Gå til innhold

Selvmord med airbag, eller?

Ranger emnet


AlexB

Anbefalte innlegg

driver å demonterer hele bilen omtrent innvendig for å få bytta varmeregister..

 

og da fant jeg ut at omtrentlig hele det elektriske nettet inne i dashbordet ser ut som et slitent russisk tivoli, og airbagene er kobla ut..

 

nå vet jeg ikke hva tidligere eier har drevet på med inni der, så jeg lurer på om det er noen måte for å få sjekka at airbagene ikke dreper meg så snart jeg slår på tenninga om jeg kobler de til..?

 

er vel en topunkta kontakt, skal det gå strøm gjennom denne, eller hvordan skal det der fungere?

 

tenker på at de kan være kobla ut grunnet gåen sensor eller noe sånt..

 

 

eventuelt om noen har et voltmeter for hånden og kan sjekke det..

er en golf 3 jeg eier, og på passasjer siden ligger det en blå kontakt opp over hanskerommet.. hanskerommet er løst om man tar av 2 skruer oppi innvendig og 1 skrue ved døra.

 

 

takk på forhånd.

 

Mvh Nervøs Airbag-Forsker!

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver å demonterer hele bilen omtrent innvendig for å få bytta varmeregister..

 

og da fant jeg ut at omtrentlig hele det elektriske nettet inne i dashbordet ser ut som et slitent russisk tivoli, og airbagene er kobla ut..

 

nå vet jeg ikke hva tidligere eier har drevet på med inni der, så jeg lurer på om det er noen måte for å få sjekka at airbagene ikke dreper meg så snart jeg slår på tenninga om jeg kobler de til..?

 

er vel en topunkta kontakt, skal det gå strøm gjennom denne, eller hvordan skal det der fungere?

 

tenker på at de kan være kobla ut grunnet gåen sensor eller noe sånt..

 

 

eventuelt om noen har et voltmeter for hånden og kan sjekke det..

er en golf 3 jeg eier, og på passasjer siden ligger det en blå kontakt opp over hanskerommet.. hanskerommet er løst om man tar av 2 skruer oppi innvendig og 1 skrue ved døra.

 

 

takk på forhånd.

 

Mvh Nervøs Airbag-Forsker!

 

Jeg har ikke svar på spmene dine desverre, men jeg lurte på om du kunne følge airbag-ledningen på passasjer-siden, og fortelle meg hvor den havner? Jeg presterte nemlig å "miste" den når jeg skiftet varmeregisteret på en passat her tidligere :)

(regner med at den har gjemt/glemt seg bak varmeapparatet, men å demontere hele bilen igjen for å finne den er uaktuelt, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble av batteri, vent 555555555 min, koble på airbager, koble til batteri og skru på tenninga med ei ghand under rattet. går nok fint, er nok bare noen fikse idèer, airbagsystemet kobles ut ved feil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)eg lurer på om det er noen måte for å få sjekka at airbagene ikke dreper meg så snart jeg slår på tenninga om jeg kobler de til..?

 

2) er vel en topunkta kontakt, skal det gå strøm gjennom denne, eller hvordan skal det der fungere?

 

 

1) Anbefalt metode for tilkobling er:

  • Batteriet koblet fra, helst minst 10 minutter
  • Koble til Airbag kontakter
  • La tenning stå på
  • Koble til batteriet

 

Om noe eksploderer da, så sitter du ikke i bilen.

 

2) Skal gå en liten hvilestrøm til Airbag (for at systemet skal sjekke at det er kontakt), og full 12V for å løse den ut.

 

Tror kontaktene for airbag på VW pleier å være gule.

 

 

Måling med multimeter kan være risikabelt.

Bedre å lese ut feilkoder via diagnosekontakt.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal vite om airbagen funker som Ohm'er du den :)

 

 

nei serriøst ikke gjør det :P

 

Da smeller det ja!

 

Gjør som han andre over sa, monter sammen, handa uder rattet og sett på tenninga.

 

 

Airbag er "farlige" greier, folk har blitt drept før, ved arbeid på biler og airbag!

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Haynes-boken for Volvo'en min så står det om airbag at batteri skal være frakoblet, tenning skal stå i posisjon II, og så kobler man til batteri; som Bwana har sagt. Antar det er samme for andre biler her da :)

Sjekk om airbag er ok gjør jo systemet selv, så du skal ikke måle noe som helst, og du vil jo få lys i SRS-lyset hvis det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil få lys i airbaglampa uansett, da det ligger feilkoder inne. Disse slettes ikke av seg selv på golf 3. Regner med lampa har lyst hele tida? Gjør den ikke det er den kobla ut, eller pæra har gått. Sistnevnte hadde skjedd på golfen jeg hadde, da den hadde lyst i endel år ifølge forrige eier(en slask).

 

Jeg ville bare kobla fra batteriet, koblet sammen alle plugger og koblet på batteriet igjen. Når du slår på tenninga da, kommer lampa til å lyse for å indikere at systemet ikke er i drift gr. feil. Hvis alt har vært koblet ut, ligger det inne en haug av feilkoder, og alle disse må slettes. Så får du bare krysse fingra for at sleperingen i rattstammen funker, og at det er god kontakt i pluggene under setene(hvis du har disse). Det er ihvertfall de vanligste feilene, men bilen din begynner å bli gammel så litt av hvert kan ha skjedd.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan forresten hende at forrige eier har byttet/bygd om dashbord og ratt for å få airbagger, det er ikke sikkert det var originalt i bilen din. Jeg trodde dette kom originalt i '95, men jeg er ikke sikker altså.

 

Kanskje han har gjort dette for å få et mer moderne utseende på interiøret, uten å koble de til. Vanskelig å vite egentlig... uansett en merkelig løsning.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår