Gå til innhold

Bremselengde, låste hjul / hard nedbremsing

Ranger emnet


kroffer

Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon gående med en kompis nå om bremselengden til en bil hvis du låser hjulene, kontra hvis du bremser ned så hardt som mulig uten å låse hjulene (det jeg kallte hard nedbremsing).

 

Jeg mener:

At en bil som låser hjulene vil få lengre bremselengde med låste hjul fordi når du låser hjulene og de da begynner å skli så synker friksjonskraften (kraft = motkraft) og veigrepet, dette vil da føre til at den ikke stopper så fort som hvis den ikke hadde låst hjulene. Har ikke prøvd dette på bil i real life enda, men har gjort det på motorsykkel og da var forskjellen ENORM.. Selvfølgelig minst når man ikke låste.

 

Kompisen min mener:

At bilen stopper fortest ved full blokk. Han sier at bil og motorsykkel ikke kan sammenlignes fordi "bil har større kontaktflate og meir vekt" (siterer for å få alt rett).

Jeg prøvde meg også med det argumentet om friksjon men det mente han ikke ble gjeldende på en bil fordi "dekkan på en vanlig bil har får ikkje så fort Så høy tempratur at gummien blir glatt".

 

Hvem av oss tar feil? Hva blir kortest?

 

-kroffer :)

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Snurre Sprett

de er jo bare å sende han kompisen din ut på veien nå på dette drittføret og sei at han skal tråkke til å holde til bilen er stoppet, så merker han fort at du har rett.. :D

 

er du nå helt sikker på det? når jeg tok lappen lærte vi at med abs kunne bremselengden bli lengre, men du hadde ihvertfall styring. Merket jo det forsåvidt på glattkjøringsbanen, når vi testa forskjellige teknikker....

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kroffer du har rett..

 

I de fleste tilfellene er det sånn at du har bedre nedbremsing med hardbremsing uten låste hjul. Jeg har selv testet det på en glatt kjøringsbane. Husker ikke hvor langt lengden ble, men hastigheten var 60km/h og uten abs. Det ble faktisk en betydlig liten lengde.

 

fikk også kortere bremse lengde uten abs enn med.. ;)

 

Bilen var Audi A3 1,8T Quattro

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS blir noe annet, fordi ABS har jo som hensikt at du skal kunne styre mens du bremser, derfor sender den slike "bremse-pulser". Mens dette gjelder maksimal nedbremsning uten å låse hjulene, det blir litt anneledes..

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompissen din har rett!

 

Skal bilen stoppe raskest mulig, så er låste hjul den raskeste måten å stoppe kjøretøyet på, i de fleste tilfeller. PUNKTUM!

 

ABS øker bremselengden.

 

Jeg har også hatt noen erfaringer med buss der jeg har satt fast drivhjulet i ett hull på holdeplassen, og får ikke bussen opp av hullet. Selv ved å prøve alt, diffbryter, onspot, gynging og selvfølgelig å unngå å spinne. Hjelper ikke det etter ett par forsøk, er det bare å vente en 10 minutters tid, og da har jeg alltid fått bussen løs. Konklusjonen er at varme dekk er glatte.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt: Kjør i 80km/t rett fram... glatt/regnette eller hva du vil, prøv å lås hjulene dine den ene gange å se hva som skjer(det som skjer vil være at du sklir uten styring rett fram uansett) Så kjører du en gang til å bremser ned uten å låse hjulene å ser da hva som skjer(det som sikkert sjer er at hjulene beveger seg saktere mot veien så du får en skli fri nedbremsing og stoppe med FULL KONTROLL! og du vil sansynelig få en mindre bremselengde) :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tørr asfalt og under optimale forhold vil bilen stoppe raskest ved låste hjul. Det mener jeg å ha lest flere plasser.

 

Ang ABS så registrerer hjernen i systemet hvor fort hjulet låser seg. Hvis hjulet i det ene øyeblikket surrer i 60km/t og i det neste er blokkert så skjønner hjernen at det er umulig og vil deretter lette bremsekraften på det hjulet til det såvidt starter å rulle igjen. Da vil den gjenta prosedyren med å legge til mer og mer bremsekraft helt til hjulet låses. Dette går så fort at det oppleves som om bilen pumpebremser for deg.

 

På glatt vei er det ikke til å komme unna at låste hjul er en dårlig måte å stoppe på. Her vil pumpebremsing/abs/"hard nedbremsing" være optimalt.

 

merk: dette kan godt være feil, men det er slik jeg har oppfattet ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att kalde dekk har best grep på tørrasflat er feil, dekket er laget for en temp der det har best grep og det er ikke 20grader ellerno, det er høyere.

Men om det blir for varmt blir det glattere igjen.

 

Til topic.

Jeg vet ikke hva som er raskest, men om du tar hard oppbremsing(så du merker att det er rett før det slipper) og du klemmer til så det låser så kjennes det ut som bilen liksom øker fart.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rfPolo

 

er du nå helt sikker på det? når jeg tok lappen lærte vi at med abs kunne bremselengden bli lengre, men du hadde ihvertfall styring. Merket jo det forsåvidt på glattkjøringsbanen, når vi testa forskjellige teknikker....

 

 

ganske sikker for å sei det slik... på glattkjøringsbana sklei eg over hele banen og stoppet ikke før eg var helt på enden av banen der det var godt grep.. Et slaks avkjøringsfelt kan du kalle det.. Stoppet også fortere\tilnermet likt med pumpbremsing i forhold til abs..

 

Når eg har full brems så er det også stor fare for sleng på bilen, impreza uten abs kommer vertfall farlig fort med reva på glatt føre..

 

eg vil påstå at det optimale er jo å ligge helt på grensa til der dekka er i ferd med å slippe.. både på vått og tørt.. På vått/sleipt er det i grunn ingenting å diskutere.

 

På tørr asfalt vil et argument vær dekktemperaturen som nevnt tidligere, blir det for varmt har det dårligt grep..

 

Og om 2 lag med god friksjon "gnekest" mot hverandre blir det utviklet varme, denne er det jo en fordel å få delt utover en større flate, noe du gjør når hjulet ruller, men når du holder full brems er det et lite område som "får" all varmen, noe som kan føre til at det blir "glattere" og bilen sklir lengre..

 

og om noen tviler på at det blir utviklet stor varme på kort tid kan dere jo ta og kle av dere alt untat boxer da, finne en idrettshall el. liknende, ta god fart og sleng dere på magen ol... :D

 

dette er jo bare en teori eg kokte i hop nå, Så det er store muligheter for at eg har feil.. Men på glatt føre nekter eg å gi meg.. :) hehe

-91 Bmw e36 325i Sedan

-86 Bmw e30 316 1.8l motorhavari, selgest

X golf2 gti 8v, bmw 528 e28, golf2 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår