Gå til innhold

bygge vectra a om til turbo. spm anngående manifold

Ranger emnet


LuxXxuS

Anbefalte innlegg

hei!

 

vurdere å bygge vectran min om til turbo. eller sette på en turbo rettere sagt. er en 8v motor. men så lurte jeg på om det var mulig og ta turbo manifold fra en vectra a turbo diesel? :S hvor mye mer effekt kan jeg få av å berre sette på turbo ?

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men du, som hele tiden kommer og spør om alt mulig rart, burde ikke begynne med en turbokonvertering, ikke før du har lært deg en god del mere om bil.

 

Men for all del, skal ikke nekte deg.

Er ikke vectra Turbodiesel en Izusu-motor?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trudde det var et forum da man kan spør om forskjellig. og i tillegg er det gale at man vil lære og slikt. ok.. takk for svar :D man kan vell ikkje vite alt men ok. sorry at man prøve å finne ut om biler. ska heller begynne å skru på 3hjuls sykkel i :D

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for sjå hva jeg gjør. prøver egentli berre å finne ut hva for muligheta som finnst :) liker å få utfordringer:P men men...

 

 

litt offtopic slik at jeg slapp å lage en nyen men lurer på hvor tomgangsregulatoren på vectra e hen? går vedig ujevnt på tomgang eller ikke i d heile tatt så tenkt å sjekke om det er noe der :)

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rens tomgangs regulator med besnin sslik at all dritt renner ut så smører du med en tynn spray olje nedi innløpet slik at den bevegelige delen inni der ved kontakthuset blir smør opp. Kan bruke en litt tykkere spray etterpå.

 

Ta også å rens gasspjeldet. Pleier å samle seg mye dritt der ved tiden som kan påvirke tomgangen.

 

Funker ikke dette bør tomgangreg, byttes!

 

 

 

Edit;

 

C20XE går bra, kombinert med sportskassen som er en F20. Antar at du har en F16 kasse i nå siden det er 8v. C20XE motorer får du fra 5000,- og oppover alt etter stand.

 

1.7TD turbo vil funke greit nok men ikke et bra valg. Turboen er for liten i forhold til motoren og vil fungere som en brems på høyere turtall. På lave turtall går det nok greit. Det sies at hvis du skal ha en diesel turbo på bensin så bør dieselmotoren ha dobbelt så stort volum i forhold til bensin motor som den kommer fra.

 

Du får også kjøpt turbokit rundt 15000,- og da følger med det meste som trengs for å turbo konvertere en motor. Skal du gjør det billig, skaff en T3 eller T4 turbo og sveis nytt grenrør (eller kjøp) legg opp slanger og IC, større dyser trengs også. Viktig at AFR blir riktig! På en 115hk 8v kan du få ut rundt 180hk på 0.7bar på org motor. Høyere enn det bør råder byttes mm.

 

Vet ikke hvor mye erfaring du har med turbo men i dette tilfelle blir C20XE billigst samt det fullt mulig å få det godkjent uten noen særlig endringer i understell. Sett på chip fra EDS og grenrør, evnt innsug + trimkammer. Da bør du ha rundt 160-165hk og en sprek motor.

Endret av Monza_24v

Monza 3.0 24v Turbo - Prosjekt

Monza 2.5 12v - Bruksbil

Vectra A 2.0i 8v - Bruksbil m/trim

Vectra A 2.0i 8v - Delebil

Manta A 2.0i 8v - Solgt / Omega A 2.0i 8v - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det:) fannt tomgangsregulatoren :P hadde berre papir tilgjenglig så jeg brukte berre papir og det hjalp ei lita stund. men skal vell ta å rense den i bensin i morgo og spraye litt olje på den :)

 

men takk for all tips fra dere :D

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ser at du spør om saker og ting i nye tråder hele tiden, lag heller en tråd om bilen din, alt du har gjort, frantidige planer o.s.v. Også kan du stille alle spørsmåale dine der.

Men her har du ihvertfall et komplett turbokitt med alt du trenger, selv om det var ganske dyrt http://shop.jma.no/product_info.php?products_id=122&osCsid=8ece1b07ec4412b7582f4c6992fc2007 . Som de andre sier, så hadde nok bytte til c20 xe med chip o.s.v vært billigere. :)

Nåværende bil - Opel Vectra -93 modell. Påkosta 40k :)

 

A Omega 2,6 ( Knust :( ) , Bmw 320 e30 ( S ), 3 stk escort ( S ) , 2 stk scorpio ( S ), Lyseblå A Vectra ( S ), Rød Golf GTI ( S ).

S = SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ang kittet til c20ne

syns ikke det er så dyrt jeg, og du får det nok billigere også nå om du sender inn en forespørsel.

det er ofte dem går ned eller slår av litt.

 

men c20xe er nok mye artigere, da du kan bygge turbo på denne også,men som sagt over her ville jeg ha bytta kam,eds,samt innsug.. hva effekten vil bli er jeg ikke sikker på , men vil tro det beror på hvor god motoren er i utgangspunktet og hvilke kammer du velger, muligt også insuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å turbo konvertere en sugemotor, går det også an å lempe en C20 LET ned i motorrommet. Da har du (trådstarter) en fabrikkbygd turbomotor. Ganske sikker på at en slik ombygging blir godkjent, men en del oppgraderinger på bremser, hjuloppheng etc.

 

 

å dette mener du å få godkjent? det tror jeg man skal vente lenge etter.

c20let kom ikke ut i vecra originalt, før så kunne det gått,men nå er det små sjangser for at biltilsynet iheletatt vil se på saken om dem hører større motor en originalt.

 

lykke til, men alt kan gå med mange års pappirarbeid og masing og ydmykhet for biltilsynet.

 

ville nok heller satsa på v6er da den kom i vectra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår