Gå til innhold

Kan bilmekaniker være noe for meg ?

Ranger emnet


mv920

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er nettopp fylt 20 år. og er ferdig med allmenn fag, noe som jeg angrer veldig på. har veldig lyst til å ta et yrkesfag. har lenge tenkt på bilmekanikker , men er litt usikker.

 

jeg er ikke den typen som har elsket bil siden jeg var 16 , har bil plakater på rommet og går på gatebil.

 

jeg ble mer intrisert i bil når jeg fikk lappen (19 år ), er veldig glad i å kjøre og liker biler, samtidig så har jeg veldig lite peiling på biler, og i en alder av 20 år så tror jeg det er forseint for meg . eller hva ? min far,selger biler da, men er veldig big shot innenfor bil industrien, han sier at jeg ikke passer som bilmekanikker.

 

jeg er veldig nysjerrig om dette kunne vært noe for meg , selvom oddsene ikke er på min side. har jobbet som bilklargjører før og det var veldig kjekt, det er ikke bilmekaniker, men det er samme miljø og samme arbeidsplass. er veldig usikker her. er det noen som kan gi meg tips ? er dette noe jeg kan satse på ? er det for seint ? eller skal jeg bare glemme det ?

 

det ser veldig kjekt ut, kjenner noen venner som er det, de sier det er veldig gøy, men jeg tror man må ha vært litt bilgal fra før av vist man skal begynne i dette yrket, og jeg tror jeg kanskje kommer litt forseint :( lurer på om dette er et veldig vanskelig yrket?, er det mye teori ? fordi jeg er sykt skolelei og vil ha mest praktisk arbeid. trenger hjelp her .

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en liknende situasjon kan man vel si..

 

Er på høgskole nå for å studere i ett fag som interesserer meg, men samtidig har jeg mye mer lyst til å jobbe med bil. Jeg tror utifra det du sier, så kan du kanskje ha godt av å snakke med rådgiver på en videregående og ordne med at du begynner på skolen og tar bilfaget.

 

Hvis det virkelig er det du vil! Husk at det er noen år til med skole, men vil vel ikke si at det er for sent nei.

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at dere værtfall har alderen med dere, siden mange av de jeg gikk i klasse med var ganske useriøse.

Å mange verksteder tror jeg vil sette dette litt i fokus også.

 

Er litt blandet med teori og praksis, å med at dere allerede har tatt å gjort ferdi norsk og alt derre dritten så, blir det mye fri i ukene også, som er veldig kjekt til f.eks. en deltidsjobb

 

Ser ingen grunn til at du ikke kan begynne på bilfag, eller noe nei.

 

Hva med lakkering da? dette er noe jeg kanskje også ville vurdert...

Kan først begynne med å lage en prosjekt tråd med din egen bil, med å fikle og stasje opp den, du vil lære mye av dette vil jeg tro :)

- Mercedes 190E Svære hjul edition

Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn noe anet:) hehe. kan garantere det ikke går lang tid før du er lei,er en grunn til snittalderen på bilverksted er langt under 30 år...

 

Det stemmer ihvertfall ikke på noen verksteder jeg vet om her i området (mange)

Flere folk som har vært mekanikere i +-30 år der jeg jobber nå. Er man interessert og finner seg en god arbeidsplass kan jeg ikke skjønne hvorfor man ikke skal kunne være mekaniker i mange år. Gode muligheter for å med tiden bli formann eller annet på sin arbeidsplass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Vil si at dere værtfall har alderen med dere, siden mange av de jeg gikk i klasse med var ganske useriøse.

Å mange verksteder tror jeg vil sette dette litt i fokus også.

 

Er litt blandet med teori og praksis, å med at dere allerede har tatt å gjort ferdi norsk og alt derre dritten så, blir det mye fri i ukene også, som er veldig kjekt til f.eks. en deltidsjobb

 

Ser ingen grunn til at du ikke kan begynne på bilfag, eller noe nei.

 

Hva med lakkering da? dette er noe jeg kanskje også ville vurdert...

Kan først begynne med å lage en prosjekt tråd med din egen bil, med å fikle og stasje opp den, du vil lære mye av dette vil jeg tro :)

 

hvilken vei må jeg gå da for å få jobbe som lakkerer da ?

og hvilke andre jobber, yrker er det du vet om som har med bil å gjøre og arbeid på verksted ?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker biler, samtidig så har jeg veldig lite peiling på biler, og i en alder av 20 år så tror jeg det er forseint for meg . eller hva ? min far,selger biler da, men er veldig big shot innenfor bil industrien, han sier at jeg ikke passer som bilmekanikker.

Kanskje det er noe i det far din sier? Selv var jeg datanerd og gikk datateknisk, bodde på hybel og tok ikke lappen før jeg var nitten. Litt (for sent) senere oppdaget jeg at jeg trives bedre med å bruke kroppen enn å sitte på kontor. Jeg liker å fifle og fofle med alt teknisk, har det gått i stykker gir jeg det og meg selv én sjanse. Eller to om jeg virkelig har trua på det. Men bilmekaniker, det er jeg altfor somlete til. Dessuten vet jeg at jeg er ikke såå glad i å skru at jeg vil bedrive det utover hobbynivå.

 

Jeg har også noen kompiser som ikke orker bil på fritia lengre. En ble lastebilsjåfør, en annen spyr bare han kommer hjem til hus, kone, barn og hobbybilen i garasjen. En tredje kjøpte seg Toyota Corolla (!) etter å ha skrudd bil på dagtid og sine egne biler på kveldstid og fjerdemann .. ja han gikk over til the dark side -Statens Vegvesen!

 

Åssen er det i dag, kan du hoppe inn på VK1 (VG2?) Kjøretøy eller må du gå mekken først? Jeg støtter den om å kjøpe en bil til 1.500kr, klø(y)v den i molekyler og skru det sammen igjen. Drit i pakninger og nye deler hvis skruerfaring er det som teller. Hvis du er på godfot med dem du klargjorde for ville jeg møtt opp personlig og spurt pent om å få være med gratis i fjorten dager, ev 1-5 dager i uka. I verste fall sier de bare nei. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg heller en skikkelig utdannelse, ingeniør eller økonom, tjen gode penger og ha bil som en morsom hobby....

 

Bedre å ha det som hobby og ha det romslig økonomisk, enn å drive med bil 24 timer i døgnet og bli lei. Du tjener ikke all verden som mekaniker

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at bilmekanikere blir lei av å skru er mest pga arbeidsgiver.de fleste spes de store merkeverkstedene legger et så stort tidspress på deg pga tid er penger. Kunne alle skru i sitt eget tempo så hadde nok flere holdt ut. Anbefaler å begynne på vel etablerte mindre verksteder som mekonomen f eks. Har du eget verksted som meg og stor kundepågang kan du sile ut de jobbene du ikke vil ha eller er dårlig betalt. det er nøkkelen til å holde ut. Den største påkjenningen er at kunder kommer med problemer og forventer at du er trollmann gratis. de vil du ikke ha som kunder. Reparatører er en døende art, i dag er det dele skiftere som er mekanikere.virker ikke diagnose verktøyet har de ikke peiling. Dessuten fråtser verksteder i uvitende kontorrotter. Altid hyggelig å høre hvordan kunder blir rundlurt i storbyer.. eks. skotvedt auto bærum tok 8000kr for bremseskift bak på en chrysler.mannen trodde det jo var en stor jobb.. det tar 40min. stakkars.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår