU kontroll på et vanlig verksted, hadde et bøttelass med feil og mangler med pålydende regning 14000kr..

Syntes dette hørtes brutalt ut og kostet på meg en ny EU kontroll like etterpå på et NAF senter.. Når dem var ferdig var bilen min godkjent :thanks

 

Gikk tilbake til verkstedet og lurte på hva i helvete dem holdt på med, om de drev og lurte folk med vilje.. Fikk til svar da at delene det var snakk om var såpass slitte at de beregnet at dem ikke ville holde til neste EU godkjenning, derfor måtte det nå byttes for og få bilen godkjent.

 

Sender du bilen din, spessielt gamle biler på EU godkjenning til verksted som tjener penger på og driver med reperasjoner er det akkurat som og sette havresekken åpen til hesta dine i stallen.. Dummeste folk gjør er og sende bilen sin til en EU godkjenning på vanlige verksted. Jeg sender bilen min KONSEKVENT til NAF selv om det er et par hundre lapper dyrer, det burder alle dere andre gjøre også.. NAF er en nøytral part som ikke tjener penger på og skrive ned feil og mangler, det gjør versktedene...

 

Kenneth

 

Var på vanlig verksted ja, var ikke klar over dette :o Må ta å sjekke opp om det er NAF senter her i nerheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ikke mange som tenker over dette faktisk.

Du forstår hva jeg mener at du lar havresekken stå åpen hos et verksted i forhold til et NAF senter som ikke tjener penger på reprasjoner?

 

Skal ikke hige deg opp med store forventninger men jeg og andre jeg kjenner har hvertfall kun utelukkende hatt gode erfaringer med naf sentere i forhold til verksteder. Mulig dem finner samme feil, kanskje flere? Jeg setter penga mine på at dem finner mye mindre feil.

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ikke mange som tenker over dette faktisk.

Du forstår hva jeg mener at du lar havresekken stå åpen hos et verksted i forhold til et NAF senter som ikke tjener penger på reprasjoner?

 

Skal ikke hige deg opp med store forventninger men jeg og andre jeg kjenner har hvertfall kun utelukkende hatt gode erfaringer med naf sentere i forhold til verksteder. Mulig dem finner samme feil, kanskje flere? Jeg setter penga mine på at dem finner mye mindre feil.

 

Kenneth

 

Ja, såklart forstår jeg det. Er et par av de verkstedene. Men vet ikke helt hvordan NAF senteret her i distriktet er. Men jeg kan tenke meg de komme hvertfall til å klage på at senkesettet ikke står i vognkortet. Å det gidder jeg ikke tror jeg :P

 

Btw, noen som vet hva som menes med "Foraksel -Dårlig innfestninger - høyre foran"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ikke mange som tenker over dette faktisk.

Du forstår hva jeg mener at du lar havresekken stå åpen hos et verksted i forhold til et NAF senter som ikke tjener penger på reprasjoner?

 

Skal ikke hige deg opp med store forventninger men jeg og andre jeg kjenner har hvertfall kun utelukkende hatt gode erfaringer med naf sentere i forhold til verksteder. Mulig dem finner samme feil, kanskje flere? Jeg setter penga mine på at dem finner mye mindre feil.

 

Kenneth

 

Og slik tror du alle verksted er?

 

 

Annen sak; Vil du kjøre trafikkfarlig, eller trygt?..

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF skriver jaggu på mye piss de og! bla fikk jeg 2`er feil fordi ryggelyset ikke virket. 2`er feil for at ene grøftelyset hadde ett skår osv. kjørte innom ett fristående verksted på tur hjem, de tok den inn med engang. gikk over den og godkjente bilen. sa bare at jeg gjerne kunne sjekke ut hvorfor ryggelyset ikke virket og bytte grøftelyset med skår i. skal aldri mer sette min fot på NAF senteret her hvertfall. ønsker å tjene penger de også vettu om de kan få deg til å komme tilbake og ta etterkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF skriver jaggu på mye piss de og! bla fikk jeg 2`er feil fordi ryggelyset ikke virket. 2`er feil for at ene grøftelyset hadde ett skår osv. kjørte innom ett fristående verksted på tur hjem, de tok den inn med engang. gikk over den og godkjente bilen. sa bare at jeg gjerne kunne sjekke ut hvorfor ryggelyset ikke virket og bytte grøftelyset med skår i. skal aldri mer sette min fot på NAF senteret her hvertfall. ønsker å tjene penger de også vettu om de kan få deg til å komme tilbake og ta etterkontroll.

 

hmm, stiligt... for egentlig så skal det ikkje gå ant og legge ting som ryggelys inn som 2`r feil samme med det grøfte lyset :) da alt går over pc no til dags, og pc "programmet" som er linket direkte opp til tilsynet har alternativene 1,2,3 og 4`r feil liggende inne på ka en kan "krysse" feilene ut med :)

 

beklager om det va lite forståelig men er tidlig på mårningen her :P

 

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår