Gå til innhold

'85 mod 230 E Kjøleproblem


AlphonseSantoro

Anbefalte innlegg

Har i det siste byttet toppakning og termostat, likevel så koker den etter 10-15 på tomgang.

Når jeg kjører er temperaturen normal.

På tomgang er turtallet 1500, men har en anelse at d kan være føleren eller en clutch av noe slag. Problemet er bare at jeg har ikke peiling på hvor den føleren er.

 

Kan det være denne?

2luwf1s.jpg

Toyota Carina E, 1.6L XLI S, 1995

Mercedes-Benz 230 E, 2.3L, 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foran på toppen er det 2 følere som er skrudd nedi vedsiden av toppdekselet.

der kan det være defekter enten i ledingene eller i en av følerne. er usikker på om det er en egen sikring til bare vifta, men dette kan du sjekke selv.

 

termostaten kan og være deffekt, dette har jeg opplevd selv en gang.

Endret av imloud2

Mvh

Stian

 

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foran på toppen er det 2 følere som er skrudd nedi vedsiden av toppdekselet.

der kan det være defekter enten i ledingene eller i en av følerne. er usikker på om det er en egen sikring til bare vifta, men dette kan du sjekke selv.

 

termostaten kan og være deffekt, dette har jeg opplevd selv en gang.

 

Skal sjekke det neste gang jeg er med bilen, termostaten er byttet så den er det ikke;)

Toyota Carina E, 1.6L XLI S, 1995

Mercedes-Benz 230 E, 2.3L, 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangen kan nok være det du har bilde av.

Sjekk at denne fjæra er på plass.

012.jpg

Ellers sjekk sikringer på og selve OVP-relèet.

Så er det tomgangsregulatoren som er neste mulige synder.

 

Når det gjelder koking, så sittr det en sensor på toppen, med ett dobbelstikk på, legg en ledning mellom kontaktene på denne, slår vifta inn og går da er termobryteren til vifta problemet, hjelper det ikke, sjekk sikringen, sitter i sikringsboksen, coolingfan eller noe, ikke auxialarry fan.

 

koblingsskjemavifteM102-OM601.jpg

Koblinga til kjølevifta...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 190e jeg hadde før hadde også det problemet. det sitter en termostatbryter oppå topplokket. For å feilsøke tok jeg en ledningsstump imellom begge ledningene. Da gikk vifta. Da konstaterte jeg at termostatbryteren var gåen. disse koster en slikk og ingenting nye. Sjekk også at sikringen er hel,og når du først skal jobbe med kjølesystemet, så er det greit å skifte termostaten og,den er veldig lett å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 190e jeg hadde før hadde også det problemet. det sitter en termostatbryter oppå topplokket. For å feilsøke tok jeg en ledningsstump imellom begge ledningene. Da gikk vifta. Da konstaterte jeg at termostatbryteren var gåen. disse koster en slikk og ingenting nye. Sjekk også at sikringen er hel,og når du først skal jobbe med kjølesystemet, så er det greit å skifte termostaten og,den er veldig lett å bytte.

 

Takker for svar, men det er veldig greit å vite at dere ikke leser at jeg allerede har byttet termostat :P

Toyota Carina E, 1.6L XLI S, 1995

Mercedes-Benz 230 E, 2.3L, 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttihelvete å mange som må lære seg å lese, det er forskjell på termostat og termobryter, og jeg har akkurat beskrivd dette med viftebryteren, men ingen greier å lese...

 

hehe :) Skal ikke være lett nei, har no litt peiling på bil, men folk må virkelig lære seg å lese.

 

Skal sjekke den termobryteren I dag eller mandag. Så får jeg håpe at det er den om er problemet.

Toyota Carina E, 1.6L XLI S, 1995

Mercedes-Benz 230 E, 2.3L, 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sjans at den er problemet, har sett mange med sveiste og kilte vifter, så er problemet en termobryter til 70,- korner som er skiftet på 5 minutter, inkludert etterfylling av væske.

 

dings.jpg

 

Trykk på bildet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja her var det mange fine velmente meninger.

Det er jo rett det meste her ang. feilsøking osv.

Men sannheten er den at på min 123 82 mod. har jeg ofte koplet vekk vifta

for å få varme raskt særlig om vinteren. Når jeg står stille i rush trafikken på sommeren i varmen ,- da først kopler vifta seg inn. Tenk bare på hvor ofte hører du el. vifter som går når du er ute og kjører - aldri ! Kun etter lang tid på tomgang og i tett rush trafikk i varmen.

Så min teori er at din bil har problem med sirkulasjon av vannet.

Kan være pumpen eller som ofte er det som går igjen - halvtett radiator.

Husk bilen er noen år. 123 er den beste bilen jeg har hatt med hensyn til hurtig varme i kupeen. MB har mao.koplet inn / ut slanger til varmeapp. på rett plass. Men du har kanskje funnet ut av problemet nå ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet pokker ikkje ka de kaller det men det er en magnet som låser vifta via sensoren på topplokket. Sensoren min gir strøm til magneten noe tidlig,-

derfor kopler jeg denne ut på vinteren. Har selvfølgelig vintertermostat i

og motoren har aldri vært for varm. Har selvfølgelig spylt radiatoren ett par ganger også. Det er her det ofte skorter på service hos de fleste. Kjølevannet bør skiftes innimellom.Når motoren så begynner å gå varm så

forstår folk ingenting. Sannheten er desverre ofte den at radiatoren er full av guggemeie.

odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår