Gå til innhold

Bilpolering dyrt vs billig!

Ranger emnet


vwvento

Anbefalte innlegg

Takker for svar fra dere som har litt mer peiling på bilpleie enn jeg har.Sikkert en helt annen verden det enn hva bilklargjører eller en såkalt bilpleier kan.

 

Jeg jobber som sagt på lakkverksted og driver kun med korrigering.Hva det LSP greiene er vet jeg ikke,men kunne godt tenkt meg å lære skikkelig bilpleie.Det som tar en og en halv dag...

 

Jeg bruker en maskin fra Makita.Den fungerer veldig bra!

 

Ang det med kjørespor,så kan jeg ikke si at jeg har sett noe særlig til det etter de poleringene jeg har hatt.

På gamlejobben hadde jeg en svart ferrari til helpolering.Tok sin tid,men den ble bra og ingen polerings skjolder.Den ble levert til kunde i strålende sol,og kunden fornøyd med resultatet.

 

Men som sagt,kan man bilpleie og den veldig grundige delen av bilpleie,så er det vel mye som er galt med en polering til en "bilpleier" eller bilklargjører.

Sånn vil det vel alltid være uansett hva slags yrke man har...noen som har noe å si på andres jobb.

 

T-G-H:

Hva anbefaler du istedet for den Rosa "oljen" til 3M?Noe som holder lenge og fungerer bra.

 

Når ting skal gjøres ordentlig tar det tid, og det er nok derfor enkelte reagerer litt på de 4.5 timene...

 

Men på en annen side er det nok veldig sjelden at bedrifter tar seg tid til å gjøre ting ordentlig da det ikke alltid vil være det mest lønnsomme.

 

Avfetting, vask, clay og maskering kan fort ta 2-4-6 timer før man i det hele tatt begynner med korrigering av lakken.

Så starter man på et panel og går ikke videre før det som kan fjernes av defekter er fjernet, når man har polert opp etter rubbinga går man over med en kontrollspray (evt. isopropanol+destillert vann 50/50) for å fjerne oljer etter polish. Oljene vil skjule en del riper + at en evt. voks eller lakkforsegling vil feste seg mye bedre til lakken når de ikke er der. Så kan man påføre LSP i form av voks eller lakkforsegling.

 

Alternativer til den rosa 3M varianten.....skal du ha voks er nok Swissvax produsenten du skal oppsøke, ellers finnes det massevis av gode sealere/forseglinger på markedet. F.eks fra Meguiars, Duragloss, Collinite, Lahega, Chemical Guys m.fl..

 

Hvis du leser litt på Detailersclub.no vil du nok finne mye spennende hvis du virkelig liker jobben din;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar T-G-H;)

 

Visste ikke at polering var så mye jobb som det du beskriver.Jeg har kun blitt lært opp til det jeg gjør,men tydeligvis ligger det mye mer bak en polering enn hva jeg trodde.

Skal ta meg en tur inn på den siden og kikke litt.Kanskje jeg kan ta med meg noe lærdom videre som jeg kan bruke fremover.

 

Etter rubbing bruker jeg noe som heter glassrens for å ta bort rubbingen før poleringen starter.Vet ikke om denne har like stor effekt som det du bruker.

 

Men en ting jeg lurer på er hvor mye en sånn type polering som du driver med ville kostet for mannen i gaten.

 

Si man leier en hall,har noen ansatte,strømregning,vedlikehold,produkter,arbeidsklær osv....så må man jo ta litt for en polering for i det hele tatt å kunne tjene penger på det til syvende og sist.En her i Bergen som driver eget poleringsfirma som kun har utlendinger som jobber for seg til en billig penge.Dette fordi personen ikke ville tjent noen penger på det ellers.Hadde en bil inne på verkstedet som var polert hos dette firmaet,og den var IKKE fin.Den ble helpolert igjen hos oss,og kunden strålende fornøyd.

3000 kr er dyrt for en helpolering som tar 4 timer,men kundene betaler for det og de er fornøyd med resultatet.

 

Men som sagt,man blir aldri utlært,og takker igjen for forklaring og hjelp til å få et litt større innblikk i hva bilpolering egentlig er.Skal ta med meg den lærdommen videre på jobben.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassrens duger fint til å fjerne oljer etter rubbing eller polish.

 

Nå jobber ikke jeg med dette men du kan jo titte litt på prislisten til Scandicshine-

 

http://www.scandicshine.no/bilpleie/index.php?categoryid=9

 

 

Det er ihvertfall veldig bra (og uvanlig) at du faktisk liker det du jobber med, altfor mange som tror og mener at det å polere bil er like enkelt som å male postkassen.....er vel derfor det er altfor mange udugelige bilpleiefirma der ute;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke med bilpleie,men på lakkeringsverksted.Men begynte som bilklargjører men er nå lakkerer.Men det er jeg som får poelringsjobbene hos oss.

 

Men har lyst til å lære mer innenfor bilpolering.Var inne på den derre detailersclub og kikket...Helt sykt kor blank de bilene ble...

 

Nei det å polere er langt ifra like lett som å male postkassen sin...Ligger så mye mere bak det enn som så.

 

Takk for hjelpen ihvertfall;)

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hmmmm...vet ikke helt hva jeg skal si.

Det ble knallbra,men 60 timers jobb med polering...huff og huff!

Er medlem inne på detailersclub selv og skal legge inn noen bilder av min egen bil når jeg har helpolert den før vinteren setter inn.

Har forresten samme bil som deg,bare 1.9TDI i sølv.

 

Svarte biler er som regel veldig lett å få fine med litt polering,og man ser resultatet veldig godt.Bilen min er sølv,så om man ser noen utrolig forskjell får dere bedømme selv når bildene kommer.

Blir mest sannsynlig lagt ut på http://www.stylingteam.piczo.com også.Der er det bilder av gamlebilen også...ventoen + noen andre biler som har blitt stylet opp!

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår