Gå til innhold

Brekke med elektrisk brekk

Ranger emnet


flatpedal

Anbefalte innlegg

Forstår ikke vitsen med å drive med "brekking" jeg.. men jeg er sikkert bare gammel :)

 

Unskyldningen om at man gjerne vil kjenne hvordan bilen oppfører seg på vinterføre er nok oppbrukt og ubrukelig. Brekking er unaturlig, og unødvendig :)

 

Men den nye 2011-passat som jeg har prøvekjørt noen tusen mil, i påvente av at min bil kommer til våren, er det vanskelig å kjøre med brekket på. Står brekket på, og jeg begynner å kjøre, slår det seg av. Jeg får heller ikke slått det på mens bilen ruller. Det er mulig det slår inn en veldig kort tid, men vil slå seg av igjen. Men igjen.. hvorfor ? Utkobling av ESP, kobler ikke ut systemet helt. Man får bare litt mer å gå på. Man kan gjerne spinne med hjulene, men med en gang bilen merker at den går litt sidelengs, er det slutt.

 

Så.. kjør heller pent, pyntelig, og trygt. Hvis man vil vite hvordan bilen oppfører seg på glatta, tar man en tur på en av NAF`s mange øvingsbaner - det gjorde jeg før vinteren kom for fullt.

Endret av MrAmarok
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror håndbrekket på disse bilene er laget slik for å lette bakkestart, siden man kan begynne å kjøre med brekket på, samtidig som at det ikke har noen betydning om man glemmer å ta av brekket.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror håndbrekket på disse bilene er laget slik for å lette bakkestart, siden man kan begynne å kjøre med brekket på, samtidig som at det ikke har noen betydning om man glemmer å ta av brekket.

 

Har ikke Passat iallefall etter 2008 hatt noe som heter "Auto Hold" da? Det var iallefall det på en 08` som jeg kjørte for litt siden. Den hadde også brekk med bare en knapp man trykka inn ved lysbryteren for hovedlysene, men en "auto hold"-knapp ved gearstanga.

 

Den gjorde at man lettere kunne ta bakkestart, da den holdt igjen bremsen når man hadde bremset helt opp, og sto i ro. Da kunne man slippe bremsen men bremsen ble ikke deaktivert før man begynte å rulle fremover, eler bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Passat iallefall etter 2008 hatt noe som heter "Auto Hold" da? Det var iallefall det på en 08` som jeg kjørte for litt siden. Den hadde også brekk med bare en knapp man trykka inn ved lysbryteren for hovedlysene, men en "auto hold"-knapp ved gearstanga.

 

Den gjorde at man lettere kunne ta bakkestart, da den holdt igjen bremsen når man hadde bremset helt opp, og sto i ro. Da kunne man slippe bremsen men bremsen ble ikke deaktivert før man begynte å rulle fremover, eler bakover.

 

Alle de nye Passat'ene fra 2006 kunne leveres med "auto hold", og var standard på Highline i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke vitsen med å drive med "brekking" jeg.. men jeg er sikkert bare gammel :)

Ja, du er nok litt gammel. Anbefaler faktisk Passat for deg, for det er en fin bil, men er omtrent like spennende som å kjøre buss.

 

Prøv å hold knappen inne. Mener ESP også kunne slås av på min -07 Passat, men kan ikke huske hvor mye jeg prøvde, siden det likevel var el. håndbrekk og forhjulsdrift. På A6'n står det at ESP'n går av når du holder knappen inne, men føler likevel den ikke er helt av. Men får lekt seg litt så lenge antispinn er av.

 

Jeg skal prøve å holde knappen lengre inn neste gang. Men det idiotiske er at det stod ESP aus i displayet, selv om ESP åpenbart ikke ble frakoblet.

 

 

Den "Hill hold"-funksjonen fungerer helt automatisk, for den som lurte på det. Trenger ikke på trykke på brekk-knappen.

 

Og commondus, du trenger ikke å bekymre deg for om jeg kan kjøre bil eller ikke. Bakhjulene på bilene mine har hatt høyere kilometerstand enn forhjulene.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke vippe bryteren som du sier på Passaten, bare en trykknapp der. Misforsto jeg?

 

Haha, nå slo det meg hvilken jeg kjørte når jeg brekka. Takk for presiseringen! Brekket på A6`en sitter i form av en vippebryter ved girspaken. Husker nå at Passelaten hadde en trykk-knapp til venstre for rattet.

 

Mao, man kan brekke med el. brekk i A6 i hvert fall, men kanskje ikke med Passat.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en B6 er i fart, er det ikke bare bakhjulene som får bremse-effekt. Tanken er at når du trykker inn knappen under fart, ønsker du å bremse, og det gjøres best med alle 4 hjulene. Disse bilene har ikke "håndbrekk". De har parkeringsbrems. Eller E-brake som amerikanerne ønsker å kalle det. Altså emergency-brake.

Og bilen er ikke lett å "leke" med, finn en Volvo 240 istedet. Når det da går av veien, er det ikke så farlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår