Gå til innhold

fjerning av katalysator.

Ranger emnet


David_G

Anbefalte innlegg

Jeg vil vel si nei til effekt (kanskje et par hester?), og det er vel en fare for at bilen kan begynne å kødde om du tar den vekk, uten å si det sikkert.

Bilen bruker katalysatoren for å justere avgasser, og det er vel fare for økt bensinforbruk etc? 2.6'en er vanskelig å få effekt ut av uten kompressor osv.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hitman skriver, effektøkningen er ikke merkbar.

 

Motoren klarer seg uten katalysator og går aldeles utmerket uten denne. Du har lambda før kat og ikke etter, motorstyringen vil derfor ikke se noen forskjell om kat'en er tatt vekk. Om du får endring i bensinforbruk så vil det heller gå ned enn opp fordi motoren lettere kvitter seg med avgass.

Hva de sier når du skal ha neste PKK er en annen ting ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lurt på å fjerne katta på 2.8'n min, men gutta på svendsen mente at en sånn v6'er vil bli veldig "skarp" og fæl i lyden. Vil låte mer som en traktor på lave turtall.

Sies at man får litt mer bånndrag, siden den går lettere, men er nok ikke stort.

Med mindre kattene skrangler i innmaten, hadde latt de være.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lurt på å fjerne katta på 2.8'n min, men gutta på svendsen mente at en sånn v6'er vil bli veldig "skarp" og fæl i lyden. Vil låte mer som en traktor på lave turtall.

Sies at man får litt mer bånndrag, siden den går lettere, men er nok ikke stort.

Med mindre kattene skrangler i innmaten, hadde latt de være.

 

jeg har effekt anlegg på den nå og synes det er meget fin lyd i den så hvis det stemmer at det blir stygg låt i den så vill jeg hvartfall ikke fjerne den =S men blir det stygg låt av å fjerne den altså? :S

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har effekt anlegg på den nå og synes det er meget fin lyd i den så hvis det stemmer at det blir stygg låt i den så vill jeg hvartfall ikke fjerne den =S men blir det stygg låt av å fjerne den altså? :S

 

Nei, det blir ikke stygg lyd om du fjerner kat'en. Litt kvassere lyd blir det, men ikke noen enorm endring i lydbildet.

Du trenger heller ikke splitte kat'en for å få ut innmaten. En lang stålstang, en hammer og en halv times arbeid og du er i mål.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

det er sant eg har ein 2.8E og eg tok vekk kat. mine på bilen og det var ein skarp lyd som berre det, så eg kjøpte faktisk 2 kat. frå biltema som er egna til ein 400hk! og det er jo så å seie eit hull, men bilen fekk ein fantastisk lyd no!

Audi 100 2.8e

 

BMW 1991mod. 520i

 

Nissan sunny 1986mod. 1,3 liters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår