Gå til innhold

Ladetrøbbel Passat 1,9tdi 2002

Ranger emnet


Panodil

Anbefalte innlegg

Da jeg startet hjem fra jobb i dag dukket denne feilmeldingen opp: "Alternator workshop"...eller noe sånt.

Denne meldingen kom 1 eller 2 ganger til på min 5 km lange ferd.

 

Et par timer etter gikk jeg ut for å foreta noen målinger. Målte 12,5 V på batteriet før jeg startet bilen.

Etter at jeg startet bilen kom samme feilmelding + at ladelampa lyste. Målte da 11,6V om jeg ikke husker feil. Ga litt turtall og da slutta lampa å lyse. Målte da 14,2V. Slo på alt som bruker strøm og målte da like over 14V.

 

Tok en kort prøvetur og da kom meldingen "Alternator workshop" igjen. Det kommer et pip, så vises meldingen en kort stund for så å bli borte.

 

Glemte å nevne at dynamoreima ikke er slakk og den gikk rundt ved alle målinger.

Bilen har gått 212 000 km.

 

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førte jeg tenker på er at mulig dynamoen er gåen...

Nåpr ble batteriet laddet helt opp da? Sjekket om batteri-skoen (eller hva det heter) sitter godt på, mulig ta de av å reingjør polene... ?

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste å rengjøre polene i morgen.

Batteriet ble sist fulladet med batterilader i januar en gang da det var -30 grader ute.

Mistenker også dynamoen. Synes det er rart at den ikke begynte å lade før motoren fikk litt turtall. Etter det virket det som om den lader men får jo den feilmeldingen om "Alternator workshop" så noe må jo være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe tilsvarende i min 00 1,9TDI 115PD. Bilen stoppet bare helt - etter at jeg leverte søknad om å bygge garasje til den :-)

 

Vel, kjøpte nytt batteri, og det gjorde nytten i 1 døgn....nå står den igjen. Får start ved kabler, og ladelyset går av på lavt turtall, og slår seg på igjen ved høyere turtall. Samtidig kommer meldingen "Generator Werkstatt".

/thomas

----------

2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk

2000 Passat 115hk TDI PD

x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dette på problemet på min jeg også. Men på min er dynamoen byttet. Hadde den inne på Møller men det lå ikke noe feilkode i systemet så de var usikre på hva det kunne være. Feilmld på min ble borte når jeg startet bilen på nytt... Jeg har ikke målt batteriet men jeg mistenker også det så lenge dynamoen er relativt ny. Skal se hvordan den oppfører seg når jeg får den tilbake fra service.

03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs)

95 BMW E36 320i Cab (Solgt)

98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

edit: Skal nevnes at jeg har en 2000 1,8 stasjonsvogn!

 

Dette problemet fikk jeg også under gavelevering to dager før julaften ! :D

Batterilampa hadde lyst innimellom noen dager /uker på forhånd, men slukket fort igjen, men denne dagen ga det seg ikke. Ved skikkelig rusing kunne den slokke, men til slutt kom generator werkstadt varsel opp, uten at jeg kan tysk skjønte jeg jo at noe var galt, men hva? Etter som jeg kjørte, lyste batterilampa fortsatt, og alt lys i bilen begynte å dempe seg, så begynte alt av andre varsler å indikere feil, som abs føler, etc.. Derette stod det STOP i computeren, og bilen stoppet. Var ikke tenning å få igjen.

 

Ventet litt, fikk startet, men døde like fort igjen. Kjøpte nytt batteri, Og alt var i orden igjen, som nevnt her oppe, i ett døgn =)Samme regla på nytt. Kjøpte ny byttedynamo, og for de som ikke hvet det , så er det en hælvettes jobb å få den bytta, pgrav en bolt du ikke får langt nok ut sånn som den står !!!!

 

Etter bytte har bilen fungert igjen, MEN jeg har fått ett nytt problem som jeg trenger svar på... Allerede etter noen dager UTEN at noen som helst lamper har lyst, fikk jeg ikke startet bilen. Den var bare helt død, var så vidt sentrallåsen åpnet seg. Enda godt jeg hadde ladet opp det gammle batteriet da.. Byttet over, og full start igjen. Nå bruker jeg bilen mye, min en kjøretur hver dag.

 

Etter noen dager hadde jeg samme problem igjen, men da var det drit kaldt og tenkte at det hadde tappet batteriet, dermet var det å bytte batteri igjen med det nye som nå også var fulladet..

 

Og tenkte med dette at det var kulda sin feil.

Kulda har nå gitt seg, men jeg må stadig bytte batteriet til ett fullada innimellom, og det virker som om det skjer hvis jeg har latt bilen stå i 24t +. Og fortsatt INGEN lamper som indikerer at noe er galt, ei heller batterilampa.

Har vært å målt bilen, finner ingen feil, annet enn at han ikke fikk kontakt med følerene i dørene..

 

Bilen har ikke vært modifisert på noen måte siden jeg kjøpte den jula 2008.

Dette startet etter jeg bytta dynamo.

 

Min teori er att siden jeg kjørte begge batteriene HELT tomme, før jeg byttet dynamo, tenker jeg at jeg har "knekt" batteriene på en elletr annet måte slik at de tapper seg mens bilen står. Har ikke utstyr til å finne ut av dette selv..

 

Like etter dynamo bytte, fikk jeg problemer med den ene døren at dørlåsen hang seg, slik at jeg ikke fikk smekket igjen døren, etter at bilen ble litt varmere, eventulet varmt vann, så gikk det, eventuelt med litt makt. Fikk rørt på selve "låsehjulet" som er synlig på døren, så det virker som en vaier eller ett eller annet inni døren som henger seg.

 

Dette har skjedd selv om det ikke har vært på det kaldeste også, så jeg lurer på hva som er galt, kan dette ha noe innvirkning på tapping av batteri, selv om døren er alltid lukket ordentlig igjen når jeg ikke bruker bilen?

 

Kan noen skjønne seg på problemet og ha ett fornuftig svar før jeg blir klikk gæern av å bytte batterier nå og da?

 

Skal nevnes at jeg ikke har kjøpt nok ett batteri for å prøve med ett helt friskt ett..

 

Ble en laaaaang tråd, men følte jeg måtte forklare skikkelig ;)

 

Takk for tilbakemeldinger!

Endret av leghiam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår