Gå til innhold

Møter med hest, en veilleding

Ranger emnet


SeaLion

Anbefalte innlegg

Etter en "episode" jeg opplevde forleden i bymarka i Trondheim har jeg bedt en hestekjenner forfatte en veilleding om hvordan syklister bør oppføre seg i møter med hest for å unngå farlige/ubehagelige episoder både for syklist, rytter og hest. Og litt om hvorfor hester oppfører seg som de gjør.

Se http://pedalister.blogspot.com/2010/04/sykkel-og-hest-en-veilleding.html

 

Jeg har pleid å roe ned. Og gi bjellesignal hvis jeg kommer bakfra. Hvis hesten tydelig har vært nervøs har jeg stoppet i veikanten. Sistnevnte (stoppe helt i veikanten) gjorde jeg sist søndag også (1. påskedag), likevel steilet hesten og snudde seg. Et øyeblikk var jeg faktisk nervøs for om dama oppå skulle bli skadet, men hun klarte tydeligvis å roe ned hesten såpass at den ikke fikk fullstendig panikk.

 

Det var etter den episoden jeg stakk innom det nærliggende hestesenteret og spurte om noen derfra kunne forfatte en veilleding for syklister, for man ønsker jo ikke at noen skal bli skadet. Mange av de som rir er jo übersøte damer, så hvis en av de ble skadet fordi jeg oppførte meg dumt (på grunn av uvitenhet), så ville det vært trist å tenke på etterpå.

 

Egentlig er det som står der nyttig å vite for bilister og motorsyklister også, man bør alltid gi eventuelle hester i trafikken god plass og helst også redusere hastigheten ved passering. Et par av mine bekjente har blitt stygt skadet fordi "tøffe" bilister har rast forbi tett innpå. Hun ene fikk ødelagt sitt vakre ansikt for livstid etter at den vettskremte hesten kastet henne av.

 

Så les veilledingen og lær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bondestrik har dette vor min del vore kjent lengje, men utruleg bra at nokon tek iniativ til dette skrivet, for er mykje bra info som ABSOLUTT er godt å ha i minne! Har som ryttar opplevd nokre småubehagelige episodar med bilistar/syklistar, og er fint lite trivleg når du rir på eitpar hundre kilo ukontrollerbar masse av musklar som har fått panikk.. Les og lær, utruleg greitt å ha med seg vidare!

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite osv..

 

MEN, jeg lurer på hvorfor småjenter har lov til å traktere 2-400kg muskelbunt langs offentlig vei, mens alt annet som har egen fremdrift er førerkortpliktig?

Her vi bor er ikke hest et uvanlig syn, og som regel er det jenter rundt 14 på ryggen..

 

Og en siste ting, hvorfor må hundeeiere plukke opp dritten, mens hesteeiere fint kan legge fra seg tonnevis på en liten spasertur..?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en siste ting, hvorfor må hundeeiere plukke opp dritten, mens hesteeiere fint kan legge fra seg tonnevis på en liten spasertur..?

Kjøtteterdritt (fra katter og hunder) er klebrig og illeluktende, trør man i noe sånt er det omtrent bare skikkelig børste og såpevann som klarer å fjerne det fra skosålene. Denne dritten kan ligge i ukesvis før den går i oppløsning og forsvinner. Så det er bra at hundeeiere har opplukkingsplikt. Helst burde katteeiere også ha en sånn plikt til å plukke opp avføringen.

 

Gressetermøkk (fra hester og kyr) er løs og lett å skylle bort. Et par skritt i en liten sølepytt, over en snøflekk eller over en gressplen, så er skoene rene nok til å trø inn i en bil eller et hus. Etter et skikkelig regnskyll renner gressetermøkka bort og trekker ned i jordsmonnet.

 

Etter trafikkreglene er hesteekvipasjer forresten å regne som kjøretøy, de har egentlig ikke lov å benytte gang- og sykkelstier. I trafikken er deres plass i veibanen. I mørket skal de være utstyrt med lys og refleks når de ferdes på offentlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bilistene har visst også vikeplikt for hest uansett også har jeg hørt.

 

For å si det slik, jeg har stor respekt for dyr av denne arten som ferdes på veien, har alltid bremsa opp og vist hensyn, i tillegg til dette har jeg en samboer som driver med hest.

 

Men jeg irriterer meg over hester i veien, er mange som rir turer på trafikerte veier, det er jo ikke bra for hesten, og det er irriterende for oss andre som ferdes langs veien.

Jeg mener ikke at vi i biler har enerett på veiene, men jeg mener at ridning langs trafikerte veier bør unngås der det ikke er nødvendig, altså skal man ha hesten fra stallen til nabogården på andre sida av veien er det jo greit nok, men skal man ri tur så rir man ikke langs veiene der det er biltrafikk, det blir feil.

Ikke er det bra for beina til hesten, ikke er det trygt, og man sinker trafikken, noe man skal unngå som trafikant.

Om man på død og liv skal ha den miljøtreninga så hestene takler å gå på E18, så får de leie inn folk som kan kjøre som griser rundt hestene, utenom åpne veier.

Og hestedritten, den bør de til helvete lære seg å plukke opp i veien, det er store klatter, om ei bikkje har driti i veien driter jeg i, men hestelorten er jo i store klatter, og ikke prøv å påstå at den lukter godt, eller regner vekk stort fortere enn menneskedritt for den saks skyld.

 

Og en annen ting, er ikke hesten 110% trygg i trafikken, så skal den ikke være der, da bør man finne andre løsninger fram til den er det.

 

Det er mine meninger om temaet, men fremdeles oppfordrer jeg alle til å bremse ned, og ta det ytterst rolig forbi hester og ryttere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver selv med hest og forstår problematikken til mange av dere.

Min mening er at om en hest ikke kan oppføre seg tålelig greit i møte med biler, så har den ikke noe på veien og gjøre.

Da dette kan skape skumle situasjoner.

 

Men man må også tenke på at hesten er et stort uforutsigbart dyrt. En hest kan møte traktorer, lastebiler, busser o.l i flere år uten å reagere. Plutselig skaper hesten seg og hiver seg midt uti veien.

 

Når billister kommer bakfra er det best å bare kjøre rolig forbi. Ikke legg dere bak i samme tempo som hesten, da dette stresser hesten mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et merkelig reglement her i landet. En ungdom på 16 år må først ta lappen før han kan sendes ut i trafikken på en moped. Mange bruker også moped for å komme seg til skole og jobb.

Men klarer man å komme seg opp på en hest på flere hundre kilo er det fritt fram. Da kan man bevege seg mot kjøreretningen på E 18 og alle bilistene må vike..

En moped gjør stort sett bare det den får beskjed om av den som kjører men et dyr er like uberegnelig som mopedføreren. Jeg fatter og begriper ikke at det ikke blir et forbud mot hest i trafikken. Hesten er i dag kun til fornøyelse, ingen bruker hest til noe praktisk, og derfor bør den bare benyttes på dertil egnet sted. Og trafikken er ikke et egnet sted.

Alle som leker med bil i trafikken får passet sitt påskrevet, men leker man med dyr eller tråsykkel er alt i orden.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at hester bør ferdes på veien i minst mulig grad. Det fordi de rett og slett ikke er beregnelige nok, og kan få panikk av den minste ting.. Har vært oppe i et par situasjoner selv der småjenta på sadelen ikke hadde helt kontroll når jeg kjørte forbi i nødvendig fart. I en av disse situasjonene var jeg på vanlig tråsykkel, og den lager ikke akkurat mye lyd.. Skulle uansett tro at det var nok småveier, traktorveier og stier til at de kunne få lufta gampen.

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg irriterer meg over folk som skal sykle i veibanen i rushen når gangfeltet er tomt en meter til høyre for syklistene, når jeg ser dette er det tuting og pressing fra min side som gjelder, lurer på hvor lav iq man må ha for å ikke skjønne at det er til stor hindring for trafikken, hvis det ikke er gangfelt så er det selvsagt greit, men hvis det er ledig gangfelt man kan bruke, så BRUK det idioter!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utøver den største respekt og forsiktighet når jeg skal passere hest med rytter eller hest med vogn mens jeg kjører bil. Jeg har selv prøvd å kjøre hest med vogn langs en smal grusvei med moderat lokaltrafikk, og vet hvilke utfordringer dette kan by på som hestefører også. Og i mange tilfeller kan det være snakk om hester som ikke er vant trafikk som blir hatt ut i trafikken nettopp for å tilvenne dem. Disse skulle hatt egen merking på lik linje som rød L for øvelseskjøring med bil!

 

En kompis var ute for nettopp et slikt tilfelle langs den smale grusveien som går hjem til der han bor. Her møtte han hest med vogn som var ute med hesteeierens 14-15år gamle datter som hestefører. Veien var for smal for å passere med fart så kompisen la bilen sin så langt i kanten det var mulig og komme og stanset der for å la hesten passere. Det som skjedde var at hesten fikk panikk da den nærmet seg bilen, steilet, bulka borti bilen og rygget deretter vogna ned i grøfta så jentungen ramla av og ble både forslått og halvveis overkjørt og trampa på av den panikkslagne hesten.

 

Det viste seg nemlig at denne hesten ikke var skikkelig tilvent biler, og da lar man unger ta den med ut i trafikken??

Og hesteeieren brukte jo regelen om at bil har vikeplikt for hest uansett for det den var verdt. Ble et himla styr av dette, men det ble vel tilslutt fornuften som seiret. Den jentungen skulle aldri vært på veien med den hesten i utgangspunktet, da faren visste hvor ille denne hesten kunne være.

 

Men jeg syns det er skremmende å tenke på, at en hest kan få panikk og trampe over bilen din mens du står stille og ikke kan gjøre noe som helst. Og så skal du da ha vikeplikt??

Og om rytteren blir skadet, eller enda værre, drept.. Blir man da en morder?! Uten vitner så blir man vel gjerne det.. Skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg irriterer meg over folk som skal sykle i veibanen i rushen

(...)

hvis det ikke er gangfelt så er det selvsagt greit, men hvis det er ledig gangfelt man kan bruke, så BRUK det idioter!

Pst: Gangfelt er betegnelsen på sebrastripene som går på tvers av veien der kjørende har vikeplikt for gående som vil fra den ene siden til den andre. De kan være skiltet eller lysregulert, men de går altså aldri ved siden av veibanen, de krysser den. Alltid.

 

Du tenkte muligens på gangbane, som er et annet ord for fortau, og der har syklister i Norge siden 1986 fått lov å ferdes forutsatt at det ikke er fotgjengere der. Eller hvis det er veldig få fotgjengere der, men da er man pålagt å sykle i tilnærmet gangfart. Ellers skal syklistene alltid benytte veibanen i følge trafikkreglene, er det mange fotgjengere på fortauet/gangbanen er det altså forbudt å sykle der, faktisk like forbudt som å kjøre bil der.

 

I alle andre land, også i våre naboland, er det totalforbudt å sykle på fortau og gangbaner, og norske myndigheter vurderer nå å fjerne det særnorske unntaket, for det forvirrer turistene. Så venn dere til syklistene i veibanen, det er nemlig syklistenes hjemmebane.

 

Jeg måtte bare få det ut. Sorry.

 

 

 

Men denne gangen gjaldt saken altså å ta hensyn til hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hest er det jævligste jeg møter i traffiken. finnes ikke en milimeter fornuft inne i hodet på dem og du må skyte dem for å være sikker på at de ikke skal finne på noe tull. skulle vært samme regler for riding hester som for cross kjøring, gjør det på avstengt egnet området om ikke andre regler gjelder som f.eks politi hest eller lignende. eventuelt bare vær grei med hesten å ri cowboyen i stedet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig velger jeg å påstå at det å ferdes etter trafikken med hest er ren og skjær idioti.

Især når Norges langstrakte land har mang en ridebane.

 

Tror det ligger 2 stk helt nede ved hovedveien (E16) her i valdres + alle de andre rundtom i bygda her og alikavell så skal disse eierene av disse svære dyrene ferdes etter vei.

 

At folk, som meg, velger å gi et eller annet form for signal for at vi er litt frustrert over disse beistene etter veien er, litt stygt å si dette, til sin fulle rette. Og nei, jeg snakker ikke bare om tuting. Selv har jeg aldri tutet på en hest før da jeg vet at dyret har egen hjerne og er mer nervøse enn et menneske som ferdes etter trafikken.

 

Jeg ville tippet på at om Norge hadde tilbydt like mange asfaltbaner rundom i landet så hadde de fleste råkjørerne her til lands kjørt i fra seg på disse og ikke etter vei. Bare for å dra en liten sammenligning.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i bygda her møter jeg daglig et følge på tre hester med barn på 10-12 år på ryggen, uten tilsyn fra voksne, livsfarlig spør du meg! Selv om de holder sida si og hestene virker kjente med trafikk

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår