Gå til innhold

2007 Volvo S80 - Ødelagt topplokk mm

Ranger emnet


Munawar

Anbefalte innlegg

Bilen min kjørte 9000 km over service intervallet og da røk både topplokk og vakumpumpe etc.

 

 

Dette er den nye modellen (faceliften) kjøpt i mai 2007. bilen har nå kjørt 250 000km.

 

Bilia sier at dette skyldes oljen som har koksa (?) og at den derfor er veldig tjukk og smører dårlig. Oljen må da tåle å bli kjørt 9000 km mer enn det serviceintervallet sier. Hvor dårlig er oljen? Eller så har Volvo gikk gitt noe slingringsmonn her.

 

Har noen hørt om slikt før?

Hva kan jeg gjøre?

 

 

Takk for alle forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9000km over intervall er litt mye egentlig.. Det var ikke register-reima som røk?

 

 

Olje bør ihvertfall byttes ofte.. Jeg bytter hver 5000km på mine biler da jeg har gratis olje, og før den tid kjørte jeg 10.000km.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du mest sansynlig driti litt på draget, utføres ikke service i henhold til henvisningene for den bilen, så får du ikke dekket noe garanti. (I enkelte tilfeller, kan det evt, splittest, kunde betaler halv, og forhandler betaler resten, men dette er bare i enkelte sjeldne tilfeller).

 

Skift olje og filter ofte! Gjerne oftere enn hva som står i service veiledningene!

 

Men HVA røk i topplokket? De hydrauliske ventilløfterne og kammene?

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har foreløpig konstatert at oljen har ført til at dette har skjedd. Motorlyden tyder på at topplokket også er skadet og må byttes.

 

For å få full oversikt må de åpne toppen først, det har jeg ikke latt dem gjøre foreløpig.

 

Jeg vet at jeg har ikke tatt service på tide, så den er grei.

 

MITT ANKEPUNkT er dog det at oljen må TÅLE å blir kjørt 10 000 km over, såpass slingringsmonn burde Volvo ha. Ikke minst med hensyn til kvalitet. De kan ikke ha en oljetype som ikke tåler å bli kjørt så lenge.

 

Jeg har en E220 2003 modell, der har jeg gjentatte ganger kjørt over service intervallet uten at motoren har tatt noen form for skade.

 

Forstår dere mitt synspunkt? Kan dere hjelpe med argumentasjon for mitt syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevne at iløpet av disse 250 000 km km som jeg har eid bilen har ALLE servicer blitt gjort til tide på merke verksted.

 

En annen ting er at da jeg kjøpte bilen så var det 30 000 km intervall, husker ikke dato men jeg husker at når bilen hadde gått rundt 100 000 km gikk Volvo over til 20 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å følge oljeskiftintervallene samt å bruke rett type olje ved oljeskift er vesentlig for levetiden på en motor. Det nytter feks ikke å ha oljeskift hver 30000 hvis en ikke bruker longlife olje. Det er ikke mange år siden bilene hadde anbefalt oljeskiftintervall på 7500km ellet hver 15000km, avhengig av bilmerke osv. Personlig så mener jeg at det er galskap å ha oljeskiftintervall på 30000km selvom de mener at oljene idag er så mye bedre enn før. Du har i tillegg klart å strekke denne med atter 9000km, og da har du strekkt grensen langt. Koksing er også et problem i enklelte bilmerker og det bør da brukes en olje som har gode renseegenskaper. Som et eksempel så har VW spesifiser at alle bensinbilene nyere enn -98 skal ha olje merket med VW502 eller høyere da denne oljen er testet og har gode nok egenskaper mot koksing.

 

Husk at oljeskift er billigt og kjapt å utføre. Det er dette du har igjen for, alt det andre er slitedeler som ryker når det ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Volvo har senket serviceintervallene bør jo i grunnen være en vekker med tanke på at de gjør ikke det uten grunn, kan være det har vist seg at 30 000 intervall er for lenge.

Det er mange merker som prøver seg på 30 000 intervall, men det er få som faktisk ikke spesifiserer 15000 på motorolja, altså at man har en oljeservice i mellom. Noen har kun ett oljeskift på 15-45-75 osv, andre dytter inn litt annet for å spre servickotnadene.

Oljeskift på 30 000 er for langt, det har vist seg gang på gang på bilene som kjører på det, spesielt VAG, der er det mange motorer som raser, iallefall når de har passert garanti med grei margin.

Altså det er ok med 30 000 intervasll på service, men motorolje og filter skiftes minst hver 15 000 km.

 

Da er spørsmålet mitt, har du kjørt 29 000 ellr 39 000 km på oljeskiftet.

 

Hva slags trøbbel har du fått, hva tipper volvo det er?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Granada3.0, takk for et godt svar. Det er jævelig dum å være lat, kostelig lærepenge.

 

Bilen har totalt kjørt 29000 km, den skulle ha vært inne til service for 9000 km siden.

 

Volvo er sikker på at vakumpunpen har ryki, topplokket er også skadet da det kommer ulyd fra motor. De må åpne den for å se om mototren er skadet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, tror nok som mange andre her inne at dette må du regne med å koste selv. Du kommer aldri til å få noe fra Bilia på dette. I tilfelle hvis de har latterlig god service og er dum snill så vil de hjelpe deg. Møller bil ville ALDRI ha hjulpet deg. Det er hvertfall sikkert.:)....skal ikke se bort fra at lager og slik i motoren har fått seg en trøkk også...olje er viktig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så vil du ikke få noe på garanti av flere grunner, som at garantien er ute(km-stand, serviceintervall er ikke holdt.

 

Er du en god kunde, og brukt samme verksted hele tiden(merkeverksted), og kanskje har kjøpt bilen der også, så kan du jo prøve deg med at du har kjøpt en bil med 30 000 intervall, og ikke har fått med deg at det har synki til 20 000, og kanskje fått tiggi deg til litt goodwill.

 

Men kanskje du kan få gjort jobben såpass mye billigere en annen plass, at det ikke har noe for seg, kanskje svart også, men alt dette er en vurderingssak, er jo ikke sikkert at verkstedet ditt er så dyrt heller.

Svart har man jo heller ikke mere garanti enn ordet til mekanikeren, og man må vite at det er en som vet hva han driver med.

 

Jeg ville fiksa det sjøl, tatt opp toppdekslet og sett hva som har skjedd. finner jeg ikke noen åpenbare grunner til ulyd, så ville jeg tatt ett oljeskift, kjørt litt, kjør varm, fyll engine flush og følg anvisningene, så skifte igjen både olje og filter, til noe skikkelig olje.

VEt ikke åssen ulyd det er snakk om, men er det tikkking, banking, during, subbelyd eller noe, så nevn det, har du skikkelig flaks kan jo vakuumpumpa være synderen.

Nå går jeg utifra du ikke har mulighet til å gjøre dette selv, men det går jo å få noen til å sprette det opp å kikke, uten at det er snakk om dagesvis med arbeide, vet ikke hva de mener kan ha gått heller jeg, løftere, kam lager, eller om det er mulig å overhale toppen fullstendig på disse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår