Gå til innhold

Motorvask, nødvendig eller risikosport?

Ranger emnet


Hanzo

Anbefalte innlegg

Jeg benytter faktisk søkefunksjonen ganske ofte, primært for å slippe å stille for mye dumme spørsmål og på den måtte røpe hvor amatør jeg faktisk er :)

 

Jeg tenkte det var på tide med en motorvask, og søkte på forumet her for å få noen tips. Men, surprise surprise, 90% av postene her er fra folk som opplever fjusking, hosting, harking og trøbbel med bilen etter motorvask. Så da blir jeg naturlig nok veldig skeptisk. Ser og forstår at høytrykkspyler oppi der ikke er no videre smart, men hva med Biltema's avfetting, eller microavfetting og hageslangen litt forsiktig? Fortsatt fare for tragedie?

 

Har ikke videre lyst til å dekke over alt av elektronik og plugger, da står jeg heller over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen biler er det reine risikosporten, på andre går det helt uten trøbbel.

Men passer du på at du ikke spruter på noen elektronikk direkte og sørger for at det er tørt i plugghøla etterpå er det neppe noe problem.

Dess lavere trykk dess bedre, en steamer er en fordel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt mange ganger på forumet før, sålenge du ikke bruker høytrykken direkte på sensorer, elektronikk (dynamo f.eks) så går det fint. Vasker flere motorrom hver dag på jobb, og har aldri hatt problemer, SÅLENGE man går over med trykkluft etterpå.

 

Ha på avfetting, la det virke et par minutter, spyl godt av og etter vaskinga bruker du trykkluft på ALT av kontakter/sensorer, så vil du ikke få noen problemer. Kan være lurt å bruke trykkluft rundt plugger, fordeler/coil, LMM, sikringsboks, diverse rele, kontakter til hovedlys og andre kontakter du kommer over.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En annen ting, tørk av godt med trykkluft eller liggnende. EVT kjør bilen mens den tørker, slik at vann blåser fort bort og ut av motorrom. Jeg tabba meg ut i tidligere i år ved å la bilen stå stille på tomgang. Plutslig så starter el-vifta opp og spruter vann rundt fra alle kanter og mot motorblokka, resulterte i mye damp som trengte inn i fordelerlokk blant annet slik at bilen starta å fuske før den døde ut.

Tenkte F### siden jeg der og da ikke visste akkurat hva det var, men lot bilen stå litt før jeg så over ting og tørka diverse i forbindelse med tenningssystemet. Fant da ut at det var mye fukt i fordelern som hindra direkte kontakt mellom spole og stift. Men nå har jeg lært da:win

BTW Ser at det er en "gammel" post men nyttig tips for andre vil jeg tro

98' Volvo V70 2.5T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i hovedsak fordeleren du skal være forsiktig med.

Dersom du har et deksel over den er det ikke noe å bekymre seg for, hvis ikke går det som regel greit bare du ikke spyler direkte på den, eventuelt kan du jo dekke litt over den.

Kan være greit å ikke spyle så mye direkte på dynamo og lignende heller.

 

Mvh. Payy.

-Livet er for kort for fire sylindere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei sånn pumpekanne for å ha på skuldra jeg blander avfetting på, lar det virke rundt kvarteret også har jeg spylt med 130 bar høytrykk i alle år jeg. Det har gått helt fint med unntak av første gang når modern kjøpte seg en Vovlo 460. Den hadde nemlig ett ventilasjonshull i bunn av fordelerlokket, her kom den inn litt vann som gjorde at det fuska, måtte faktisk gå hjem, hadde ikke med Torx som lokket var skrudd med. Men visste seg at alt måtte byttes i tenningsanlegget, for det var klart for grava. Etter det har jeg vaska den flere ganger, gått like fint, bare husker på det er hull der, så lar være å spyle direkte på.

 

Har alltid fint og reint motorrom jeg, om det behøves, nåja, har ikke no lekkasjer, men det handler om personlig nytelse og å være tilfreds med det man ser.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motorvask egentlig er en nødvendighet forblir en gåte..

 

Jeg vil si motorvask er nødvendig, veisaltet trenger inn der som alle andre steder. Dynamoer som ruster fast osv er sjelden gunstig :)

 

Tar bare hageslangen jeg, maks kobler jeg ut minuspolen av helt sikkert overtroiske (i mangel av et bedre ord) grunner, og går over med litt trykkluft spesielt rundt pluggene, men også på alt annet elektronisk. Ved å tørke skikkelig blir sluttresultatet ikke uventet litt penere og.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er 1 vinter med møkk.. Jeg brukte et mildt vaskemiddel som heter chemical guys green clean, dette kan du bruke på stoff, dørkarmer osv.. genialt lurium.. Hageslange, noen gamle filler og en børste. Også tørket jeg når jeg var ferdig..

 

CIMG3353.jpg

CIMG3354.jpg

 

 

mao ikke noe vits og gå helt av skaftet med avfetting og høytrykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår