Gå til innhold

Peugeot Partner 1,9d Starproblemer

Ranger emnet


Bjarte_S

Anbefalte innlegg

Lar du den gløde til lampa slukker? Det er viktig. Slå gjerne av tenninga og repeter glødinga et par ganger når det er veldig kaldt. Såvidt jeg husker med 1,9D må den gløde ganske lenge...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugger og rele er målt, de var ok.

 

Vet du hvor jeg finner tempsensor?

 

Hva har du målt da? Motstanden?

 

Du må også måle om det er spenning inn på pluggene når tenninga er på og lampa lyser. Er det det?

 

Vet desverre ikke hvor denne sensoren sitter...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren sitter på venstre side av motoren, er som regel grønn og noen ganger blå, oga har alltid 2 ledninger i kontakten.

MEN denne er unødvendig å måle hvis instrumentpanelet ditt reagerer på motortemp. Signalet er det samme, fra samme sensor.

 

Eneste måling du trenger er hvor mye strøm (Ampere) glødepluggene trekker. Enkleste metode er amperetang rundt tilførselen til glødepluggene der du lettest kommer til. Les av MENS glødelampa lyser.

Alle glødeplugger OK = ca 60 A (Som regel litt over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har samme problem som Bjarte S, men har ikke byttet olje eller glødeplugger ennå. Dreier seg om en Citroën Jumpy 1.9d 2001-modell. Den har gått 174000 km og jeg har hatt den i 3 år.

 

Sliter med å få start når det er kaldt. Har nytt batteri (3 uker gammelt) men det har bare hjulpet littegrann. Nå i morres var det -27,5 grader og motorvarmeren hadde stått på over natta. Startet på første forsøket. Så, i ettermiddag, skulle jeg starte i -15 grader uten motorvarmer. Glødet 4-5 ggr men fikk ikke start. Starteren kika og kika som den skulle, men fikk likevel ikke tenning. Prøvde flere ganger. Prøvde så startkabler, startet likevel ikke før på andre forsøket. Hmmm. Mystisk.

 

Jeg *vet* at det er på høy tid med oljeskift (pluss olje-/luftfilter) men kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Evt glødepluggene? Hva trenger jeg av verktøy for å teste dem og/eller skifte dem? Må de tas ut for å testes?

 

Nå er jeg ikke noen bilmekker (er tross alt dame, om enn ikke blond), men har ikke råd til å prøve og feile og prøve igjen på et bilverksted. Så hvis det kan være olja som er gammel og full av gruff, så skifter jeg olja. Den må skiftes åkke som. Men hvis det er mest sannsynlig at glødepluggene er synderne, så må jeg ta dem først. Er det noe jeg klarer selv eller må jeg på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel tåler ikke frost like bra som bensin, har sedd noen biler med slush i dieselfilteret pga frost (-20 og lavere, kan ha vært dårlig diesel i tillegg). prøv å ta av dieselfilteret og kontroller.. Sjekk og luftfilteret, har vært borti at det er kommet vann inn/sugd inn vann og lagt seg på filteret som så fryser og tetter filteret med is..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere drar disse bilene deres lenge på starteren, kommer det mye svart røyk av eksosen??? Hvis det IKKE gjør det, så kan dere skifte dieselfilter. Hvis det GJØR det, så kan dere feilsøke på glødesystemet.

Dieselfilter skifter jeg uansett hver eneste høst, og har ikke hatt ett eneste problem på noen av dieselbilene jeg har hatt så langt!

Når det blir kaldt, begynner dieselen å skille ut vokspartikler, og blir "seig". Dersom den da skal måtte gå igjennom ett filter hvor nesten alle porene er tette av møkk fra før, så sier det seg selv at det blir problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde et slikt problem på 306`n min (1.6 bensin). Nå lyste også motorlampen i dashen på min. Det jeg gjorde var å plugge ifra alle ledninger i motor rommet, så etter korrosjon, sprayet wd40 i kontaktene, plugget dem inn igjen.. Motorn starta med en gang,motorlampa var vekk, og det har ikke vært no problemer i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår