Gå til innhold

Hvilken motor bør jeg ha?

Ranger emnet


Rofl

Anbefalte innlegg

Det finnes nå så mange motoralterantiver å velge mellom så det er umulig å finne ut hva man trenger uten å prøve dem alle.

 

Jeg kjørte i mange år en 1989 Vectra aut med 2i motor. Den oppførte seg eksemplarisk og var snill med bensin. Iflg. en selger jeg har snakket med lages ikke så gode mtoorer lenger. Nyere motorer har lettvekts ditt og datt og derfor lavere dreiemoment. Vectra'n lå for det meste rundt 2000 o/m og befant seg vel der.

 

Ett trykk på sports-knappen, den girte ned et hakk og jeg hadde ganske god sprut for forbikjøring.

 

Nå har jeg en 2000 A3 1.8T aut. Den er glad i bensin (1+ per mil) men har jo ganske god sprut til alle tider.

 

Så skal jeg ut og se etter bruktbil. Det finnes masser med 1.6 eller 1.8 motorer. Jeg er skeptisk. Prøvde mange 1.6 før jeg kjøpte Audi'n, de var et ork å kjøre.

 

Jeg kjører alltid litt over fartsgrensen men jeg flår aldri veien. Er altså, som svært mange av oss,en relativt lovlydig borger når ingen ser meg. Men jeg vurdererer sitasjonen og kjører gjerne under fartsgrensen når jeg synes det passer.

 

Har kjørt i 60 år og de få uhell jeg har vært borte i har skjedd i meget lav hastighet :roll:yelrotflmao-vi.gif

 

Så er det diesel da. Prøvde en BMW med diesel i fjor og mitt intrykk var at den nok kan ha krefter nok, men jeg syntes aksellerasjonen var litt treg.

 

Det finnes jo masse 2.0 bensin, og 1.9 eller 2.0 diesel på Audi. Jeg aner ikke hva det er klokest å satse på eller hva som vil passe meg best.

 

Noen tanker omkring dette som jeg kan ha nytte av?

 

Dette er vel noe som opptar alle som ser bilen som litt mere enn bare et transpormiddel?

Endret av Rofl
skirvefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det finnes jo masse 2.0 bensin, og 1.9 eller 2.0 diesel på Audi. Jeg aner ikke hva det er klokest å satse på eller hva som vil passe meg best.

 

Gamle 2 liter 8-ventilers motoren til VAG var OK, bra dreiemoment på lavt turtall, men forsvant rundt år 2000. Den 5-sylindrede 2.3 literen var enda bedre, men ble borte på midten av 90 tallet.

 

Nyere 2 liter 125Hk er ikke noe behagelig. Drar dårlig til du får turtallet opp i 3500.

 

1.8T som du har er vel av det bedre av halvgamle motorer.

 

De nye TSI motorene med turbo og kompressor skal vist være bra. Jeg har ikke prøvd ennå.

 

 

1.9 TDI (PumpeDüse) er grei, men ikke mere enn det. 2.0 TDI med commopn rail går litt penere.

 

Vi som er litt voksne burde få rekke 6'er på blå resept !

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er litt voksne burde få rekke 6'er på blå resept !

 

--

 

Helt enig, meni mellomtiden: BMW 320 Ci 170 Hk, det er vel rekke 6? Og bruker kanskje ikke så mye bensin som 2000 Audi 1.8T?

 

Nyere 1.8T, er de noe bedre, f.eks. fra 2005 -> ?

 

12w var vel ikke helt alvorlig ment;-)

Endret av Rofl
sikrverfeli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags prisklasse er du ute etter? krav til plass, sedan/stasjonsvogn osv?

 

er jo umulig å svare på dette... men en audi a4 1,9tdi stasjonsvogn med chip er kanskje et alternativ du bør sjekke, billig i drift og kurrant med plass?!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags prisklasse er du ute etter? krav til plass, sedan/stasjonsvogn osv?

 

er jo umulig å svare på dette... men en audi a4 1,9tdi stasjonsvogn med chip er kanskje et alternativ du bør sjekke, billig i drift og kurrant med plass?!

 

Høres ikke dumt ut, det er vel kurant å få den chippet?

 

Gode spørsmål: Under 200' skulle gå. A3, A4 eller BMW3 er det jeg har i tankene - vil ha bra komfort, kjøreegeneskaper, lavt lydnivå og rimelig bra med krefter så jeg slipper å trå pedalen gjennom gulvet.

 

Det finnes kanskje mere eller mindre brukbare biler i 'standardklassen' (Peugeot, Ford, Opel Mazda osv.) men har ikke helt sansen for dem. Kanskje en Volvo men har ingen peiling på dem. Prøvde en SAAB 9-3 men den falt igjennom med minnet av A3 sittende i baken. (Vil ikke si ræva, er visst for gammel til det) :fatality: hide.gif

Endret av Rofl
rsvefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, meni mellomtiden: BMW 320 Ci 170 Hk, det er vel rekke 6? Og bruker kanskje ikke så mye bensin som 2000 Audi 1.8T?

Tror ikke du skal belage deg på at BMWen går billigere enn 1.8Ten til VW/Audi;)

 

Men en 1.9/2.0TDi fra VW/Audi hadde nok vært noe å satse på, da gjerne 130hk utgaven. En liten chip på denne, og du har en sterk og morsom motor.

 

Ellers kan jo en MK5 Golf GT med en turbo- og kompressormatet 1.4 være et bra alternativ - bare sjekk HER!

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal belage deg på at BMWen går billigere enn 1.8Ten til VW/Audi;)

 

Men en 1.9/2.0TDi fra VW/Audi hadde nok vært noe å satse på, da gjerne 130hk utgaven. En liten chip på denne, og du har en sterk og morsom motor.

 

Ellers kan jo en MK5 Golf GT med en turbo- og kompressormatet 1.4 være et bra alternativ - bare sjekk HER!

 

Den så ikke dum ut, kjøpte i 86 en ny Golf Sport 1,8 'beste bilen jeg har hatt', relativt sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene du nevner, Audi og BMW, er ofte rimelig bra ift. støynivå. 1,8T-motoren har nok mer krefter over et bredere turtallsområde enn BMW med 170hk sekser. De har vel omtrent samme dreiemoment, men 1,8T-motoren har mer sprut i lavere turtallsområder pga turboen. Forbruksmessig tipper jeg det ikke er så stort forskjell. Sekssylindrede motorer bruker ofte litt mer, men så er jo 1,8T-motoren litt tørst også..

En pumpedyse-diesel til VW/Audi, som det her blir snakk om, blir en ganske annerledes kjøreopplevelse. Bra dreiemoment, men over mye kortere turtallsområde. Støyer også mye mer. Kan ikke sammenlignes med de nye med common rail.

A3 eller A4 ville jeg kanskje valgt 1,8T. A4 har veldig bra kvalitet fra modellen som kom rundt 2001/2002. BMW 3-serie fra rundt samme tid var vel også ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skoda superb 2.0TDI 170hk Sterk som en okse.Premiumlimousin til relativt liten penge. Har selv en 1.9 TDI 130hk, og sikler etter den nye....

 

Forundrer meg ikke, har ofte lurt på Škoda! Skal forsøke å få sett nærmere på den, det største problemet er kanskje å få kona til å forstå at Škoda idag er noe annet enn, ja du vet ---.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene du nevner, Audi og BMW, er ofte rimelig bra ift. støynivå. 1,8T-motoren har nok mer krefter over et bredere turtallsområde enn BMW med 170hk sekser. De har vel omtrent samme dreiemoment, men 1,8T-motoren har mer sprut i lavere turtallsområder pga turboen. Forbruksmessig tipper jeg det ikke er så stort forskjell. Sekssylindrede motorer bruker ofte litt mer, men så er jo 1,8T-motoren litt tørst også..

En pumpedyse-diesel til VW/Audi, som det her blir snakk om, blir en ganske annerledes kjøreopplevelse. Bra dreiemoment, men over mye kortere turtallsområde. Støyer også mye mer. Kan ikke sammenlignes med de nye med common rail.

A3 eller A4 ville jeg kanskje valgt 1,8T. A4 har veldig bra kvalitet fra modellen som kom rundt 2001/2002. BMW 3-serie fra rundt samme tid var vel også ganske bra.

 

Fint svar dette også, hadde ikke peiling på diff. pumpedyse/common rail - lærer så lenge man lever.

 

Så et annet sted at når det gjelder BMW 3 bør man se etter

2 liter, ikke 1.6 eller 1.8. Men er nå innkjørt på forhjulstrekker, det neste burde heller bli en som trekker på alle 4.

 

Hadde engang ca. 1980 en Opel Commodore men ble egentlig ikke imponert over den 6-eren.

 

Men synes http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22677186 ser fin ut. Og prisen er vel ikke gæern heller? Er bare ikke helt klar til å kjøpe ennå, må selge huset først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gode spørsmål: Under 200' skulle gå. A3, A4 eller BMW3 er det jeg har i tankene - vil ha bra komfort, kjøreegeneskaper, lavt lydnivå og rimelig bra med krefter så jeg slipper å trå pedalen gjennom gulvet.

 

Alt dette og mere til får du i en Ford Mondeo 2,2 TDCI, og det til en "mere bil for pengene pris". Prøv en, og gjør deg opp din mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette og mere til får du i en Ford Mondeo 2,2 TDCI, og det til en "mere bil for pengene pris". Prøv en, og gjør deg opp din mening..

 

Jeg har nok vært inne på tanker i lignende retning - men jeg synes Mondeo'n blir litt for stor. A4/BMW3 er vel et nummer mindre? A3 er på sett og vis stor nok for behovet, men lengden på A4 gjør at den tar fartshumper litt bedre, der blir A3 litt stutt.

 

Nyere Focus er visst heller ikke så dum, men de fleste brukte jeg finner har bare 1.6.

 

Så stort sett er vi vel ganske enige om det meste, så blir resultet kanskje bestemt av tilbudet når jeg bare kommer så langt.

 

Men jeg hører fortsatt på nye innspill, det er mye å lære her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår