Gå til innhold

Inkhuldra

Bruker
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Inkhuldra

  • Bursdag 01/31/1968

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Expert
  • Biltype (eks Audi)
    Peugeot
  • Årsmodell (eks 1995)
    2008
  • Motor (eks 1.6)
    1.6
  • Fylke
    Aust-Agder

Contact Methods

  • Bosted
    Bjorbekk

Inkhuldra's Achievements

  1. Takk for svar, Quattro73. Bilen småkjøres t/r jobb av min venninne i Oslo, men har vært på flere langturer nylig. Den ble forøvrig tunet (datatuning, ikke chip) hos AutoPower i Arendal for cirka 4000 km siden (har nå gått 70.000 totalt). Det ble noe kluss etter tuningen, men det ble rettet opp på Peugeotverksted og bilen har gått som ei klokke siden. Stemmer det, som jeg mener å huske, at Peugeot Expert krever spesielt datautstyr eller et spesifikt dataprogram for diagnostisering? Problemet med tuningen var ihvertfall datarelatert. Det er litt kritisk for meg at bilen ikke konker nå, for pga kreften (som jeg fikk vite om på 1. april, av alle dager) har min venninne måtte ta over de tre hundene mine i hui og hast, og da må hun ha stor nok bil til dem også. Jeg kom faktisk ut fra sykehuset for bare noen få timer siden etter en hasteinnleggelse på fredag, og det første som skjer når jeg kommer hjem er selvfølgelig at jeg får telefon om dette med bilen. :-( Den som først sa at en ulykke sjelden kommer alene visste hva han/hun snakket om. Roxanne
  2. Jeg har en Peugeot Expert 2008 1.6 HDI hvor varsel for "Anti Pollution" kommer opp. Bilen har ikke air condition. Det er ingen merkbar reduksjon i motorytelse. Kan det dreie seg om at luftfilteret må byttes? Oljefilteret? Eller dieselfilteret? Eller noe helt annet? Bilen er typisk nok bortlånt til en venninne i Oslo, nærmere bestemt på Bjølsen. Vet noen om et greit og rimelig verksted i nærheten som har diagnoseverktøy for Peugeot, og som kan hente ut feilkoden og forhåpentligvis også fikse feilen uten at det koster skjorta? Mekonomen på Tåsen, kanskje? Drømmesituasjonen ville jo vært om det bare var nødvendig å riste luftfilteret litt, men jeg er lite velsignet med flaks i år. Fikk nylig kreftdiagnose. :-/ Men forhåpentligvis står det ikke riktig like dårlig til med bilen som det gjør med meg. Håper noen kan hjelpe med svar. Hilsen Roxanne
  3. Jeg har en Peugeot Expert med en skillevegg hvor det er et vindu med gitter og glass, pluss noen ventilasjonsriller. Utover det er veggen tett. Nå har det seg slik at mine tre hunder, som er ørkenmynder med opprinnelse i Sahara, misliker kalde vintere generelt og kalde bilturer spesielt. Selv om jeg har badstutemperatur foran kan det være grøssekaldt bak. Og det hjelper ikke mye med vinterdekken når lufta er kald og fuktig. Derfor vurderer jeg å lage bedre ventilasjonshull i skilleveggen. Jeg har allerede fjernet glassvinduet, for vindusåpningen har jo uansett det originale gitteret. Både glass og gitter er vel strengt tatt smør på flesk. I tillegg vurderer jeg å lage et ca 20x30 cm hull i veggen bak/mellom setene, med gitter. Det ser ut til å være det punktet hvor det vil bli best gjennomstrømning av luft. Nå er det selvfølgelig regler i bøtter og spann vedrørende varebiler og skillevegger, spesielt med hensyn til flytting. Men hva er reglene for endringer fra fast vegg til hull m/gitter? PS: Jeg kan forøvrig nevne at jeg tidligere hadde en Citroën Jumpy hvor den øverste 1/3 av skilleveggen besto av pleksiglass. Dette fjernet jeg og erstattet det med revenetting. Det var en ganske primitiv jobb, men bilen passerte likevel alle EU-kontroller uten problemer.
  4. Jeg er på utkikk etter et 12v varmeteppe eller lignende til å varme opp bakrommet i varebilen min. Jeg har tre ørkenmynder som gjerne vil ha varme under rompa nå som kuldegradene er rett rundt hjørnet. Jeg har funnet et par varianter på nett, men jeg vet ikke hvor gode/sikre de er. http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=38&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1034&option=com_virtuemart&Itemid=39 http://www.kkimport.no/div/varmeteppe-til-hund-i-bil I tillegg har jeg latt meg fortelle at Bilxtra har et varmeteppe av et eller annet slag, men jeg har ikke funnet det på nettstedet deres. Noen erfaringer? Eller tips?
  5. Peugeot Partner kommer i 4x4. Grei plass til tre hunder i en sånn en. Partner kommer også i lang modell, men jeg vet ikke om 4x4-utgaven gjør det. I så fall får man fint plass til 3-4 store hunder. Selv kjører jeg Peugeot Expert, med vanlig forhjulstrekk. Den er 40 cm lengre enn min forrige Citroën Jumpy, hvor jeg fint fikk plass til tre store mynder pluss et hundebur i mastiffstørrelse. Jeg har latt meg fortelle at Peugeot Partner lang modell er like lang i varerommet som Jumpyen.
  6. Ooooog nå har vi kommet til det punkt hvor jeg skamfullt må innrømme at jeg ikke vet hva C-dekk er...
  7. Glemte å opplyse om dette: Dekk foran (standard) 215/65 R 15 C Dekk bak (standard) 215/65 R 15 C Hastighetsindeks foran Q (160 km/t) Hastighetsindeks bak Ikke oppgitt Lastindeks foran 102 Lastindeks bak 102 Innpress foran 42 mm Innpress bak 42 mm
  8. Jeg har vært så uheldig å få med meg gamle vinterdekk fra 2007 på min nyinnkjøpte 2008-modell Peugeot Expert. Mønsterdybden er bra og piggene er gode, men gummien blir jo ganske hard med åra, og jeg trenger alt jeg kan få av gripeeffekt på is. Jeg bor nemlig i bunnen av en monsterhorrorbakke som er på nippet til å være like bratt som Trollveggen, og der blir det fort is i sporene. I to år har jeg måtte ta på kjetting både opp og ned bakken, nettopp fordi dekkene var gamle. Og nå får jeg altså samme problemet med den nye bilen. Frust! I tillegg, bare for moro skyld, har jeg også fått feil sommerdekk bak på den nye bilen. Eller rettere sagt, jeg har fått piggfrie vinterdekk med feil dimensjon. Jepp! De har satt på vinterdekk bak. I feil størrelse, bare sånn for sikkerhets skyld. Stakkars meg hvis jeg blir stoppet av Onkel før jeg får gjort noe med det. Så da er spørsmålet: Hvilke vinterdekk bør jeg gå for, og hvor finner jeg et godt tilbud på gode sommerdekk nå ved sesongens slutt? Jeg bor i Arendal, men hvis det finnes noe kjempetilbud et sted herfra til Fredrikstad så er jeg interessert. Pris har seff mye å si siden jeg må storshoppe, men pålitelighet, sikkerhet og gripeevne teller også høyt. Støy er det mindre farlig med. Noen forslag?
  9. Siste nytt er at jeg har kjøpt en 2008 Peugeot Expert med Webasto hjelpevarmer. Typisk nok gikk garantitiden ut for et halvt år siden. Neste uke skal jeg til Batteri Elektro Arendal for å sjekke om den virker. En pris på 500 kr for jobben var jo aldeles ikke avskrekkende. Jeg var fristet til å oppgradere til kupevarme og tidsur, men det ville kommet på cirka 9.000 kr. SÅ fristet er jeg ikke, nei.
  10. Hmmm, jeg bør nok få montert en sånn bryter, ja. Jeg kjører mye småturer, så da blir det nok problemer ganske fort. Noen som vet om dette er en jobb som et normalt bilverksted kan fikse?
  11. Siste nytt i saken: Det ble en 2008 Peugeot Expert 1,6 HDI 90 hk L1H1, gitt. Jeg ville egentlig ikke ha lang/høy modell, men bilen har kun gått 61.000 km og har vært leasingbil med én eier (man eier jo strengt tatt ikke en leasingbil, men...). Så da ble det den. Jeg tror jeg gjorde et godt kjøp, spesielt siden jeg fikk 10.000 kr i innbytte for gammelbilen. Jeg forventet maks 5-6.000. Er det noen som har erfaring med Peugeot Expert, og som har noen tips om hva jeg skal være obs på?
  12. Jah, og det er forbløffende hvor mange bilforhandlere som skriver "webasto" i bilannonsene når det er en Ebenspächer. Jeg har måtte korrigere dem på dette mang en gang. Det ser ut som om "webasto" har blitt synonymt med dieselvarmer, omtrent som hvordan "zalo" har blitt synonymt med oppvaskmiddel. :wonder:
  13. Jeg vurderer å kjøpe bruktbil (Ford Connect 2008) med Eberspächer dieselvarmer. Jeg har vært i kontakt med tre-fire forhandlere, og én av dem påstår at det er umulig å garantere at den virker fordi det visstnok ikke er mulig å teste den når det ikke er kald nok temperatur. Han vil derfor ikke dekke noen kostnader hvis det viser seg at det er noe galt med den. Stemmer det at en bruktbilforhandler ikke kan finne ut noe såpass viktig på biler han selger? Og kan han frasi seg ansvar for evt feil fordi han ikke får sjekket om den virker? Det dreier seg om en fabrikkmontert dieselvarmer, og den har betjeningspanel med klokke i kupéen. Jeg har sjekket med Eberspächer Norge, og de opplyser at hvis det er betjeningspanel så er det en dieselvarmer som også varmer kupéen. Dette visste bruktbilforhandleren heller ikke noe om -- han mente det kun var en motorvarmer. :-/
  14. Jeg har latt meg fortelle at det må være en form for sikkerhet mot at gjenstander i varerommet kapper hue' av deg hvis du kræsjer. Det skal være mulig å bytte vinduet med et gitter, men jeg vet ikke hvordan reglene er for dette. Jeg vurderer å gjøre det selv, nemlig. Men det kan jo bli dyrt hvis det er allverdens regler og forskrifter for hvordan det skal gjøres rett.
  15. Jeg har også hørt snakk om girkasseproblemer med Primastar. Det er dyre greier å fikse, right? En 2008 Primastar som har gått ca 60.000 km, er det noe jeg bør få sjekket nøye (hjelper en NAF-test?) før jeg evt kjøper den? Selv om den ruver mer enn Jumpy'n så har den jo en fordel med god plass baki. Men jeg ser for meg at en mindre varebil i høy/lang utførelse sikker har bedre kjøreegenskaper, og ikke minst at den er enklere å manøvrere på smale veier. Spesielt på sånne veier hvor motgående SUV-bilister er allergiske mot veikanter og derfor ligger midt i kjørebanen...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår