Gå til innhold

Hvor høy komp kan man ha i en gatemotor

Ranger emnet


Rokker

Anbefalte innlegg

Hvor mye komp kan man ha i en gatemotor?

Er interessert i å pushe grensene litt og ha så høy komp som mulig.

Kan godt finne meg i å måtte jobbe med tenningskurve og blandingsforhold for å få det til å funke uten tenningsbank.

Hva tenker folk ?

11:1 går nok fint med litt jobbing men det er bare idioter som tror at de kan kjøre rundt på gata med pumpebensin og tro at det går bra med 12:1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er prosjekt for eksperimentets del, tøye grensene og se hvor langt du kan gå og har romslig budsjett så er det bare å gå igang, og lag definitivt en prosjekttråd!

 

Motoren har jo en originalkamaksel som gir toppeffekt på omtrent 5000 runder og data som sier nei til særlig kompresjonsforholdøkning.

 

Men med kam i området 240@.050 kan en nok øke fra originalens 9,6:1 og til kanskje 11:1.

Variablene er nærmest uendelige og de viktigste faktorene blir bensinkvalitèten, tenningsanlegg, vekt på bilen og bakakselutveksling. Shell V-power99 er bra, og E85 har du også grei tilgang til ettersom du bor i Oslo.

 

Med sprut og E85 med tilpasset kamaksel, sportslig bakakselutveksling og lett bil kan du lett ha 12,5:1.

Motortypen har ikke så hakka gælie forbrenningskamre i forhold til eldre storblokkchevyer og er en interessant kanditat til utforsking i emnet.

 

Fasitsvar ? Finnes ikke. Men sikkert noen som mener noe annet:hmmmmmmmmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke prosjekt for prosjektets del. Prøver å gjøre så mye research og sette meg så godt inni de forskjellige delene av motoren og modifisiering av disse som mulig. Målet er å få en så sterk motor som mulig men å holde seg innenfor normale penge summer.

Umulig å fastsette et nøyaktig budsjett for dette for er jo en prosess.

Eneste som er sikkert er at jeg ikke ønsker å gå på altfor store ting av gangen. Motoroverhaling tar jeg heller når noe alvorlig ryker, inntil da er det bare å krysse fingra, leve med litt oljeforbruk og nyte livet :-) hehe

 

Jeg ser ikke helt poenget ditt med at den originale kammen ikke vil ha høyere kompresjon, etter det jeg har lest/forstått meg til vil økt kompresjon styrke hele registeret ikke bare høyt turtall. Kam bytte derimot har mer evnen til å forandre "humøret" til motoren, i grove trekk - og jeg er ingen ekspert assa, men det du sa fikk jeg ikke helt til å henge på greip med det andre har sagt. Tar jeg feil ?

 

Jeg er helt enig med deg da ang kam ! Litt artig at du tar det opp for jeg har allerede kjøpt inn en Lunati kam med følgende specs:

 

Basic Operating RPM Range 2,500-6,500

Duration at 050 inch Lift 242 int./252 exh.

Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.595 int./0.612 exh. lift

Lobe Separation (degrees) 110

 

Hva syns du om den mot den originale ? Sitter å lurer på om jeg sku ha tatt i litt mer ang. løft, men det fine med denna er jo at jeg kan beholde alt i "valvetrainen", kanskje shimse opp fjærene litt om jeg mistenker flyt.

 

Den originale kammen har toppeffekt hk på 5200rpm, regner med å øke dette til 5600-5800 nå. Så må nok inn i guvernøren en tur og lette no vekter :cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men med kam i området 240@.050 kan en nok øke fra originalens 9,6:1 og til kanskje 11:1.

 

De oppgir kompen originalt til 9,6:1 ja, men er visst i realiteten nærmere 9,1:1 ...

 

Stemplene ligger litt nedi blokka, pluss at kammerne er 114-116cc istedet for 110cc som de oppgir. Derfor jeg tenker at det er mye å hente på å øke kompresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjonsforhold er statisk. Volum over stempel @tdc kontra bdc. Kompresjonstrykket endres når en skifter til kamaksel med andre åpningstider. Enkelt sagt innebærer dette at en motor med et gitt kompresjonsforhold kan ha seriøse bankeproblemer med en standardtypekam, mens en sinna kam med mere overlapp effektivt senker det reelle sylindertrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supplerer bare på det Janmoen sier jeg og presiserer at det er kompressjonstrykket som lager effekt.Merk at dette kan gjøres på to måter. Enten øke det geometriske kompressjonsforholdet eller så øker man på fyllingsgraden ved for ekselmpel bedre topper.

 

Men poenget er at alt dette må stå i et forhold til hverandre. Hjelper ikke med bedre topper dersom kammen ikke er rett

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet Chevelle :-)

Skjønner !

Men hvor mye vil en kam være med å påvirke sylindertrykkket? Og dessuten så bør man vel se etter en kam som er bra for applikasjonen uten å måtte kompensere for for høyt kompresjonsnivå ? eller vil mid power være likt, bare at den er enda hissigere på høyt turtall og at man da kommer "enda bedre" ut av det. Altså beholder mid power der det er men får enda høyere topp effekt der hvor kammen med mye overlapp og hissige tider skinner. Prøver å lære litt her, ser at kam er ganske innviklet men samtidig kanskje den viktigste komponenten. Og alt ligger selvfølgelig i kombinasjonen av deler. Jeg har ikke så veldig høyt løft på kammen da, så dette taler jo for at jeg kan gå litt i overkant med kompresjonen.

 

Utvalget av stempler til min motor er ikke det helt store, srp lager et som gir ca 10,5:1 noe jeg syns er litt lite, og et på rundt 13,2:1 som sikkert laga for alkohol biler, og det virker som det blir alt for mye. Mulig jeg kan kompensere med en tykk toppakning, elr en tynn en med de 10,5 stemplene. Men skulle heller likt å fått et 11,5:1 stempel. 13,2:1 blir bare tull vel ?!

Endret av Rokker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dette er med på å bestemme sylinderens fyllingsgrad som i sin tur bestemmer kompressjonstrykket.

 

Bygger man motor utifra orginale topper så vil bare kammen til e hvis grad bestemme effekten i og med at orginaltoppens forbrenningskammer og innsugningskanaler ofte er utformet med tanke på krafta i nedre del av turtallsregisteret

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn motor du har??

 

ZZ502/502 BASE ENGINE TECH SPECS:

Part Number: 12496962

Displacement (cu in): 502

Bore x stroke (in): 4.47 x 4.00

Block (P/N 10237292): Cast iron with 4-bolt main caps

Crankshaft (P/N 10183723): Forged steel

Connecting rods (P/N 10198922): Forged steel, shot peened

Pistons (P/N 12533507): Forged aluminum

Camshaft type (P/N 12366543): Hydraulic roller

Camshaft lift (in): .527 intake / .544 exhaust

Camshaft duration (@.050 in): 224'c1 intake / 234'c1 exhaust

Cylinder heads (P/N 12363390): Aluminum oval port; 110cc chambers

Valve size (in): 2.25 intake / 1.88 exhaust; stain less steel

Compression ratio: 9.6:1

Rocker arms (P/N 12368082): Stamped steel

Rocker arm ratio: 1.7:1

Distributor (P/N 93440806): HEI type

Carburetor (P/N 12366996): 850 cfm

Water pump (P/N 14058915): Aluminum, short-style

Spark plugs & wires: Included

Starter (P/N 9000852): Included

Flexplate (P/N 10185034): 14"

Recommended fuel: 92 octane

Ignition timing: 8'c1 BTDC @ 800 rpm; 36'c1 total @ 5000 rpm

Maximum rpm: 5800

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ser hvordan kammen vil være med på å bestemme sylindertrykket, men lurte mer på hvor mye den har å si i forhold til sylindertrykk. Men det blir kanskje litt sånn "hvor stor er en potet" spørsmål.. Finnes ikke noen kalkulatorer på nett for eksempel da ? hvor man kan taste inn specs på motoren, flow i topper, kam tider, kompresjon, slag og borring og få vite ca sylindertrykk. Det skal jeg leite litt etter.

 

Og ja beadlock, det er den motoren ! Litt usikker på ventilstørrelsen bare, men ellers ser alt rett ut.

 

Toppene flower helt greit mener jeg å huske. Ihvertfall til å være "original" topper. Har lyst på AFR topper, men skal heller ta det på sikt. Prøver kam først, og deretter evt stempler om jeg vil ha mer komp/effekt. Og så kanskje til neste vinter at jeg kjøper ett sett ordentlige topper, men herlighet er jo bra trøkk i motoren i massevis nå assa, er bare keen på litt mer :-) Rart hvor fort man blei vant til 500hk og 750nm da... :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg leita og leita etter den artikkærn, 150 hk pluss på et kam og innsugsbytte hørtes jo litt væl ut eller ? Sku likt å ha de specsa der. Må ha vært mekanisk rulle kam med alvorlig mye løft. Er jo ikke no campingvogn kam som sitter der fra før heller da.. :-)

Men bør være bra potensiale til å få ut endel mer ja !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår