Gå til innhold

Møter med hest, en veilleding

Ranger emnet


SeaLion

Anbefalte innlegg

Pst: Gangfelt er betegnelsen på sebrastripene som går på tvers av veien der kjørende har vikeplikt for gående som vil fra den ene siden til den andre. De kan være skiltet eller lysregulert, men de går altså aldri ved siden av veibanen, de krysser den. Alltid.

 

Du tenkte muligens på gangbane, som er et annet ord for fortau, og der har syklister i Norge siden 1986 fått lov å ferdes forutsatt at det ikke er fotgjengere der. Eller hvis det er veldig få fotgjengere der, men da er man pålagt å sykle i tilnærmet gangfart. Ellers skal syklistene alltid benytte veibanen i følge trafikkreglene, er det mange fotgjengere på fortauet/gangbanen er det altså forbudt å sykle der, faktisk like forbudt som å kjøre bil der.

 

I alle andre land, også i våre naboland, er det totalforbudt å sykle på fortau og gangbaner, og norske myndigheter vurderer nå å fjerne det særnorske unntaket, for det forvirrer turistene. Så venn dere til syklistene i veibanen, det er nemlig syklistenes hjemmebane.

 

Jeg måtte bare få det ut. Sorry.

 

 

 

Men denne gangen gjaldt saken altså å ta hensyn til hester.

 

hva så om det er ulovlig? det er jo mange lover som er så latterlige at man med en normal dose iq IKKE følger dem! Å sykle på et tomt fortau er tryggere, bedre for miljøet(skaper flyt i biltrafikken) og bedre på ALLE måter enn å sette bilfører og seg selv i fare, om syklisten er så dum at han blir påkjørt bryr meg ikke, men den som kanskje er uoppmerksom et sekund og ellers faktisk er ganske forsiktig i trafikken, treffer denne syklisten og får sitt liv ødelagt, DET bryr meg

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor har hatt hester i alle mine levende år og det med hest og trafikk har vært ett tema hun ofte har vært nødt til og forklare for en og annen sur billist, som tror at de har forkjørsrett og lignende.

 

kan fortelle om den gangen hun kom ridende over en bro som er såpass smal at det bare er plass til en bil om gangen. bilisten som kom i møte med henne på denne broen prøvde og presse seg forbi og hesten holdt på og få panikk, og bilføreren ble flyforbanna på henne pga. "manglende kontroll på salamimopeden" som den så fint ble kalt. min mor som fikk roet ned "salamimopeden" sin forklarte til bilisten meget nøye at "denne ""salamimopeden"" regnes faktisk som ett kjøretøy på veien"

 

nei alle som møter på en hest på veien skal ta hensyn og være veldig forsiktig så ikke dyret blir skremt!

vromvrom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

nei alle som møter på en hest på veien skal ta hensyn og være veldig forsiktig så ikke dyret blir skremt!

Jada jada. Kan du være så snill å forklare hva disse salamimopedene har i trafikken å gjøre?? Rent bortsett fra at lovgivingen som stammer fra 1800 tallet gir dem rett til det.

Er man kjørende i trafikken så skal man rette seg etter vegtrafikkloven., og da skjønner jeg enda mindre hva dette har i trafikken å gjøre.

 

Paragraf 3 sier

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Denne regelen bryter man i det man tar en hest ut i trafikken, rett og slett for de den er unødig i utgangspunktet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår