Gå til innhold

Seriøse elektriske problemer.

Ranger emnet


-kaje-

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med det elektriske i min golf 86` cl 1.8 siden jeg kjøpte den, har prøvd å fikse det men uten hell, så har blitt en vane å kjøre med, men nå har det dukka opp ett nytt problem som gjør det veldig irriterende, har ikke trua på å få fiksa det, men gjør ett forsøk her.

 

Det som er galt:

 

-Turteller funkerer ikke (funka delvis en periode, viste allt for lite)

-Bensinmåler viser ca halv tankt når den er full.

-Når jeg har på nærlys lyser fulltlyslapma, og slokker når jeg skrur på fulltlys.

-Veldig svakt lys i dashbord med nærlys, slokker helt når jeg slår på fulltlys.

-Temperaturmåler viser halveis når den er på nippet til å koke.

-Når jeg starter den lyser ladelampa helt til jeg ruser den (3000-4000rpm)

-Den tapper strøm som fy, står den mer en 10 timer er det flatt batteri.

-Når jeg har på nærlys å trykker lysbryteren helt inn blir nærlyse sterkere.

-Ikke lys i varmeaparatet.

 

Trur det var allt som har vert der hele tiden, men det som har skjedd i det siste som ikke er levbart igrund er att når jeg bytter til nær eller fjærn lys eller blinker, hender det att cd-spilleren slår seg av å på, noen ganger klikker den helt å står å restarter til jeg kobler den av, å det er ikke noe jeg kan leve med i motsettning til allt det andre, men om noen har noe som helst tips om hva det kan være så hadde jeg blitt veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prøvd å skaffe en annen dynamo. pleier å bli en del problemer med lys å div når strømmen er dårlig

 

Bare et alternaltiv men ikke sikkert det har noe med det å gjøre men verdt å prøve:-)

Hadde en polo en gang som jeg husket viste halv tank å lav motortemp å div aent som ikke var hels som det skal når dynamoen min ladet dårligt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prøvd å skaffe en annen dynamo. pleier å bli en del problemer med lys å div når strømmen er dårlig

 

Bare et alternaltiv men ikke sikkert det har noe med det å gjøre men verdt å prøve:-)

Hadde en polo en gang som jeg husket viste halv tank å lav motortemp å div aent som ikke var hels som det skal når dynamoen min ladet dårligt

 

Det skal prøves! har en 90 amp liggende jeg har tenkt å sette på lenge men ikke giddi å gjort, men det ska gjøres nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysbryterne pleier å bli dårlig / brente kontakter på disse bilene.

Nærlys/fjernlysbryteren på rattstammen er også en mulig feilkilde.

Samt evt. dårlige kontakter i sikringsboks. + Teningslåsen.

 

Sjekk spenninger med et voltmeter kan gi litt hjelp.

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysbryterne pleier å bli dårlig / brente kontakter på disse bilene.

Nærlys/fjernlysbryteren på rattstammen er også en mulig feilkilde.

Samt evt. dårlige kontakter i sikringsboks. + Teningslåsen.

 

Sjekk spenninger med et voltmeter kan gi litt hjelp.

 

 

Har prøvd 3 forskjellige lysbrytere, og har bytta hele bryteroplegge på rattstamma, har sjekka alle kontakter i motorrom, sikringsbok og i dashen uten hell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK,

ved å finlese listen i første innlegg er alle feilene relatert til instrumenter,instrumentlys og indikatorlamper.

Samt at batteriet tappes.

 

Det med at lyset blir sterkere når du holder inne hendelen er trolig ikke feil, men normalt fordi både nærlys og fjernlys er på til du slipper hendelen.

 

Siden batteriet tappes må det finnes en "strømtyv", eller kortslutning.

Bør kunne sjekkes med å måle med amperemeter fra batteriet og så ta ut en og en sikring.

 

Instrument/lys problemene tyder på at +12V til disse er for lavt, eller at det ikke er skikkelig jordforbindelse.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Turteller funkerer ikke (funka delvis en periode, viste allt for lite)

 

Turteller får signal fra coilen, sjekk ledningsnett

Eller instrumentfeil

 

-Bensinmåler viser ca halv tankt når den er full.

 

Feil på giveren i tanken eller instrumentfeil

 

-Når jeg har på nærlys lyser fulltlyslapma, og slokker når jeg skrur på fulltlys.

 

Jordfeil på instrument

 

-Veldig svakt lys i dashbord med nærlys, slokker helt når jeg slår på fulltlys.

 

Jordfeil

 

-Temperaturmåler viser halveis når den er på nippet til å koke.

 

Feil på giver til kjølevann, den står i forkant av toppen, skal være den øverste av de to som er der.

Eller instrumentfeil

 

-Når jeg starter den lyser ladelampa helt til jeg ruser den (3000-4000rpm)

 

Utslitte børster, i 9 av 10 tilfeller holder det å bytte spenningsregulator.

 

-Den tapper strøm som fy, står den mer en 10 timer er det flatt batteri.

 

Mye jallakobling av stereo

Dårlig kontakt på batteripoler

Lav ladespenning eller dårlig batteri

 

-Når jeg har på nærlys å trykker lysbryteren helt inn blir nærlyse sterkere.

 

Slik skal det være

Er automatiske kjørelys på de som er solgt ny i Norge

 

-Ikke lys i varmeaparatet.

 

Defekt pære, er standard på 9 av 10 Mk2.

Ny pære må loddes inn..

 

Har du startkabler?

Sett en klemme på batteriets minuspol og den andre på et sted på motoren, se om probleme forsvinner eller blir mindre.

 

Er kronisk underdimensjonert ledningsnett på Mk2.

Ny jordkabel i 25kvadrat til batteri fra chassi, fra chassi til girkasse, fra chassi til motorens topp, fra chassi til gods på dynamo, og tilsvarende ny pluss fra dynamo til starter og fra starter til + pol på batteriet.

Lysforsterkersett/relèsats til lysene..

 

Det er en jording til dashbordet som kan være dårlig, den skal etter som jeg husker være plassert langs A-stolpen på førersiden..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! Skal prøve allt sammen til uka, å oppgradere kabler i motorrom har jeg tenkt på lenge pga anlegge, så nå ska jeg gjøre det.

Men når det gjelder tapping av batteriet så er batteriet nesten nytt (banner), dynamo lader som den skal å har prøvd å koble av anlegge men tapper fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I instrumentpanel(kretsen) høres det ut som du har dårlig eller manglende jording. Da kommer det massevis av merkelige feil da strømforbrukere finner veien tilbake til jord via andre komponeneter. Dette vil også gi ladeproblemer da D+ på dynamoen går via ladelampen i instrumentpanelet (som også må ha en referansespenning).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Har hatt problemer med det elektriske i min golf 86` cl 1.8 siden jeg kjøpte den, har prøvd å fikse det men uten hell, så har blitt en vane å kjøre med, men nå har det dukka opp ett nytt problem som gjør det veldig irriterende, har ikke trua på å få fiksa det, men gjør ett forsøk her.

 

Det som er galt:

 

-Turteller funkerer ikke (funka delvis en periode, viste allt for lite)

-Bensinmåler viser ca halv tankt når den er full.

-Når jeg har på nærlys lyser fulltlyslapma, og slokker når jeg skrur på fulltlys.

-Veldig svakt lys i dashbord med nærlys, slokker helt når jeg slår på fulltlys.

-Temperaturmåler viser halveis når den er på nippet til å koke.

-Når jeg starter den lyser ladelampa helt til jeg ruser den (3000-4000rpm)

-Den tapper strøm som fy, står den mer en 10 timer er det flatt batteri.

-Når jeg har på nærlys å trykker lysbryteren helt inn blir nærlyse sterkere.

-Ikke lys i varmeaparatet.

 

Trur det var allt som har vert der hele tiden, men det som har skjedd i det siste som ikke er levbart igrund er att når jeg bytter til nær eller fjærn lys eller blinker, hender det att cd-spilleren slår seg av å på, noen ganger klikker den helt å står å restarter til jeg kobler den av, å det er ikke noe jeg kan leve med i motsettning til allt det andre, men om noen har noe som helst tips om hva det kan være så hadde jeg blitt veldig glad.

 

 

 

 

Hei

 

Det første du må gjøre, er å være helt sikker på at det er god kontakt mellom polskoene og bat. Ta av polskoene og rens dem. Vær helt sikker på at skoene har god kontakt til polene.

 

Så sjekke jordinga, og rense kontakt flater.

Rens alle flater av jording ledninger

 

Problemet ditt kommer ofte av dårlig kontakt i jordingen og evt + ut fra bat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet hørtes kjent ut.. dette skjedde på min brors golf som jeg nå disponerer for et par uker siden. da var det pluss-kabelen fra dynamo til starter som var "oppbrukt" (tydeligvis vært varmgang eller no), og med en gang jeg byttet ut denne, var alt i orden igjen. men skal ikke si at det ER samme problem, men fikk de samme symtomene som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår