Gå til innhold

har noen peiling?? motor og ABS-problem

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Har en chrysler stratus 2.5 LX V6, 95-mod. som jeg har fått et par problemer med den siste tiden..

De siste ukene har den plutselig begynt å hikste/hoste når jeg kjører (det hender seg at motorlampen blinker til, men den lyser ikke permanent), men når jeg ruser den kommer den ganske fort til seg selv (som regel). Når jeg kjører inn i rundkjøringer fks, (sakker farta, slipper gassen), så stopper den ofte. Det gjør den også om den går på tomgang en stund, men det er veldig sporadisk. ellers har den gått helt fint..

I dag klikka den helt, og går ikke på tomgang i det heletatt uten at jeg holder gassen inne. forferdelig upraktisk på en automat... prøvde å kjøre noen meter, men med en gang jeg slapp gassen døde den..

har dere hørt om lignende problem??

Og, er det mulig å få noe ut av en evt. diagnose om motorlampa ikke lyser permanent?

 

Har også et annet spørsmål. ABS`en fikk et illebefinnende her en dag.. Plutselig slår den inn så fort jeg toutcher bremspedalen, og lager voldsomt til lyd (slik som når du bremser hardt på glattisen, høres kanskje enda litt verre ut). etter den har tullet en stund kommer abs-lampa på og lyser konstant, og da virker den ikke i det heletatt (det er vel en selvfølge..).

Men, hver gang jeg starter bilen på nytt må jeg igjennom samme prosess. altså den skurer og rister lenge før den kobler helt ut.

ble så lei av dette at jeg tok ut sikringen til abs`en til slutt..

Hørt om noe sånt?

 

Håper på svar, ganske frustrert her jeg sitter.. :helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
Hei! :)

Har en chrysler stratus 2.5 LX V6, 95-mod. som jeg har fått et par problemer med den siste tiden..

De siste ukene har den plutselig begynt å hikste/hoste når jeg kjører (det hender seg at motorlampen blinker til, men den lyser ikke permanent), men når jeg ruser den kommer den ganske fort til seg selv (som regel). Når jeg kjører inn i rundkjøringer fks, (sakker farta, slipper gassen), så stopper den ofte. Det gjør den også om den går på tomgang en stund, men det er veldig sporadisk. ellers har den gått helt fint..

I dag klikka den helt, og går ikke på tomgang i det heletatt uten at jeg holder gassen inne. forferdelig upraktisk på en automat... prøvde å kjøre noen meter, men med en gang jeg slapp gassen døde den..

har dere hørt om lignende problem??

Og, er det mulig å få noe ut av en evt. diagnose om motorlampa ikke lyser permanent?

 

Har også et annet spørsmål. ABS`en fikk et illebefinnende her en dag.. Plutselig slår den inn så fort jeg toutcher bremspedalen, og lager voldsomt til lyd (slik som når du bremser hardt på glattisen, høres kanskje enda litt verre ut). etter den har tullet en stund kommer abs-lampa på og lyser konstant, og da virker den ikke i det heletatt (det er vel en selvfølge..).

Men, hver gang jeg starter bilen på nytt må jeg igjennom samme prosess. altså den skurer og rister lenge før den kobler helt ut.

ble så lei av dette at jeg tok ut sikringen til abs`en til slutt..

Hørt om noe sånt?

 

Håper på svar, ganske frustrert her jeg sitter.. :helpme:

 

Hei .

Du tok ut sikringen til abs'en og da var det stilt ? Vel er det sikringen til pumpen , 40 amp , du tok ut ?

 

Jeg har problem med abs lampen lyser konstant , prøvde å fjerne sikringen til abs , 20 amp , det resulterte i at motoren stoppet !? Drit lei hele greia , alle givere er ok , det er også kransene på hjulene . Blir å rive i OBD I/II diagnoseverktøy .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du målt selve sensorene? det kan nemlig være dårlig kontakt eller brudd i sensoren -dette kommer ikke opp under testen eller feil kode. jeg fikk brudd i kablen etter at hold på med å skifte hjul lager og glapp den så den ble strekk -den kommer og går av og til. men har ikke brydd meg om det.

 

Men rent teorisk er dette en hall sensor og den skal gi en pulserende signal. altså den skal bli høy eller lav når den får metal veldig nær sensoren og endre tilstand når den fjernes vekk. det kan ohmes og tilstand endring skal være merkbær.

 

Uansett letter og enklere enn å demontere hele cpu synes jeg...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du målt selve sensorene? det kan nemlig være dårlig kontakt eller brudd i sensoren -dette kommer ikke opp under testen eller feil kode. jeg fikk brudd i kablen etter at hold på med å skifte hjul lager og glapp den så den ble strekk -den kommer og går av og til. men har ikke brydd meg om det.

 

Men rent teorisk er dette en hall sensor og den skal gi en pulserende signal. altså den skal bli høy eller lav når den får metal veldig nær sensoren og endre tilstand når den fjernes vekk. det kan ohmes og tilstand endring skal være merkbær.

 

Uansett letter og enklere enn å demontere hele cpu synes jeg...

 

Hei .

 

Jeg Ohmet alle giverene bare for å få en indikasjon ang brudd elle ikke , giveren viste : 1.052 - 1.053 - 1.054 og en viste 1.064 Ohm . Om denne differansen er nk til å trigge varselsystemet vites ikke . Det kan også være slik at en tidligere feilkode ligger å sperrer systemet , jeg gir meg ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet styreenheten til abs'en i dag....ingen forskjell , abs lampen lyser fremdeles . Har nå kjøpt diagnoseverktøy fra USA som tar motorstyring ,abs , autkasse etc etc . Jeg gir meg ikke !

 

Har du fått til noe mer har samme problem med min Chrysler startus 95 2.0.(Motorproblemet)

Peugoet 406 - Toyota Corolla 1975

X Ford Mondeo X Peugeot 405

X Ford Sierra X Ford escort X Mazda 323

X 2 Volvo 240 X Honda Accord aerodeck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

 

Jeg Ohmet alle giverene bare for å få en indikasjon ang brudd elle ikke , giveren viste : 1.052 - 1.053 - 1.054 og en viste 1.064 Ohm . Om denne differansen er nk til å trigge varselsystemet vites ikke . Det kan også være slik at en tidligere feilkode ligger å sperrer systemet , jeg gir meg ikke !

 

:) DU MÅ også prøve at de er ok...dette må du gjøre ved å føre et paser stor flatt skru trekker veldig nær føleren -som jeg nevnte tidligere dette er en hall sensor som endrer tilstand når en metal gjenstand kommer foran sensoren -desuten ser du hvordan tennene på kransen er utformet: dette for å gi en børst med firkantede pulser til abs enheten- breden på disse pulsene indikerer hvor fort hjula går -ved blokkering av hjula vil sensoren sende en vedvanrende puls i forhold til de andre hjula...

 

Derfor det du måler over en kilo ohm er en tilstand men gjør som jeg nevnte, sette et eller annet av metal forna sensoren så den endrer verdi -da vet du at den er 100% ok!! ikke ellers... men som jeg nevte tildigere jeg tror det er brudd i kabelen men har også lest at den tannhjul kransen kan sprekke og gi en ikke konstant pulstog som ikke gjenkjennes av processoren ergo kobler den seg ut..

 

 

Har skiftet styreenheten til abs'en i dag....ingen forskjell , abs lampen lyser fremdeles . Har nå kjøpt diagnoseverktøy fra USA som tar motorstyring ,abs , autkasse etc etc . Jeg gir meg ikke !

 

fint at du fikk prøvd det og :) men hvilken diagnose verktøy er dette? kunne tenke meg en selv :) har du link til den og endelig pris kanskje?

 

d får holde oss oppdatert med åsen det gikk med feilen og :blunk:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
:) DU MÅ også prøve at de er ok...dette må du gjøre ved å føre et paser stor flatt skru trekker veldig nær føleren -som jeg nevnte tidligere dette er en hall sensor som endrer tilstand når en metal gjenstand kommer foran sensoren -desuten ser du hvordan tennene på kransen er utformet: dette for å gi en børst med firkantede pulser til abs enheten- breden på disse pulsene indikerer hvor fort hjula går -ved blokkering av hjula vil sensoren sende en vedvanrende puls i forhold til de andre hjula...

 

Derfor det du måler over en kilo ohm er en tilstand men gjør som jeg nevnte, sette et eller annet av metal forna sensoren så den endrer verdi -da vet du at den er 100% ok!! ikke ellers... men som jeg nevte tildigere jeg tror det er brudd i kabelen men har også lest at den tannhjul kransen kan sprekke og gi en ikke konstant pulstog som ikke gjenkjennes av processoren ergo kobler den seg ut..

 

 

 

 

fint at du fikk prøvd det og :) men hvilken diagnose verktøy er dette? kunne tenke meg en selv :) har du link til den og endelig pris kanskje?

 

d får holde oss oppdatert med åsen det gikk med feilen og :blunk:

 

Nå er jeg eier av diagnoseverktøy . Det heter MaxiDiag , visstnok av fabrikat Autel . Skal være kompatibelt med europeiske biler også . Skal kunne brukes på ABS , motorstyring , airbag . Prisen var ca 160$ . Har ikke fått testet det , men er ved godt mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår