Gå til innhold

DanielH: Einser mk1 Værsting-diesel prosjekt:) UPDATE 6.11 med Kawasaki Bilder:)

Ranger emnet


Volvo flerogførr

Anbefalte innlegg

Gromt prosjekt:) er det hydraulik pumpe til traktor eller..?

har du noe mer info om diesel pumpene du nevnte tidligere i tråden? vet du hvilke motorer det er tatt fra orginalt?

og hva som spesifik er gjort med dem.. har du noe data fra testkjøring i benk? og muligt du har skrevet det tidligere, men hvilke dyser har du tenkt og bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe...Hver sin smak, men nå er jo fangeren halvferdig og masse breding gjenstår! Og nå blir ikke dette et prosjekt med bare felger og senk som utseende:)

 

Noen smakebiter fra hvordan det muligens kan bli...

 

Kan bli bra da, liker bergcup bilene... Jeg får følge med;)

Hiawata

 

Prosjekttråd: Golf 2 syncro 1.8Thttp://www.bilforumet.no/prosjektforum/187834-hiawata-s-golf-2-g60-syncro.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått prosjekt Daniel!!!

 

Et par ting jeg kommer på i farten:

 

Med VP37 pumpe er det desverre ikke så lett å komme opp i 300hk, selv med 12mm pumpehode og stooore dyser så skal du slite. 12mm pumpene er i tillegg ofte særdeles lite turtallsvennlige og en stor belastning på registerreim...

 

Når det gjelder turbovalg, hvorfor gikk du ikke bare for en GTB2260VK turbo? Én turbo å holde styr på, spooler opp tidlig og kapasitet til over 300hk på 1.9TDI.

 

Hvordan har du tenkt å styre VGT på Toyota turboen din? Er den vakuumoperert og styrt med magnetventil? Jeg regner med MSA15.5 hjernen forsvinner siden du skal ha mekanisk styrt pumpe?

 

Med tanke på stemplene, håper jeg du har tenkt å modifisere forbrenningskammeret for lavere kompresjon og maskinere plass til større ventiler? Toppen har astma og spesielt eksosventilene er alt for små for ditt effektmål.

 

Har du sjekket klaring mellom ventil og stempel med den nye kammen?

 

mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

royterje: Jeg har vurdert ett orginal innsug, men jeg har ingen problemer med og bygge ett ordentlig ett, så blir custom innsug...Har regnet og designet en del innsug i solidworks og flowtestet dem i programmet, så jeg har kommet frem til en favoritt...Fant også ut at sånn jeg lagde det innsuget på bilde, gir ganske elendig flow iforhold til de andre jeg testet, så ett nytt rustfritt blir laget:)

 

Z3011: Det er trolig en Hydarulikk pumpe fra en traktor ja:) Den er jo bygd akkurat som den orginale, bare en del større tannhjul...Så tror ikke denne pumpa skal slite med og levere olje:) Trykk og flowmengde blir jo såklart regulert med div ventiler, så tror det skal gå bra...

 

Diesel pumpa stammer fra en 2.5liters firer fra Mitsubishi Pajero, og har 11mm elemnt i seg. Trykk-klokka på toppen av pumpa blir modifisert til og justere mere dieselmengde ved høyre trykk enn 1 bar(Fabrikk innstilt) Turtalls begrensningen blir også justert, siden jeg skal opp over 5250o/min:) Ellers skal jeg forske litt med matetrykket innvendig i pumpa, og andre div justeringer:) Har ikke noen testpapiret på pumpa, så dette blir ren justering etter norsk landevei:) Har justert en del pumper av denne typen, så skal klare og får litt mengde ut av den:)

Men kan godt være jeg får tak i en større rekkepumpe av noe slag i senere tid...

Dysene blir noen Bosio Race 520 eller 520 stage 2 sju hulls dy, da disse er de største dysene man nesten kan få tak i til 1.9:)

 

Ørjan Eriksen: Har planer om og kjøre i sommer med bilen, så vi får se:) Div turer til rudskogen og ACR blir det nok, kanksje ikke ferdig lakkert men:) Vi får se...

 

 

Alcaid: Nei, ser den, jeg skal tune pumpa maks, så får vi se hva den klarer og levere...Kjører med denne pumpa i begynnelsen, så får vi se hva vi kommer over senere:) Har sett bilder av 1.9`er med rekkepumpe, så disse har jo andre egenskaper iforhold til rotorpumpa... Så mulig jeg skaffer meg en sånnen av noe slag!

 

Vet flere som kjører GTB2260VK på disse motorene, men dette blir ikke noe motor bygg som noen andre har gjort:) Så jeg skal kjøre ett compound oppsett, med 2 turboer. Den første VGT`en styrer jeg bladene på med en egenlaget wastegate, og den blir også forbipassert av en stor egenprodusert wastegate. På lave turtall står VGT bladene på maks spool, og ut av eksoshuset går eksoen videre inn i den ene porten på twin scrollturboen, da den første wastegaten åpner ved rundt 1-1.2bar, går litt av eksosen gjennon VGT turboen og resten går gjennom wastegaten og inn i den andre kanalen på Twin sroll turboen. På høye turtall kjører jeg 60% på den første turboen og ca 40% på slutttrinnet. Jeg vil da få en rask spoolup på laveturtall og lite motrykk i grenrøret på grunn av den store turboen:) Klarer den GTB2260VK og levere oppimot 2.5-3 bar turbotrykk alene? Er litt derfor jeg kjører compound oppsett, da den første turboen blir matet med over 1 bars trykk, og dermed ikke må jobbe helt alene:)

 

Stemplene blir bearbeidet med større forbrennigskammer og skal frese opp ventil lommene. Nei, har ikke målt klaringen enda, men skal ta en del ut av ventil lommene, så tror ikke det skal bli noen problem:) Blir også en stor porte jobb på toppen. Har hørt at noen mener det nesten ikke er noe vits med større ventiler da det er så liten sylinder diameter? Du vil da få ett ikke rare arealøkningen, siden sylinderveggen stopper flowet?

 

Håper jeg rakk og svare alle da:)

 

Skal slenge ut litt bilder av hvordan motor og turbo oppsett ser ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny update:)

 

IMG_9755.jpg

 

Kappet vekk Batteribunnen...

 

IMG_9758.jpg

IMG_9759.jpg

 

Laget fester til Intercooler nr 2:)

 

IMG_9764.jpg

IMG_9765.jpg

IMG_9766.jpg

 

Det ble visst Intercooler under panseret også...Kjøleren er stammer fra en Toyota Supra. Jeg kjører to intercoolere i serie, da jeg har flere liggende:) Må få brukt de til noe;)

 

IMG_9751.jpg

IMG_9752.jpg

IMG_9754.jpg

IMG_9753.jpg

IMG_9756.jpg

IMG_9760.jpg

IMG_9788.jpg

IMG_9789.jpg

IMG_9790.jpg

IMG_9792.jpg

IMG_9794.jpg

IMG_9795.jpg

IMG_9797.jpg

IMG_9798.jpg

IMG_9800.jpg

IMG_9802.jpg

 

Turbo nr 2 er i og trykkrør lagd...Men skal bytte ut denne turboen på grunn av nye, mere større planer..Den skal erstattes som tidligere sagt med en Twinscroll turbo, med A/R 70 Kompressorhus og A/R 84 Twinnscroll eksoshus...Dette gjøres for og få lavt eksostrykk og stor leveringsmengde av frisk pust:) VGT turboen trykker denne luften videre opp i ett høyere trykk. Dette gjøres for at begge turboene ikke skal overanstrenges og for og få tidlig spoolup:)

 

IMG_9757.jpg

 

Robot sveis:)

 

Fronten ble også modddet under samme helg, og scoop til intercoole ble lagd!

 

IMG_9767.jpg

IMG_9768.jpg

IMG_9770.jpg

IMG_9771.jpg

IMG_9775.jpg

IMG_9776.jpg

IMG_9777.jpg

 

Tror Supra Intercooler skal få nok luft gjennom dette scoopet:)

 

IMG_9772.jpg

IMG_9773.jpg

IMG_9774.jpg

 

En ser litt Uorginalt snacks gjennom panseret også:):):)

 

IMG_9784.jpg

IMG_9783.jpg

IMG_9782.jpg

 

Det ble platet igjen rundt intercoolern i fronten..Ser i etterkant at dette ble litt skjevt, så her må det rettes opp:)Hehe

 

IMG_9780.jpg

IMG_9779.jpg

IMG_9778.jpg

 

Den orginale avstiveren i fronten ble kappet bort og ett erstattet med diverse stag. Dette ble veldig stivt, og fungerer utmerket som feste til itercooleren...

 

 

IMG_9781.jpg

IMG_9786.jpg

IMG_9787.jpg

IMG_9804.jpg

 

Her er endelige resultatet etter en helgs arbeid:) Jeg avslører sikkert nå md bildene, at dette ble gjort allerede i mars. 2010:) Jeg er flyttet til Australia for og studere, og kommer hjem rett over nyttår, så bilen blir påbegynt med masse pågangsmot og kriblende hender:) Så bruker litt av fritiden her nede til og pønske ut nye ideer:)

 

Hadde vært artig med flere innspill om bygget, og evnt Ideer:)

Endret av DanielH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer den GTB2260VK og levere oppimot 2.5-3 bar turbotrykk alene? Er litt derfor jeg kjører compound oppsett, da den første turboen blir matet med over 1 bars trykk, og dermed ikke må jobbe helt alene:)

 

Klarer faktisk 2,4-2,5 bar opp til 4500rpm, over dette må trykkes tas ned mot 2 bar. Hvor langt har du tenkt å dra turtallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut for morro skyld ut en link til det første twin turbo diesel prosjektet mitt,,,Litt speseilt da det var en 1.0 3 sylindret daihatsu charade:):):)

http://www.bilforumet.no/daihatsu/206836-g101-1-0td-oppstilling.html

 

Alcaid: Jeg tenker opp imot 6000:) Blir muligens knivsliping av veiv, og garanter lettet svinghjul( Selvom jeg har orginalt ett lett og tynnt svinghjul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alcaid: Jeg tenker opp imot 6000:) Blir muligens knivsliping av veiv, og garanter lettet svinghjul( Selvom jeg har orginalt ett lett og tynnt svinghjul)

 

Er du ikke redd for ekstreme sylindertrykk? Skulle gjerne gått for forkammer motor? Lenger tid på forbrenningsprosessen og derfor lavere sylindertrykk enn tilsvarende direkteinnsprøyta dieselmotorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..Forkammer motorer er jeg dritt lei av:) Og er avlegs teknologi:) Hestene ligger jo i akkurat forbrennigshastighet og trykk...Diesel brenner jo sent nok i seg selv, så hvis jeg skal opp på 6000 O\min, blir nok en forkammer for treig..Og disse toppene sprekker fort også!!! Jeg kommer også til og blande i 5% metanol i diselen for og øke oksygen mengden og forhåpentlig forbrennigshastigheten litt:) Og når jeg skal sprøyte inn store mengder diesel etter gammel metode(Ikke commonrail) så sløves forbrenningshastigheten betraktelig, da må jeg sprøyte det inn veldig tidlig under store mengder..Er dette som er pain in the ass og få til ved en gammedags rotorpumpe:) Vurderer også sterkt og frese spor til pianotråd i blokka...

Topp pakning i stål og ARP bolter, så håper jeg sylindertrykket holder seg der det skal være:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto meg litt, forkammerprinsippet har lenger tid til forbrenningsprosessen og tåler derfor høyere turtall uten å få problemer. TDI på 6000rpm e det noen men få som gjør, uvisst hvor lenge det varer.

 

Håper du har fått med deg at ARP endelig har laget studs tilpasset TDI motorene, mye høyere clamping force enn Cosworth settet som ble brukt tidligere. Alle munner drar for å holde toppen og toppakningen der den skal være ;)

 

Sprekkfrie forkammer topper er som å finne nåla i høystakken, heldigvis er det ofte uvesentlige sprekker.

 

Hvorfor ikke sprøyte inn metanolen i luftstrømmen etter intercooler, så får du i tillegg kjøleeffekten av at alkohol endrer fase fra væske til gass og kjøler ned innsugslufta og derfor også lavere eksostemperatur. Jeg fikk 100graderC lavere eksostemp med spylervæske injeksjon og målbart bedre effekt på en 1.9TDI. Effektøkningen skyldes nok at den gikk noe rikt fra før og med kaldere luft greide den å forbrenne mer (dåelig original intercooler og med større dyser og tilpasset chip).

 

Gleder meg uansett sykt til fortsettelsen på prosjektet ditt når du kommer tilbake til Norge, alt for få ekstrem dieselbygg i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår