Gå til innhold

Skifte ventiltetninger på Mazda 626 -97mod.

Ranger emnet


KaNi2010

Anbefalte innlegg

Jeg må skifte ventiltetningene på bilen min. Det er en Mazda 626 1.8 Jubilaire 1997-mod. Bilen stod i ro i to år før jeg kjøpte den, så jeg tror det har gjort noe med pakningene. Er bare gått 120.000km. Den bruker litt for mye olje.

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg om det er noe mer som er lurt å skifte når jeg allerede tar opp for å skifte ventiltetningene?

Og så lurer jeg på hvilket verktøy jeg trenger som ikke ligger i en "normal" garasje. Skal på Biltema i morgen, så da tenkte jeg jeg kunne kjøpe inn det jeg trenger.

 

Skal jeg skifte: ventiltetning innsug, ventiltetning eksos, ventildekselpakning? Alt det? Kan det stemme at delene ikke kommer på mer enn et par-tre hundre kroner?

 

Har aldri gjort dette før, men jeg har forstått det slik at det er overkommelig hvis man er noenlunde normalt oppegående. Stemmer det?

 

Setter stor pris på hjelp! :)

 

Edit! Toyota sier de skifter fjærer samtidig. Hva er det slags fjærer? Er det lurt å gjøre dette samtidig for min del også?

Endret av KaNi2010
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle ventilløfterene må ut når du skal bytte tetninger, så er ikke akkurat mye jobb å bytte de.

 

Regner med skruene som holder kambukkene er strekkbolter, så de må du ha nye. Verktøy til å presse sammen ventilfjærene med, og Olje + filter trenger du.

Og hvis du ikke har trykkluft til å sette i plugghullene detter ventilene ned i sylindern når du tar av låseclipsene, og toppen må ut. Da trenger du toppakning og bolter itillegg.

 

Husk å skru til alt med rett moment!

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, TL3518.

Var på Biltema i dag, så da er det bare å bestille deler.

 

Skal bestille:

- Ventilløftere

- Strekkbolter til kambukkene (?)

- Toppakning og bolter

- Ventiltetning innsug

- Ventiltetning eksos

- Ventildekselpakning

- Oljefilter

 

Dere som har peiling; ser dette ok ut? Noen andre deler dere regner med jeg vil få bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skal jeg bytte disse også, eller BARE dem? Er bytte av stempelringer noe som er "enkelt" å gjøre når jeg likevel skal bytte tetninger osv., eller er det en del ekstraarbeid?

 

Da føyer jeg til stempelringer på listen. Mer?

 

Edit!: Men er det sannsynlig at stempelringene er gåen på en motor som har gått bare 127000km? Er en jævla tikking i motoren, men regna med dette kom at ventiltetninger osv. Er det ikke MYE ekstra arbeid å bytte stempelringer? Har googla litt rundt, og det ser sånn ut...

Endret av KaNi2010
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du momentnøkkel? Bør nesten ha det samt nye strekkbolter til toppen hvis nødvendig. Har du ikke det men derimot kompresser hjemme ville jeg heller kjøpt den trykkluftnippelen til tennplugghøla. For å slippe å ta av toppen. Skjønt på den annen side kan det være litt tricky å få av fjørlåsene på ventilene uten en ventilfjørklemme. Og skal du ha glede av den må du igjen av med toppen.

 

Jeg fylte 5W50 på en diesel med hydrauliske løftere etter at kamreima kammet over. Før det gikk den bare på 15W40. Husker ikke hvor ille det tikket før, men ble ille etterpå. Fikk høre at det kunne være olja som ikke lagde nok trykk, eller så gikk nok olje utenom ene løftern pga borringen ble litt rom pga løftern ble knust mot ventilen.

 

Jeg byttet fire av åtte løftere. Angret seff på at jeg ikke tok alle, de kostet tross alt "bare" 120kr+mva/stk på min. På toppen av det hele mikset og byttet jeg litt og/eller merket meg ikke hvilke fire jeg byttet ut. Selvgjort er velgjort. ;) På Finn fant jeg nylig en fyr i Elverum som selger hydr. løftere til en hyggelig pris. Verdt å sjekke litt rundt. Jeg ringte flere leverandører da jeg holdt på. Glødeplugger er også noe som svinger fælt i pris.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei. jeg holder faktiskt på å bytte stempelringer på min 1998 modell mazda 626. jeg har da en 2 liter (FS) motor. tror ikke det skal være noe forskjell på di to bortsett fra volumet. :)

min er rullet 211000 km nå :)

 

Jeg byttet ventiltettninger på toppen min en liten stund tilbake. Jeg personlig følte det ble lettere å ta ut toppen å bytte. gikk ganske greit. Du har ikke hydrauliske ventilløftere på din. du har shims løftere. oppå løfteren ligger det en shims. det er ikke noen form for justering av ventilklaringen på disse motorene. hvis man må justere gapet så må man nesten finne ut hvilken shims man må ha også dra på mazda og bestille nye i rett dimensjon.

 

tror ikke det er strekkbolter på kambukkene. jeg brukte nå vertfall mine på nytt, og blir sikkert å bruke dem på nytt nå å.

 

Jeg slipte ventilene mine, freset setet i toppen, byttet tettinger. men røyken var der enda :(

så da var det på leiting etter nye stempelringer... foreløpig har det gått greit å skru, skal fylle på en 5w-40 hel syntetist olje på. så får håpe røyken blir borte nå :P skal forhåpentligvis starte opp i morgen. :)

 

Martin H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår