Gå til innhold

er det lov med strøm?

Ranger emnet


sivertt

Anbefalte innlegg

Har begynt å leke med strøm i det siste, koblet opp angel eyes og led striper og litt forskjellig. Trekker opp egne kretser, setter på bryter og sikringsholder og alt, men så tenkte jeg på.. er det lov å mekke sånt sjøl? Om man åpner panseret så ser man jo at det er masse ledninger som ikke er originalt.. Pleier å bli stoppa av onkel blå sånn 2-3 ganger i uka.. har de noe å ta meg på egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å gjøre slikt selv, så mye du vil. Men alt av lys må være godkjent, riktig koblet, riktig plassert og festet, og det må være riktig antall. Du har bare lov til å ha to parklys foran på bilen, av hvit eller gul farge. I tillegg til nærlys,fjernlys, ekstralys, og slike ting da selvfølgelig

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg har angel eyes som står på hele tia, 2 ringer på hver side, og har kjøpt hvite led striper som jeg skal strekke som "øyenbryn" øverst på lykta. Angel eyesa og ledstripa går på samme krets med bryter inni bilen. Høres det lovlig ut? :p

 

Fra en annen tråd. Forøvrig endel tråder om dette temaet som dukker opp ved søk...

 

Highlights fra Kjøretøyforskriften:

(http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1...-0918-028.html)

 

"Lykter eller refleksanordninger (unntatt på motorsykkel med sidevogn) som har samme funksjon og som det er to eller flere av, skal være montert i et like antall og parvis være plassert jevnhøyt, en på hver side og i like stor avstand fra kjøretøyets ytterste kanter. Lysene eller refleksene fra disse skal ha samme farge og tilnærmet samme lysstyrke. Lykter som har samme funksjon, må være koplet slik at de bare kan lyse samtidig."

 

"Den samlede lysstyrke for fjernlyslykter som kan lyse samtidig må være mindre enn 225.000 candela (tilsvarende 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten)."

 

"En kombinasjon av to eller flere lykter, enten de er identiske eller ikke, men som har samme funksjon og samme farge, skal anses å være en enkelt lykt hvis projeksjonen av deres lysende flater på vertikalplanet loddrett på kjøre tøyets lengdeakse utgjør 50 % eller mer av det minste rektangel som kan omskrives de nevnte lysende flaters projeksjoner."

 

" Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys."

 

"Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn."

 

"Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig."

 

"Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys."

 

"Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent."

 

"Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent."

 

"Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys."

 

"Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent."

 

"Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys."

 

"Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset."

 

"Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys."

 

"Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent."

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn."

 

Parklyset blir jo angeleyesa og ledstripsen da? Ellers er det jo bare nærlys å fjernlys jeg har. Men så da er det egentlig ikke lov, fordi nær og fjernlysa kan tennes uten at parklysa er på, fordi de er jo på en egen krets som ikke snakker sammen. Men kjører jo alltid med angeleysa og ledstripsen på, så det blir jo kverulering i så tilfelle.

 

Det jeg egentlig tenkte på var om alt det ledningsgreiene er godkjent med tanke på EUkontroll å sånn. Det blir jo masse egne kretser og uoriginale ledninger osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun lov med to parklys. Angel eyes´a mine består av 12 parkpærer tilsammen. 3 i hver ring og 4 ringer. Men da jeg var på eu kontroll så var en ring=et parklys. Så det var ikke godkjent med 4 ringer som lyste, kun 2. Dette er en 1´er feil så dette skulle jeg utbedre senere:P Dette var hos naf. Tok på et annet verksted for to år siden, de sa ingen ting.

Buckle up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da lov å koble selv, om man gjør det skikkelig, men hvis man møter ett hav av ledninger, så bør du nok la være.

 

Men i det minst, husk sikringer på alt som tilkobles batteriet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge lyktene er E-merker (CE-merket?) så har verkstedet som utfører kontrollen ingenting de skulle ha sagt..

LED-stripene er IKKE lovlig som parklys pga mangel på E-merking.. Så hvis du hadde vært lur, så hadde du koblet Angel eyes'a til vanlig parklys, og hatt LED-stripene på egen krets, slik gjorde jeg etter første møte med onkel blå.. :)

Da kan du i tillegg si på kontrollen at LED-stripene bare er styling når bilen ikke er i trafikk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo angel eyesa på egen krets med bryter inni bilen, så tenkte å sette LED stripene på den samme kretsen. Men så de er ikke lov? Altså, om jeg lar kretsen stå på, og skrur av nærlysa så er de parklys, men om de står på sammen med nærlysa så er de vanlig kjørelys lissom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært purk hadde jeg spurt deg om hva som er kult med LED-striper og angel-eyes :) Jeg lurer fælt..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår