Gå til innhold

Audi 100 quattro 1990 - mistanke om feil med ladinga

Ranger emnet


donjuan

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Audi 100 quattro, 90 modell som jeg har en mistanke det er noe feil med ladinga igjen.

 

Var nede i Larvik for 2 uker siden da ladelampa og voltmeteret begynte å dette midt på natta på vei nedover - kjempe moroo :)

 

De jeg skulle til kjente tilfeldigvis en bilmekaniker som byttet spenningsregulatoren der børstene sitter som var nedslitt antakeligvis.

 

Nå på vei hjem, da ca. 2 uker senere, begynner voltmeteret å droppe igjen og ladelampa lyser når jeg når gårdsplassen hjemme.

 

Batteriet har en hvilespenning på 11,87v, når jeg starter bilen endrer deg seg til ca 11,40v (når ting begynner å trekke strøm så synker vel spenningen litt antakeligvis)

 

Er det noe feil med rotor/anker/sleperinger som gjør at dette nå ikke virker selv med nye børster og regulator og at jeg må investere i en ny dynamo?

 

Fra Larvik etter bytte ladet den med ca 14,4v sa han reparatøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å skifte regulator igjen det kan være den som ble satt inn er gåen (selges på biltema for en hundrings) hvis det ikke er den så er det mad all sannsynlighet dynamoen ,biltema selger de også .koster en 950 kr

 

Er audien din 5-sylindret? I såfall micromidas, kan jeg bruke den samme på min audi 200 10v - 90 så fremt festebrakettene er de samme? Har en dynamo fra en audi 90 nå, men den ligger på rundt 12,5 volt, og det er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Er audien din 5-sylindret? I såfall micromidas, kan jeg bruke den samme på min audi 200 10v - 90 så fremt festebrakettene er de samme? Har en dynamo fra en audi 90 nå, men den ligger på rundt 12,5 volt, og det er for lite.
Det er ikke dynamoen som bestemmer volten men regulatoren .For å sette en biltema dynamo i 200 så må du lage noe som strammer reima .For den er beregnet på volvo .men det lønner seg . :cruising:

Audi 200 turbo quattro 2,2 l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det er ikke dynamoen som bestemmer volten men regulatoren .For å sette en biltema dynamo i 200 så må du lage noe som strammer reima .For den er beregnet på volvo .men det lønner seg . :cruising:

 

Det er sant :p Jeg skifta regulatoren på den brukte dynamoen, men allikevel er spennningen rundt 12,5 volt. Hvis jeg har forstått det riktig: Regulatoren er den delen hvor børstene sitter festet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har en Audi 100 quattro, 90 modell som jeg har en mistanke det er noe feil med ladinga igjen.

 

Var nede i Larvik for 2 uker siden da ladelampa og voltmeteret begynte å dette midt på natta på vei nedover - kjempe moroo :)

 

De jeg skulle til kjente tilfeldigvis en bilmekaniker som byttet spenningsregulatoren der børstene sitter som var nedslitt antakeligvis.

 

Nå på vei hjem, da ca. 2 uker senere, begynner voltmeteret å droppe igjen og ladelampa lyser når jeg når gårdsplassen hjemme.

 

Batteriet har en hvilespenning på 11,87v, når jeg starter bilen endrer deg seg til ca 11,40v (når ting begynner å trekke strøm så synker vel spenningen litt antakeligvis)

 

Er det noe feil med rotor/anker/sleperinger som gjør at dette nå ikke virker selv med nye børster og regulator og at jeg må investere i en ny dynamo?

 

Fra Larvik etter bytte ladet den med ca 14,4v sa han reparatøren.

 

Hvis batteriet ditt har en hvilespenning på 11.8v så er det så godt som ødelagt.. 11.7 er dødt batteri.. Og når bilen går på tomgang har du 11.4v på batteriet? Da er isåfall dynamoen ødelagt..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke viftereim, kjølevifta er styrt av en termostat. Men dynamoreima skal være stram, men skal prøve å bytte børster igjen å stramme reima:) Er det stramt nok når je kan presse inn reima ca. 1cm på midten eller skal det være mindre "slakk"?
det skal gå an å vri reima 45 grader ,da er den passe stram .

Audi 200 turbo quattro 2,2 l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår