Gå til innhold

Lite varme i varmeapparat og varierende temperatur på motor

Ranger emnet


krgberg

Anbefalte innlegg

Et problem med min 1992 golf 3 med 1,8 75 HK:

 

Det kommer lite eller ingen varme fra kupeviften. Det virker som det er varme i slangen som går inn til torpedoveggen, men ikke så veldig mye. I følge forrige eier skal varmeregistret være nylig byttet, så jeg antar det ikke er noe galt med dette.

 

Kan det være noe så enkelt som termostaten? Under kjøring kommer temp på motoren (i følge måleren) fort opp i 90 og videre til 100 grader, men så faller den litt igjen, gjerne helt ned mot 70, får den stiger opp igjen.. Og fortsatt ingen varme i kupeen...

 

Det kan også se ut som viften på radiatoren ikke starter, men i og med at temperaturen ikke stiger over 100 grader, og går ned etter en liten stund, ser det jo ut som alt er som det skal..

 

Noen som har noen gode ideer til hva som kan være galt? Selv har jeg en mistanke om termostaten, men i og med at det virker som det er varme på slangene, må den jo hvertfall slippe noe vann igjennom.. Vannpumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke utelukket termostaten..

Koster ikke mye, og er relativt enkel å bytte..

 

Er det trykk i kjølesystemet, altså slik at slangene er veldig harde?

 

 

 

 

Sjekk vannpumpe, men det høres mistenkelig ut som toppakningen...

 

Forresten har du enten 1,6 med 75hk, eller 1,8 med 90hk. Er ikke noen motorer på 1,8 med 75 hk.:)

 

AAM er en 1,8 med 75hk ;)

Kamerat av meg hadde en slik før..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer, det er en AAM-maskin med 75 hk. Dette er en gammel motor som sto i 92 og 93-modellene av Golf 3. Etter dette kom 1,8 90 HK.

 

Jeg hat forsøkt å skifte kjølevæsken, denne så ikke akkurat pen ut.. I Hynes-manualen står det at volumet som skal fylles på er ca 6,3 liter, men etter ca 3 liter var det fullt.. Antar dermed at det er tett en eller annen plass i systemet :(.. Det kan også stemme med at slangene ikke er særlig harde under drift, men på den annen side skal ikke trykket være mer enn 1.3 til 1,5 bar, så det er jo ikke så allverdens mye.

 

Men det som forundrer meg er at temperaturen faktisk går ned også når man kjører? Hadde det vært tette kanaler i motorblokka, ville jeg trodd den bare ville steget? Det er heller ingen tegn til forbruk av kjølevæske eller misfarging i olja, så jeg antar at topp-pakningen er like hel...

 

Skal gjøre et forsøk i løpet av uka på å bytte både vannpumpe og termostat, så får jeg håpe jeg slipper å ta ut varmeregistret... Men det er jo ikke akkurat enkelt å komme til termostaten da? Den ligger jo under bilen???

Endret av krgberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre et forsøk i løpet av uka på å bytte både vannpumpe og termostat, så får jeg håpe jeg slipper å ta ut varmeregistret... Men det er jo ikke akkurat enkelt å komme til termostaten da? Den ligger jo under bilen???

 

Ikke så veldig vrient å kommet til termostaten. Må bare løsne servopumpa og bøye den litt til siden - og få alt kjølevannet rett i ansiktet når termostaten tas ut. Mest plundrete å få termostaten på plass igjen og sikre at pakningen kommer riktig.

 

Skal du skifte hele vannpumpa, trenger du egentlig ikke under bilen. Da kan du skifte termostaten mens den sitter på pumpa.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer, det er en AAM-maskin med 75 hk. Dette er en gammel motor som sto i 92 og 93-modellene av Golf 3. Etter dette kom 1,8 90 HK.

 

Jeg hat forsøkt å skifte kjølevæsken, denne så ikke akkurat pen ut.. I Hynes-manualen står det at volumet som skal fylles på er ca 6,3 liter, men etter ca 3 liter var det fullt.. Antar dermed at det er tett en eller annen plass i systemet :(.. Det kan også stemme med at slangene ikke er særlig harde under drift, men på den annen side skal ikke trykket være mer enn 1.3 til 1,5 bar, så det er jo ikke så allverdens mye.

 

Men det som forundrer meg er at temperaturen faktisk går ned også når man kjører? Hadde det vært tette kanaler i motorblokka, ville jeg trodd den bare ville steget? Det er heller ingen tegn til forbruk av kjølevæske eller misfarging i olja, så jeg antar at topp-pakningen er like hel...

 

Skal gjøre et forsøk i løpet av uka på å bytte både vannpumpe og termostat, så får jeg håpe jeg slipper å ta ut varmeregistret... Men det er jo ikke akkurat enkelt å komme til termostaten da? Den ligger jo under bilen???

Du ikke får tømt hele systemet uten å ta ut termostaten.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår