244 volvo v8 Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 tenkte på foran mot torpedoveggen heller ned mot torpedo?? Siter volvo no turboshit real power only http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Kommer vel an på hvor sumpen i bånnpanna er plassert, og hvor sila til oljepumpa er plassert ihvertfall. Får pumpa olje, så går det sikkert greit :) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Står ikke disse ganske så skeivt orginalt? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244 volvo v8 Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Står ikke disse ganske så skeivt orginalt? jo mener det, men har nå modifisert bunnpannen mere hva er best og bruke for og få det helt tett etter sveising av bunnbannen???????????? tinning eller kjemisk metall.??????????????? Siter volvo no turboshit real power only http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 En god sveis er det beste. (fyll inn så mange spørsmålstegn du kan her) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244 volvo v8 Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 en god sveis er ikke garanti for at det blir tett ?? er fine greier Siter volvo no turboshit real power only http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Da er det ikke en god sveis. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Februar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2010 Da er det ikke en god sveis. Meget godt og korrekt formulert. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2010 (endret) Da er det ikke en god sveis. Enig. Når det gjelder hellingen, så se på toppen av innsuget der forgasseren boltes fast. Den flaten heller svakt fremover. Når motoren står "normalt", er forgasser feste-flaten i vater. Så kan du jo jobbe deg videre fra der. Den tåler jo noe avvik. Men vært obs på at hellingen på motoren og bak aksel klokka må være parallell! Ellers blir det vibrasjoner. Heller motoren 3 grader ned i bakkant, må bak aksel klokka helle 3 grader oppover i fremkant. På hot rodden min har jeg plassert motoren i vater, fordi Jaguar bakaksel-klokka skal ikke helle oppover i forkant, slik som en stiv aksel skal/kan gjøre. Endret Februar 11, 2010 av Hot Rod Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Februar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2010 (endret) Når du sveiser gjelder det å ha en fuge (sprekk) å fylle igjen. Da vil sveisen legge seg og smelte bedre i stålet, og ikke bare oppå. Du får bedre gjennomsmelting, og det går sånn tålig av seg selv. Vet ikke hvordan du har gjort dette, men har du to flater som står rett mot hverandre gjelder det å ha fuge. Riktig varme hører også med for å få best mulig gjennomsmelting. Bra gjennomsmelting vil sannsynligvis sikre at sveisen blir tett. Altså lag en fugekant. Den bør være skrå, men det funker å lage et rett kutt. Ca 3mm bred og like dyp. I tilegg må overflaten være slipt og ren. Der har du oppskriften på en tett sveis. :) Endret Februar 11, 2010 av _Evje_ Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 ...Altså lag en fugekant. Den bør være skrå, men det funker å lage et rett kutt. Ca 3mm bred og like dyp. ... Sist jeg jobbet med bunnpanner, så var ikke de laget i 3 mm stål. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 fuger brukes KUN på tykke plater 8mm -> og når det er nødvendig å legge flere strenger for å få rett A mål og en flat sveis. på ei bunnpanne er ikke det nødvendig eller mulig. så ta bare å slip flatene du skal sveise reine, vask det med aceton og TIG det sammen. du kan sikkert la platene overlappe hverandre litt. enklere å få det tett da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbopow Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 fuger brukes KUN på tykke plater 8mm -> og når det er nødvendig å legge flere strenger for å få rett A mål og en flat sveis. på ei bunnpanne er ikke det nødvendig eller mulig. så ta bare å slip flatene du skal sveise reine, vask det med aceton og TIG det sammen. du kan sikkert la platene overlappe hverandre litt. enklere å få det tett da. man bruker fuger på stål som er fra 2mm, for og få fullgjennom sveis-har du så lite peil burde du heller snakke om annet.bullshit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 det er nå det jeg har lært etter 2 år med reparasjoner på skogs og anleggs maskiner og produksjon av forskjellige stålprodukter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 (endret) Jeg er 100% selvlært, så i fall ekspertene er uenige, må de for all del synge ut. Men flg. har ihvertfall fungert for meg: Grensen for om fuge bør brukes eller ikke, er ikke fast. Det er ikke slik at på 3 mm plate må fuge ALDRI brukes, mens på 4 mm plate må fuge ALLTID brukes. Fordel med fuge er at man får gjennombrenning ved lavere sveisetemperatur, og at fugen kan slipes 100% ned uten å risikere at det er for tynt gods i sveisen. Ulemepen med fuge på tynne plater som f.eks 3 mm er at metallet kan slå seg mer mens man sveiser, fordi fugen gjør at det er plass til bevegelse. Dette kan igjen motvirkes ved ved å bruek lengre tid, og å ikke sveise på samme sted hele tiden. Det vil også lette brenne hull når man sveiser med fuge, enn om man sveiser med platene helt inntil hverandre. Litt overlapp er det tryggeste, men ikke helt "patent". Eksperter unngår overlapp lengt mulig. Overlapp gjør at det blir en rustfelle på baksiden (noe som neppe har betydning inni en bunnpanne...) Skulle jeg modifisert ei bunnpanne i 3 mm stål ville jeg lagt platene helt inntil hverandre (uten overlapp) med litt fuge på utsiden for å sikre gjennombrenning, og ikke slipt ned sveisen etterpå. Ei bunnpanne med synlige sveiser gir etter min mening en "racing look" og er bare tøft. Endret Februar 14, 2010 av Hot Rod Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.