Gå til innhold

leghiam

Bruker
  • Innholdsteller

    43
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om leghiam

  • Bursdag 10/10/1980

Contact Methods

  • Bosted
    Lier

leghiam's Achievements

  1. Hei ! Litt sent ute med en oppdatering, men etter luftmengdemåler ble byttet, coil sjekket + mye div for å se at alt fungerte, så ble ikke verksted klokere... Jeg fikk sendt bilen hjem før forrige helg, og tenkte jeg skulle få sett på den litt selv, selv om min biltekniske kunnskap ikke strekker seg så langt. Jeg hadde to ting jeg ville teste, da en fortalte meg at hjernen mulig måtte "nulles" eller resettes, dette kunne bli gjort via å koble fra batteriet. Verksted mente at dette ville bli gjort via måleapparatet når han slettet feilkoder. (tror det var det han mente) Men jeg fikk nå hvertfall bilen hjem, hentet 16-17 liter med fersk bensin (hadde litt magefølelse på at det også kan ha vært noe dårlig bensin og å ha på kondensfjerner ikke var det lureste) Fyllte på bensinen, tok ut batteriet og satt inn ett nylada ett da bilen ikke hadde noe særlig strøm igjen på dette tidspunktet til å få fyra.. Etter noen kinninger kjente jeg at noe begynte å skje, og fortsatte en 6-7 ganger, og da fyra faenskapet gitt ! Gikk noe rart ett lite minnut (sikkert ALTFOR mye bensin og eventuelt dårlig bensin(?) i systemet) men nå maler den så å si helt som den gjorde igjen. Jeg sier så og si, for jeg har fått enda lengre stilk på øra og tror jeg hører noen lyder jeg ikke har hørt før.. De første kjøreturene syntes jeg det lukta mye bensin under tomgang, men dette har avtatt og lukter nesten ingen ting nå, etter mange dagers bruk. De første turene når bilen stod på tomgang så viste kjørekomputeren at bensinforbruket gikk sakte men sikkert bare oppover, det lengste jeg gadd sjekke var at den gikk til 3l på mila i snitt !! Under kjøring var jeg nede i 0.9-1.2 (har alltid hatt i snitt1,0- 1,5 l i mila på denne, mye småkjøring også) Men i dag, ligger jeg nok på 1,0 - 1,2l på mila.. Under tomgang krabber den ikke oppover, heller nedover.. Så etter hva jeg tror, er da alt i orden igjen.. Er det noen forslag for å få ned bensinforbruket, kom gjerne med tips, utover det å kutte ut småkjøringer ;) Hadde en lengre tur i helgen, og da var jeg vel på ca 0.9l Stadlandet: Det du forklarer, kan jeg ikke noe om, så jeg har ikke / hvet ikke hvordan jeg skal sjekke :p Men mener du jeg burde sjekke dette opp, og bruke startgass for noen nytte nå? Takk for innspill hvertfall !!
  2. Lurer på om motorkoden kan være APT i følge statensvegvesen info på nett ihht skiltnr.. (får ikke sett bil før på mandag) Hvis han på verksted husket riktig var den ene feilkoden som stod igjen p1426. (ta det med en klype salt om det er riktig kode, men han mente det stod noe om airflow...)
  3. ehm... det vet jeg ikke ..? Nå er ikke jeg tilgjengelig i nærheten av bilen heller... Vognkortet sier vel lite av dette..
  4. Nei, jeg begynner å tenke litt ang verksted jeg og, når de ikke forstår feilkodene.. LMM er kjøpt som en byttedel på autoutstyr, og jeg har ingen mulighet til å få prøvd den over på en annen bil, men jeg går utfra at ett slikt komponent selges over disk i strigla stand? Coil vet jeg ikke om de har sjekket, men både coil og ledninger burde vel strengt tatt pr nå vært sjekket..
  5. Hei! Passat 3b 2000mod 1.8 Bensin Både jeg og verksted (ikke merke verksted) begynner å bli rådville nå, og jeg trenger noen innspill... Skal prøve å være kortfattet men utfylle steg for steg her: (Ingen lamper i dash lyser eller blinker...) Bilen begynte å fuske for meg ved turtallsïøkning forrige Fredag (21.09) Gikk noenlunde greit på tomgang. Hadde av de to forerste leddene til luftinntaket(ikke selve luftfilterhuset) under en kjøretur på 3mil da jeg hadde byttet hovedlampe og skulle lysjustere. Går vel utifra dette ikke har noe betydning. Ble så montert igjen. Kjørte noen turer med dette problemet i helgen, ikke mere enn 2mil pr vei. Ved turtallsøkning så mistet jeg motorkraft, og fusket noe mere, fant ut at ved "rusing" av motor, kom jeg ikke over 4,5-5 tusen omdreininger, og sperret der... Uansett om det var sletter eller motbakker var problemet det samme... alt kunne plutselig fungere normalt, men var like fort tilbake med alle symptomer. (visste allerede fra en symptom avlesning at lambda hadde en feilkode fra tidligere) Hadde på en slump med kondensfjerner, men så ikke ut til å ha noe effekt. Kjørte bilen til verksted på Mandagen, kjørte feildiagnose og fikk opp fire feil, deriblandt lambda. En annen feil hadde med Luftmassemåler retning mot motor visstnok (jeg har ikke peiling på feilkoder) Og to andre han ikke skjønte. Slettet kodene, for å se hva som kom opp igjen, og de to nevnt her kom frem igjen. Det som da var absurd, var at bilen fusket noe sykt mye mere, og fikk den så vidt bakover og fremover, og begynte å små smelle og kveles. Bilen stoppet flere ganger, og var tilslutt ikke noe mere å gjøre med. Føles nesten som om bilen "druknet" i bensin, uten å være sikker på dette, men stinket bra med bensin når vi prøvde å fyre den, og når den gikk noen sekunder på tomgang.. Status Tirsdag, verksted sjekket over luftslanger div, ingen synlige lekkasjer/falsk luft og gudenehvet hva de ikke sjekket.. Ingen bedring.. Status Onsdag, Byttet lambda, plugger og Bensinfilter. Ingen bedring, men feilkode lambda borte. Status Torsdag, byttet Luftmassemåler, men ingen bedring.. Har ikke fått feilsøkt nye koder da Verksted ikke kan før i morgen (Fredag). Har søkt endel rundt på forum, noen nevner tilogmed sikringer og rele... Men jeg forstår snart ikke hva dette kan være. Hva med bensinpumpa? Hvis den streiker, burde jeg vel strengt tatt ikke fått kjørt og holdt på som jeg har gjort noen dager? Hva med kondensfjerneren, kan denne ha en rolle oppi dette? All hjelp mottas med takk :)) Mvh John.
  6. Hei igjen, jeg har ikke fått ræva i gir med å måle bilen, har ikke hatt tid rett og slett, så bilen har blitt brukt mye, har ikke hatt startproblem nå, men har bilen stått 10-15timer, så er den ett ørlite øyeblikk seinere med å starte, men går som normalt. Men i dag skulle jeg sjekke noe annet oppi motorrommet, og hørte plutselig en lyd, fikk denne lokalisert til den nye dynamoen, det er en slags elektrisk summe lyd som er konstant, og dette er uten at nøkklene står i... Jeg skal nevne at ved montering av dynamoen så var det en skrue til braketten som ikke var festet, denne lå innat dynamoen, så i det jeg skal montere på batteriet, så er set et lite gnist som skjer inne i dynamoen, men jeg var skikkelig rask med å ta bort ledningsskoen igjen, vi snakker vel ett halvt sekkund med strøm tenker jeg.. Kan dette være hele problemet? At jeg har fått ødelagt noe inne i dynamoen, så den står å tapper strøm??? Dette syntes jeg var merkelig at den skulle lage lyd.. Kobler jeg fra batteriet, stopper selvsagt lyden, men er tilbake når jeg kobler batteri på igjen.. Noen lure kommentarer?
  7. Dette hørtes fornuftig ut =) Skal prøve å få dette til i løpet av helgen. Hvis selvutladningen er høy da, da ligger feilen ved bilen? Og hvis jeg forstår rett, og ladespenningen er feil, må batteriet byttes?
  8. De går for 600 som er byd av Bambo til Søndagen, hvis ingen byr over...
  9. Nå skal jeg bare bli kvitt disse, er det noen som er hypp på billige felger? Kom med ett kjapt bud, så skal du ikke se bort i fra at de blir dine...
  10. lamdasonden ? Mulig den begynner å indikere utskiftning... Jeg har akkurat begynt å merke det samme selv, har ikke fått noen varsler i computeren på dette, hvet heller ikke om den skal varsle, men jeg hadde bilen på feilsøk her om dagen grunnet ett annet problem, og da kom det opp en feil på lamdasonden... Så da er det vel greit for min del å bare bytte den, før man kødder til katalysatoren :D
  11. Hei, denne tråden er klippet ut fra ett svar jeg hadde på en annen tråd, fikk ikke noe svar der, så derfor limer jeg denne inn her.. Håper noen kan hjelpe meg til å finne ut hva problemet er :D edit: Skal nevnes at jeg har en 2000 1,8 stasjonsvogn! Dette problemet fikk jeg også under gavelevering to dager før julaften ! Batterilampa hadde lyst innimellom noen dager /uker på forhånd, men slukket fort igjen, men denne dagen ga det seg ikke. Ved skikkelig rusing kunne den slokke, men til slutt kom generator werkstadt varsel opp, uten at jeg kan tysk skjønte jeg jo at noe var galt, men hva? Etter som jeg kjørte, lyste batterilampa fortsatt, og alt lys i bilen begynte å dempe seg, så begynte alt av andre varsler å indikere feil, som abs føler, etc.. Derette stod det STOP i computeren, og bilen stoppet. Var ikke tenning å få igjen. Ventet litt, fikk startet, men døde like fort igjen. Kjøpte nytt batteri, Og alt var i orden igjen, som nevnt her oppe, i ett døgn =)Samme regla på nytt. Kjøpte ny byttedynamo, og for de som ikke hvet det , så er det en hælvettes jobb å få den bytta, pgrav en bolt du ikke får langt nok ut sånn som den står !!!! Etter bytte har bilen fungert igjen, MEN jeg har fått ett nytt problem som jeg trenger svar på... Allerede etter noen dager UTEN at noen som helst lamper har lyst, fikk jeg ikke startet bilen. Den var bare helt død, var så vidt sentrallåsen åpnet seg. Enda godt jeg hadde ladet opp det gammle batteriet da.. Byttet over, og full start igjen. Nå bruker jeg bilen mye, min en kjøretur hver dag. Etter noen dager hadde jeg samme problem igjen, men da var det drit kaldt og tenkte at det hadde tappet batteriet, dermet var det å bytte batteri igjen med det nye som nå også var fulladet.. Og tenkte med dette at det var kulda sin feil. Kulda har nå gitt seg, men jeg må stadig bytte batteriet til ett fullada innimellom, og det virker som om det skjer hvis jeg har latt bilen stå i 24t +. Og fortsatt INGEN lamper som indikerer at noe er galt, ei heller batterilampa. Har vært å målt bilen, finner ingen feil, annet enn at han ikke fikk kontakt med følerene i dørene.. Bilen har ikke vært modifisert på noen måte siden jeg kjøpte den jula 2008. Dette startet etter jeg bytta dynamo. Min teori er att siden jeg kjørte begge batteriene HELT tomme, før jeg byttet dynamo, tenker jeg at jeg har "knekt" batteriene på en elletr annet måte slik at de tapper seg mens bilen står. Har ikke utstyr til å finne ut av dette selv.. Like etter dynamo bytte, fikk jeg problemer med den ene døren at dørlåsen hang seg, slik at jeg ikke fikk smekket igjen døren, etter at bilen ble litt varmere, eventulet varmt vann, så gikk det, eventuelt med litt makt. Fikk rørt på selve "låsehjulet" som er synlig på døren, så det virker som en vaier eller ett eller annet inni døren som henger seg. Dette har skjedd selv om det ikke har vært på det kaldeste også, så jeg lurer på hva som er galt, kan dette ha noe innvirkning på tapping av batteri, selv om døren er alltid lukket ordentlig igjen når jeg ikke bruker bilen? Kan noen skjønne seg på problemet og ha ett fornuftig svar før jeg blir klikk gæern av å bytte batterier nå og da? Skal nevnes at jeg ikke har kjøpt nok ett batteri for å prøve med ett helt friskt ett.. Ble en laaaaang tråd, men følte jeg måtte forklare skikkelig Takk for tilbakemeldinger!
  12. edit: Skal nevnes at jeg har en 2000 1,8 stasjonsvogn! Dette problemet fikk jeg også under gavelevering to dager før julaften ! :D Batterilampa hadde lyst innimellom noen dager /uker på forhånd, men slukket fort igjen, men denne dagen ga det seg ikke. Ved skikkelig rusing kunne den slokke, men til slutt kom generator werkstadt varsel opp, uten at jeg kan tysk skjønte jeg jo at noe var galt, men hva? Etter som jeg kjørte, lyste batterilampa fortsatt, og alt lys i bilen begynte å dempe seg, så begynte alt av andre varsler å indikere feil, som abs føler, etc.. Derette stod det STOP i computeren, og bilen stoppet. Var ikke tenning å få igjen. Ventet litt, fikk startet, men døde like fort igjen. Kjøpte nytt batteri, Og alt var i orden igjen, som nevnt her oppe, i ett døgn =)Samme regla på nytt. Kjøpte ny byttedynamo, og for de som ikke hvet det , så er det en hælvettes jobb å få den bytta, pgrav en bolt du ikke får langt nok ut sånn som den står !!!! Etter bytte har bilen fungert igjen, MEN jeg har fått ett nytt problem som jeg trenger svar på... Allerede etter noen dager UTEN at noen som helst lamper har lyst, fikk jeg ikke startet bilen. Den var bare helt død, var så vidt sentrallåsen åpnet seg. Enda godt jeg hadde ladet opp det gammle batteriet da.. Byttet over, og full start igjen. Nå bruker jeg bilen mye, min en kjøretur hver dag. Etter noen dager hadde jeg samme problem igjen, men da var det drit kaldt og tenkte at det hadde tappet batteriet, dermet var det å bytte batteri igjen med det nye som nå også var fulladet.. Og tenkte med dette at det var kulda sin feil. Kulda har nå gitt seg, men jeg må stadig bytte batteriet til ett fullada innimellom, og det virker som om det skjer hvis jeg har latt bilen stå i 24t +. Og fortsatt INGEN lamper som indikerer at noe er galt, ei heller batterilampa. Har vært å målt bilen, finner ingen feil, annet enn at han ikke fikk kontakt med følerene i dørene.. Bilen har ikke vært modifisert på noen måte siden jeg kjøpte den jula 2008. Dette startet etter jeg bytta dynamo. Min teori er att siden jeg kjørte begge batteriene HELT tomme, før jeg byttet dynamo, tenker jeg at jeg har "knekt" batteriene på en elletr annet måte slik at de tapper seg mens bilen står. Har ikke utstyr til å finne ut av dette selv.. Like etter dynamo bytte, fikk jeg problemer med den ene døren at dørlåsen hang seg, slik at jeg ikke fikk smekket igjen døren, etter at bilen ble litt varmere, eventulet varmt vann, så gikk det, eventuelt med litt makt. Fikk rørt på selve "låsehjulet" som er synlig på døren, så det virker som en vaier eller ett eller annet inni døren som henger seg. Dette har skjedd selv om det ikke har vært på det kaldeste også, så jeg lurer på hva som er galt, kan dette ha noe innvirkning på tapping av batteri, selv om døren er alltid lukket ordentlig igjen når jeg ikke bruker bilen? Kan noen skjønne seg på problemet og ha ett fornuftig svar før jeg blir klikk gæern av å bytte batterier nå og da? Skal nevnes at jeg ikke har kjøpt nok ett batteri for å prøve med ett helt friskt ett.. Ble en laaaaang tråd, men følte jeg måtte forklare skikkelig ;) Takk for tilbakemeldinger!
  13. leghiam

    Dekk??

    Anbefaller på det sterkeste marangoni dekk. middels + dyrt, og det er ett dekk merke du kan stole på! sinnsykt bra våt og tørt føre egenskaper, og meget støysvake. i den dimmen vil vel marangoni mythos være ditt alternativ. Ellers ville jeg stolt bra på michelin.. Bare ett lite tips ;)
  14. passat 3b IV har ET (impress) på 45 orginalt. max endring i sporvidde er +/- 7.5mm så teoretisk sett kan du ikke bruke en felg med impress på 35. Det går, men er ikke lovlig. men dette vil du mest sannsynlig IKKE bli kontrollert for.. 225/45zr17 , 225/45zr18 og 235/40zr18 vil fungere fint på din bil. har forøvrig 17" felger til salgs her på bilforumet under dekk og felger til salgs hvis du er intr ;)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår