Gå til innhold

Balansering av dekk. Hvor nøyaktig?

Ranger emnet


pajero

Anbefalte innlegg

Et lite sidespørsmål til dere som jobber med dekk og balansering:

 

Er det felg eller dekk det er mest ubalanse i vanligvis? Legger om endel dekk selv, til herjing/banekjøring og vanligvis lar jeg lodda på felgen stå som de står og bare hiver på dekka jeg skal bruke. Går mest i 15" dekk, og en salig blanding av stålfelg og el cheapo alufelger. I 8 av 10 tilfeller så er det ingen merkbar ubalanse i det hele tatt, uansett om hjula står fram eller bak på bilen.

 

Bare jeg som har hatt flaks?

 

Uten at jeg har noe kilder så vil jeg påstå at felgene har mest ubalanse. Det forekommer at det er kast i dekkene, men det er som regel billig-utgavene eller de som har stått lagret på feil måte.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uten at jeg har noe kilder så vil jeg påstå at felgene har mest ubalanse. Det forekommer at det er kast i dekkene, men det er som regel billig-utgavene eller de som har stått lagret på feil måte.
det er hipp som happ.. jeg vil påstå etter 4 år jobb på vianor at det er mest i dekkene.

 

noen ganger er det høydekast i dekk, noen ganger på felg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er SVÆRT skjeldent vel at det mere kast i felga enn at det er i dekka.. ikke glem at felger er støpt etter form, noe som gjør det vanskelig for vekt forandringer under støping, mens dekk er gummi masse som kappes til..

 

for å ikke nevne lagring av dekka som gjør dem eggforma

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En merker godt forskjell på billig dekk og de gode kjente dekkmerkene når det kommer til avbalanseringa.

 

Det skal kun ett lodd på yttersiden av hjulet. Basta. Får du igjen hjulet etter avbalansering og det er flere lodd på forskjellige steder tyder det kun på at det har vært uerfarende folk som har gjort jobben.

 

Det er lov å flytte ytter loddet ettersom man avbalanserer.

2-4g er godkjent ubalanse som oftes. Noe over dette er dritt.

er det kast i felg, bør dekket avbalanseres på nytt etter endt sesong pga dekket slites feil, noe som gir mere ubalanse.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ett hjul med MYE ubalanse, så klemmer man inn dekket, vrir det 180* og fyller opp å prøver på nytt, det løser det i 9/10 tilfeller.

Men det finnes folk som syns det er mye mere allright å slenge på 200g med lodd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er hipp som happ.. jeg vil påstå etter 4 år jobb på vianor at det er mest i dekkene.

 

noen ganger er det høydekast i dekk, noen ganger på felg..

 

Jeg misforsto litt. Nyere felger har jeg nesten ikke vært borti at det har vært kast i de. Er heller nye dekk, spesielt billigdekk som det er høydekast i.

 

men om du må bruke 200gram på et helt vanlig bilhjul. så ville jeg vurdert å bytte dekket/felgen basta! jeg mener alt over 50gram totalt er jo skeivt

 

Kommer an på størrelsen på felg/dekk det. 50gram på 235/60x17 dekk f.eks er ikke uvanlig, men noe særlig over det er ikke helt gunstig. Har flere ganger etter å ha balansert, snudd dekket 180grader og balansert på nytt pga at det har vært over 70-90gr.

 

En merker godt forskjell på billig dekk og de gode kjente dekkmerkene når det kommer til avbalanseringa.

 

Det skal kun ett lodd på yttersiden av hjulet. Basta. Får du igjen hjulet etter avbalansering og det er flere lodd på forskjellige steder tyder det kun på at det har vært uerfarende folk som har gjort jobben.

 

Det er lov å flytte ytter loddet ettersom man avbalanserer.

2-4g er godkjent ubalanse som oftes. Noe over dette er dritt.

er det kast i felg, bør dekket avbalanseres på nytt etter endt sesong pga dekket slites feil, noe som gir mere ubalanse.

 

Hehe. Hvis du mener selv at du merker ubalanse i dekket ved 10gr så tror jeg heller det er noe annet det er ubalanse i ;) Jeg balanserer selvfølgelig nærmest mulig 0gr, og som oftest blir det 0 gr ved 1 lodd på hver side. Har hendt at det har blitt to lodd (slaglodd), men det er heller sjeldent. Når det kommer til limlodd så kan det jo bli 6-7stk på rappen siden det er 5gr per lodd.

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring om det er lurt å først kline på loddet på den siden det er mest ubalanse, for så å ta å balansere andre siden på nytt etterpå? Eller er det like greit å kline på alt og se??

 

Har lekt meg litt med å flytte slaglodd og det fungerer supert:) Synd det er vanskeligere å flytte lim lodd. Tenkte jeg muligens skal lage meg noen "dummy" lim lodd med noe klebrige greier, slik at de kan flyttes før limloddene monteres der de skal stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring om det er lurt å først kline på loddet på den siden det er mest ubalanse, for så å ta å balansere andre siden på nytt etterpå? Eller er det like greit å kline på alt og se??

 

Har lekt meg litt med å flytte slaglodd og det fungerer supert:) Synd det er vanskeligere å flytte lim lodd. Tenkte jeg muligens skal lage meg noen "dummy" lim lodd med noe klebrige greier, slik at de kan flyttes før limloddene monteres der de skal stå.

 

Noen maskiner funker det der greit på, andre ikke fullt så greit.

 

Men om man setter seg litt inn i hvordan man avbalanserer, ofte så må man sette lodd for ett kast som er diagonalt over for der du skal sette det, har vært borti at man tenker bedre enn maskiin og kan spare 10-20 gram på å sette lodda en annen plass, men det krever litt tenking og erfaring.

 

Men fremdeles, det hjulet du nevner, ville jeg gitt beng i å balansert, evt. kun balansert felgen, så prøvd, får du vibrasjoner, så kan man legge litt jobb i det da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg balansert og styrt litt. 10g feil gir nok vibrasjoner til at jeg merker det. Endte opp med å kjøpe Haweka plate for å balansere etter boltene. Dette gav det beste resultatet. Var vanskeligheter med å stramme opp store tunge dekk slik at de ble rett på konen. Boltoppstramming klarte dette fint, og jeg får samme resultat om jeg tar av dekket og monterer det på nytt.. (Dette ble mer forskjell med vanlig kon)

 

Ett spørsmål:

Er det viktigst å få loddene lengst mulig ut på kanten, og heller en lang remse (slik at de dekker eksempelvis maksimalt 1/8 av omkretsen), eller bør man ha fler lodd i bredden, for å få et mer konsentrert punkt på felgen (for eksempel 2/16 av omkrets)?

 

Endte opp med å ha ca 80g limlodd og 30g slaglodd når jeg balanserte 33" dekk med dynamisk balansering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår