Gå til innhold

Bilpolering dyrt vs billig!

Ranger emnet


vwvento

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti sånn billigpoleringsverksteder.

Vet at det er ufattelig mange forskjellige priser og kvaliterter på de forskjellige stedene.

 

Jobber med bilpolering selv og tar fint 3000 kr for en helpolering...Dette innebærer rubbing(grov eller finere.Kommer helt ann på bilens stand),polering(2 forskjellige typer...kommer ann på hvor mye poleringsriper det er igjen far rubbingen),voksing(2 typer...kommer ann på finnishen på poleringen,og en evt "lakkforsegling" hvis kunden ønsker dette!

 

Men hva gjør et verksted som tar 900 kr eller 1200 kr for en helpolering?

Har for meg at dette ikke blir noe bra...eller tar jeg helt feil der?Hva blir gjort?

 

Hadde en helpolering inne på jobben i dag hvor hele bilen var matt.Da mener jeg matt...brukte 4 1/2 time på denne og jobbet med den hele tiden.Den ble grovrubbet,finrubbet,polert og vokset.

 

Det jeg ikke forstår er hvordan et billigfirma som driver med bilpolering kan tjene penger på en slik jobb hvis de bruker over en halv dag på en slik jobb.

 

Noen som kan svare meg på kvaliteten på slike verksteder og hva de gjør?

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke verksted tar 900kr for en helPOLERING?

 

Jeg kan vaske og polere bilen min på en time. En proff gjør det sikkert raskere.

 

Polering å slipe lakken forsiktig med et utrolig fint slipemiddel.

 

Du nevner rubbing, som er noe helt annet. Dette er mye grovere og er man litt uforsiktig kommer man ned til grunning.

 

Blir hva man legger i "polering" og hva utgangspunktet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt et poleringsfirma før da jeg polerer biler selv.. Men ser for meg at de billige firmaene bruker polish som tetter / fyller igjen småriper og swirls, for så å legge noe beskyttelse over. Holder en stund men så er bilen like jævlig igjen.

 

Tviler på at de kjører full korrigering på lakken og tar så lite i pris. Du kan jo ta en ringerunde og høre hva slags produkter de bruker. Finner du sikkert en hel del som bruker produkter som bare gjemmer riper / swirls :)

 

Hadde vært moro å bestilt full vask samt korrigering på ett billigfirma og sett hvor mye feil det hadde blitt på ferdig resultat. Møkk i hjulbuer, møkk i dørkarmer, kjørespor, brune dekk ++

 

MEN dyrt trenger ikke nødvendigvis være bra,

billig trenger nødvendigvis ikke være dårlig. Men som regel så får man det man betaler for :polish:

Endret av HHA

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ka polering og bilpleie går ut på etter å ha jobbet med det i 6 år.

Det jg ikke kan forstå er hvordan de billigfirmaene kan tjene penger hvis de skal helpoler en bil for 1200 kr.Det kan jo umulig bli bra!

 

Før man begynner med polering skal bilen vaskes og få bort drit.Kan jo ikke polere på dritten bil.

Så skal den tørkes av,gummilister skal teipes opp og da først er man klar for polering.

 

Bruker man en polish som legger seg i ripene,er de ripene tilbake igjen etter første vasken.Dyr polering...som ikke holder!

 

Skal man først shine opp bilen får man gå grundig til verks med full pakke.Da får man renset lakken skikkelig og den er lettere å holde ved like.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.5 timer på en "helpolering".....og da er bilen helt fri for defekter/riper/kjørespor etc.?

 

Jeg tror nok du skal få deg ordentlig arbeidslys...

 

Hvis jeg skal ta full korrigering er jeg ikke i nærheten av halvveis engang etter 4.5 time...

 

Men i forretningsverden jobber jo de fleste etter "tid er penger"

prinsippet, og da blir det vel slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-G-H:

Etter 4.5 timer er bilen strøken ja!

Hvis du ikke klarer å helpolere en vanlig personbil på den tiden,da jobber du tregt!

 

Skikkelig arbeidslys har jeg,og jeg har pr dags dato aldri fått noen som helst klage på de poleringsjobbene jeg har hatt!

 

Kan jeg spørre deg hva du jobber med T-G-H?

 

Jeg tar hver jobb som om det skulle vært min egen bil,og da blir det bra!

Yrkes stolthet er noen mange skulle hatt,men som svært få har!Har du det,blir også ting deretter!

 

Den helpoleringen som var matt,så ikke ut under det matte,og fangerne var blitt grå istedet for svart som orginalt!

Da er det ikke så alt for mye mer å gjøre når ripene er så dype at det ikke går å polere de vekk.Kunden ble strålende fornøyd,og kjente nesten ikke igjen sin egen bil...

 

Jeg gjør jobben min skikkelig og nøye og er ikke den som bare tenker penger og få jobben unna fortest mulig.Det er kundene man lever av,og da får man også gi de den servicen de vil ha.Kalles gratis reklame som sprer seg med fornøyde kunder;)

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En full detailing innvendig/utvendig med korrigering, 2-stegs polering og LSP klarer man ikke å gjøre på en dag, det går som regel 12-15 timer.

Men å dra over lakken etter standard vask og tørk med en AIO på DA går veldig fort, og ser jo helt greit ut.. en stund.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kazzper:

Hvor mye koster dette da og hva går det ut på.Hva er det som gjør at det tar så lang tid?

 

Det jeg snakker om er kun utvendig.Med rubbing,polering og voksing på riktig måte holder bilen seg fin i en god stund.Polerer bilen min 2-3 ganger i året og den holder seg veldig godt.Bruker en ny ROSA voks fra 3M som fungerer veldig godt.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kazzper:

Hvor mye koster dette da og hva går det ut på.Hva er det som gjør at det tar så lang tid?

 

Det jeg snakker om er kun utvendig.Med rubbing,polering og voksing på riktig måte holder bilen seg fin i en god stund.Polerer bilen min 2-3 ganger i året og den holder seg veldig godt.Bruker en ny ROSA voks fra 3M som fungerer veldig godt.

 

RENS av lakken først, dvs. vask og clay.. Er jo nesten 4.5time bare det.. Pleier og bruke 3.timer hvis bilen er OK. For 1mnd siden brukte jeg 18.timer på en kundebil, før jeg begynte med lakken.

 

4.5time på en hel bil er grotesk, og vil ikke tro du korrigerer mye da.. Får jeg spørre, åssen maskin du bruker? VARME er tingen, og det tar tid.. Kjørespor må bort etterpå, så må lakken gjøres LSP klar som kazzper sier..

 

Alle klarer og "feie" over med "rubbing" "polish" og voks, 1-2-3 step, blank blir det kanskje ja.. En stund. Poenget er og fjerne defektene i lakken, ikke fylle de igjen.

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-G-H:

Etter 4.5 timer er bilen strøken ja!

Hvis du ikke klarer å helpolere en vanlig personbil på den tiden,da jobber du tregt!

 

Skikkelig arbeidslys har jeg,og jeg har pr dags dato aldri fått noen som helst klage på de poleringsjobbene jeg har hatt!

 

Kan jeg spørre deg hva du jobber med T-G-H?

 

Jeg tar hver jobb som om det skulle vært min egen bil,og da blir det bra!

Yrkes stolthet er noen mange skulle hatt,men som svært få har!Har du det,blir også ting deretter!

 

Den helpoleringen som var matt,så ikke ut under det matte,og fangerne var blitt grå istedet for svart som orginalt!

Da er det ikke så alt for mye mer å gjøre når ripene er så dype at det ikke går å polere de vekk.Kunden ble strålende fornøyd,og kjente nesten ikke igjen sin egen bil...

 

Jeg gjør jobben min skikkelig og nøye og er ikke den som bare tenker penger og få jobben unna fortest mulig.Det er kundene man lever av,og da får man også gi de den servicen de vil ha.Kalles gratis reklame som sprer seg med fornøyde kunder;)

 

Så du mener altså at det er helt "forsvarlig" å bruke 4.5t på det vi kaller for 3-stegs polering inkl. LSP (voks)......

 

Da tjener du ca. 700.- timen på noe som i mitt hode høres ut som "bedriftspolering"....

Da er det like greit å legge den diskusjonen død....

 

Hva jeg jobber med er revnende likegyldig, men de fleste som kommer til meg å søker "hjelp" har ofte først vært hos "profesjonelle" og betalt et hode og en arm for å få bilen full av kjørespor.

 

Ifølge forbrukerrådet(?) er det ikke registrert en eneste klage på bilpleie i norge noen gang, og det synes jeg er jævlig rart når man ser hvor sinnsykt mange biler som kommer fra bilpleiere og bilklargjørere full av kjørespor og hologrammer som stort sett kun synes i ordentlig sollys......

 

3M har forresten gode poleringsprodukter, men den rosa varianten som vel heter "machine polish" er kun oljer som fyller en del riper og beskytter ikke så veldig bra, så der ville jeg ha sett meg om etter noe som beskytter bedre og varer lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M har forresten gode poleringsprodukter, men den rosa varianten som vel heter "machine polish" er kun oljer som fyller en del riper og beskytter ikke så veldig bra, så der ville jeg ha sett meg om etter noe som beskytter bedre og varer lengere.

 

Perfect-It serien er "det som gjelder" nå;

Fast Cut Plus,

Extra Fine Compound,

Ultrafina SE.

Disse er fargekodede og man har pads i denne serien med farger som passer hvert produkt.

Disse er kun korrigerende; dvs man må finne en LSP å legge på etter polering og wipedown. Jeg bruker ikke LSP fra 3M, rett og slett fordi jeg synes det finnes ganske mange andre produkter som er bedre. Til korrigering er det en helt annen verden, der syne jeg 3M er noe av det beste man får.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra dere som har litt mer peiling på bilpleie enn jeg har.Sikkert en helt annen verden det enn hva bilklargjører eller en såkalt bilpleier kan.

 

Jeg jobber som sagt på lakkverksted og driver kun med korrigering.Hva det LSP greiene er vet jeg ikke,men kunne godt tenkt meg å lære skikkelig bilpleie.Det som tar en og en halv dag...

 

Jeg bruker en maskin fra Makita.Den fungerer veldig bra!

 

Ang det med kjørespor,så kan jeg ikke si at jeg har sett noe særlig til det etter de poleringene jeg har hatt.

På gamlejobben hadde jeg en svart ferrari til helpolering.Tok sin tid,men den ble bra og ingen polerings skjolder.Den ble levert til kunde i strålende sol,og kunden fornøyd med resultatet.

 

Men som sagt,kan man bilpleie og den veldig grundige delen av bilpleie,så er det vel mye som er galt med en polering til en "bilpleier" eller bilklargjører.

Sånn vil det vel alltid være uansett hva slags yrke man har...noen som har noe å si på andres jobb.

 

T-G-H:

Hva anbefaler du istedet for den Rosa "oljen" til 3M?Noe som holder lenge og fungerer bra.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår