Jump to content

Problemer med kjølesystem på Audi a4 b6 1.9tdi

Rate this topic


K3nnyNil
 Share

Recommended Posts

Nylig kjøpt en Audi A4 b6 1.9tdi quattro.

(Registerreim og vannpumpe byttet 19.10.2022)

Etter bare noen dager kommer første problemene. Starter bilen og lar den gå litt på tomgang før jeg kjører. 

Etter knappe 4km kommer rød varsellampe for kjølevæske, det viser seg at tanken er nesten tom, får tak i frostvæske og fyller opp. 

 

Og her starter da problemet: 

Motortemp faller til 50 grader, opp mot 60 grader under kjøring.

Bytter termostat i og med at det høres mest logisk ut. Etterfyller kjølevæske til minimumsmerket, lar bilen stå på tomgang i oppoverbakke med lokk på ekspansjonstanken av for lufting. Etter en liten time på tomgang er tanken så full at det har rent over. 

Etter bytte av termostat og x antall runder med lufting så får motor omsider 90 grader under kjøring, faller til 70 grader under nedbremsing i kryss osv. På tomgang rett ned til 50 grader. 

Gjør ett nytt bytte av termostat da første ble kjøpt på biltema, og etter lesing på diverse forum ang biltema termostat så ble det igjen ny termostat.

Fortsatt samme problemet.. 

Får varme i varmeapparatet, MEN får ikke justert varmen, blåser like varmt på 19 grader som på HI. På 17-18 grader så kommer det iskald luft og motortemp stiger til 90 grader. 

Etter en haug med googling og lesing på diverse forum så har man ikke blitt noe klokere. 

Etter mye feilsøking og lufting av kjølesystem, så har jeg kommet frem til at det er for dårlig sirkulasjon på kjølevannet når bilen står på tomgang. 

Ingen sirkulasjon på returslange i ekspansjonstanken, hadd returslange fra varmeregister helt av, så vidt en en liten stråle der. Med litt turtall så strømmer det fint gjennom. 

Øvre slange til radiator blir heller ikke  varm, selv etter kjøring. Motor stabil på 90 grader under kjøring, tar vell og merke lang tid å oppnå 90, men går aldri over.

Så hovedproblemet virker å være sirkulasjon av kjølevann, noe som for meg virker mest logisk å være dårlig/defekt vannpumpe, men ved dårlig sirkulasjon i kjølevannet så burde vell i teorien motor gått varm, og ikke falle ned på temperatur?

Og siden det er knapt 1 mnd (ca 1000km) siden register og vannpumpe var byttet, så virker det heller ikke å være logisk. 

Så nå står jeg litt fast her, vært inne på tanken om  delvis tett varmeregister i og med at det strømmer fint ved turtall, men kan det være årsak til at temperatur faller til 50 grader på tomgang?

Noen som har vært borti lignende? Eller har peiling på hvor man skal fortsette feilsøking?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy