Gå til innhold

vedr.kjøp av omega 2001

Ranger emnet


Rebell

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer nå sammen med samboeren å gå til innkjøp av en 2001 mod Omega 2.6 v6 m/aut.

 

Er det noen her med erfaring med disse bilene?

Synes at disse bilene virker solide og godt sammenskrudd, men har ikke noe kjennskap til de.

 

Er de plaget med rust som tidligere modeller?

Hvordan er automatkassene på disse bilene? Kjører MYE gjennom et år og vil derfor ha automat. Synes det passer godt i en "cruisebil".

Har hatt en BMW 5-serie med automat. Veldig behagelig bil, men synes den giret ALT for mye. Noen med erfaring med Omegaen sin kasse?

 

Skal også bruke bilen til å dra vogn på 1400 kg. Med 180 hk og automat regner jeg med at dette ikke er en sportsbil, men den er kanskje sterk?

 

Er dette en veldig annerledes bil kjøremssig og kvalitetsmessig enn B Omega -99?

 

Fint om noen har erfaringer å dele.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor hardt rusta angriper kommer vel også ann på Hvor nøye en er med bilpleien da?

Jeg vasker bilen minst en gang i uka og ar jevnlig lakkbehandling.

 

Om vinteren blir den vasket under minst en gang i uka.

Det går vel også ann å spandere noen kroner på skikkelig rustbeskyttelse og lakkforsegling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor hardt rusta angriper kommer vel også ann på Hvor nøye en er med bilpleien da?

Jeg vasker bilen minst en gang i uka og ar jevnlig lakkbehandling.

 

Om vinteren blir den vasket under minst en gang i uka.

Det går vel også ann å spandere noen kroner på skikkelig rustbeskyttelse og lakkforsegling?

 

Der disse ruster hjelper det ikke hvor mye du vasker og polerer.

De ruster bak på dørene i hjørnene. Spes bakdører, der ligger det en gummipakkning som er god hjelp til rust.

Så det største problemet med rusta er att den kommer innenifra.

 

Forhold til BMW vill jeg si omegan har ett kjedelig innteriør og førermiljø. BMW ligger langt foran der, både i miljø og setekomfor.

 

Å bruke masse penger på lakkforsegling er tull, bruker du en skikkelig voks holder det like bra og lakken ser mye dypere og penere ut.

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Disse bilene er veldig driftsikre når man bare passer på to ting, og det er registerreim og oljeskift. Jeg bytter olje hver 10.000km, og det er å anbefale en god syntetisk olje, gjerne fra gm selv. Ikke er den dyr heller. Og registerreima skal skiftes hver 60.000 eller hvert 4. år. Da slipper du tikkende ventilløftere og registerras(meget dyrt). Girkasse og bakaksel varer gjerne over 400.000 uten problem hvis det behandles riktig. Ellers er alle småfeilene som herjet B1 typen gjerne luket ut på B2. Ellers burde du sjekke foringer og bærekule i forstilling og AC anlegg før du kjøper, da bilen er såpass gammel at det begynner å bli lite kjølemedie igjen i systemet.

Ja, sjekk også funksjon på takluke, hvis den har det. Funker ikke den er motorstyringen gåen, og koster over 7000,- bare i deler for å fikse.

Kan ikke komme på noe mer en det, så høres ikke det gærnt ut, er det vel bare å løpe å kjøpe, for dette er kongebiler å kjøre langt med og en komfort som ikke har sidestykke :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har sagt her, sjekk rust NØYE. Brett opp gummipakningen som går langs dørene bak. (Pakningen som ligger mot hjulbuen) Nedre kant av dørene, bakluka og bakskjermene. De ruster innenfra og ut, så det kan allerede ha begynt før du merker det på utsiden. På to-literen har jeg iallefall merket at mange tikker på ventilene. Dette gjør min også, spesielt når den er kald. Dette er enda jeg kjører med kvalitetsolje fra mobil1 og har byttet olje hver 5k siden 120k. (Gått 205 nå)

 

Bilen min ble pusset ned og hellakkert i 07 av forrige eier, men alikevel fant jeg rust i nedre del av dører og under pakninga på baklukeåpningen to år senere.. Så de ruster godt..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der disse ruster hjelper det ikke hvor mye du vasker og polerer.

De ruster bak på dørene i hjørnene. Spes bakdører, der ligger det en gummipakkning som er god hjelp til rust.

Så det største problemet med rusta er att den kommer innenifra.

 

Forhold til BMW vill jeg si omegan har ett kjedelig innteriør og førermiljø. BMW ligger langt foran der, både i miljø og setekomfor.

 

Å bruke masse penger på lakkforsegling er tull, bruker du en skikkelig voks holder det like bra og lakken ser mye dypere og penere ut.

 

Nå er jeg faktisk helt uneig alt du skriver. God vedlikhold av omega begrennenser rust anngrep stooort!

Snakker fra laaang erfaring med omegan, tilbake fra 1996 da første omega b rullet inn på tomta vår som far hadde kjøpt.

Gidder ikke og utdyppe dette noe mere, kan si det slik. tragisk nok så er det bare saue huer som eier opel og ikke har intresse og ta vare på bilene, bruker bilen fra a til b og kansje får en sand vask engang i måneden.

 

Hvis du ser på en bmw e39 som omega konkurerte med i 2001 som vi nå diskuterer , vil jeg si omegan ligger foran i design. Penere innvedigt , hvis du ser bort fra standar inntriøret du finner i omega b2 med stygge stoff inntriøret. Der er b1 CD mv6 eller skinn inntriøret penere. Smak og behag.

 

Og sende bilen inn til lakkforseiling for en som ikke har stor peiling på polering og slikt som du, er et godt valgt, i steden for at han skal surre rundt bilen med en turtel flaske han fikk på rabbat på sin nærmeste shell stasjon.

 

 

Og jeg sier .. Slå til for 2.6l hørt mye godt om den motoren, en kraftig og moderne motor, som tåler juling og de fleste barne feilene fra tidlige x25xe og x30xe motorene er ryddet bort.

Og kvaltitet og kjørekomforen i en omega er uslålig, har nå eid tja 10 omega b og det er vel en grunn for det. Prøv bmw og mercedes, men må alltid ha en omega b i garasjen for at livet skal være bra :D

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn en personlig synsing her.. Alle biler ruster.. Min Omega som nå er 12 år gammel, blitt brukt som taxi i saltlake osv. gått 395000km har litt rust nederst på to dører og en pitteliten flekk her og der bare, så det å ta godt vare på en bil forlenger levetiden betraktelig.. :)

Ville ikke nølt med å anbefale en Omega (har bare hatt min personlige i en måned, men er født og oppvokst i ymse Opeler og kun Opeler) som er godt tatt vare på! Komfortable, forholdsvis sterke, grei drivstofføkonomi og god plass selv etter dagens standarder! :)

Skulle det skje noe med den er det flusst av ettermarkedsdeler, brukte deler osv osv som ikke graver hull i lommeboka..

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg faktisk helt uneig alt du skriver. God vedlikhold av omega begrennenser rust anngrep stooort!

tragisk nok så er det bare saue huer som eier opel og ikke har intresse og ta vare på bilene, bruker bilen fra a til b og kansje får en sand vask engang i måneden.

 

Ja sikkert bare meg som aldri vasket bilen jeg hadde så sikert derfor det kom rust der.......

 

Er vell ikke mange som demontere lister og gummilister på innsiden av dører og vasker.

Plukker vell heller ikke ut trekket i bagasjerommet for å vake i plateskjøten mot skjerm, er jo der disse bilene desverre ruster.

 

Bilen min var rustfri når den ble kjøpt, men hadde den i 4år og bytta da 4dører og en skjermbue for så å lakke bilen på nytt.

 

B2 er litt bedre der siden den har lister uten stålskinne i, kun plastlister og klips.

 

Men helt klart en god bil å kjøre samt god plass også er det noe fin styling å få til dem, samt plass til mye hjul. Går fint med 10x19 og 275/30 bak;)

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår