Gå til innhold

Hanzo

Bruker
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Hanzo

  • Bursdag 02/09/1976

Contact Methods

  • Bosted
    Sandnes

Hanzo's Achievements

  1. Vi har bestilt en tekna 1,5DCI 103HK med DPF, men den kan også fåes uten DPF, noe jeg veldig vurderer nå. Ser at mange skriver at annenhånds verdien kan være dårlig uten DPF, men omdet nesten bare er problem med DPF med mindre man driver med mye langkjøring, kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle forandre annenhåndsverdien? Vi får den også i en 1,6 16V 115HK bensin versjon, men denne ligger vel litt under diselmotoren i ytelse? neste steg opp er 2.0L 16V 140HK, men nå snakker vi også et prishopp på 30 tusen. Vil 1,5DCI motoren uten DPF fungere greit tror dere, eller må jeg rett og slett vurdere 2.0 bensinmotoren? Sistnevnte knekker i så fall budsjettet ganske greit, men det er kjipt å ha en bil der forbipasseringer er helt uaktuelt også...
  2. Vi har bestilt oss en ny Nissan Qasqhai, men er veldig usikre på om vi skal gå for partikkelfilter eller ikke. Virker som om alle andre en du selv får fordeler med partikkelfiltere, mens du selv sitter igjen med et filter til drøye 10,000, fare for at det går tett og lager hekkan, og mister motoreffekt... Ser svært mange har problem med at filteret går tett, og må inn på service. Spesielt for folk med mye småkjøring, og for vår del blir det mye til og fra barnehage, til butikken og denslags, og svært lite langkjøring. Jeg ser den store fordelen for miljøet, men som sagt virker det som om du selv sitter igjen med den store svarteperen her. Qasqhai kan leveres med og uten DPF, og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket alternativ jeg skal gå for. Noen som har noen formening om dette?
  3. Jeg vurderer veldig å kjøpe meg en flunk ny Nissan Quasqai, vi har kjørt bilen et par turer nå, og trives med det meste med bilen. Jeg har et vennepar som kjøpe lik bil for noen uker siden, og spurte dem hva deal de hadde blitt enige om, og hvor mye de hadde pruta på bilen. Fikk beskjed om at de ikke hadde fått pruta en krone, og ikke engang klart å fått med et par med takbøyler i prisen engang. Nå har ting forandre seg litt, før husker jeg at folk heiv av 10% av prisen bare du ba om å få prøvekjøre. butikkene operer nå med helt andre priser og marginer, og jeg er klar over at de ikke er samme rom for pruting. Men jeg pleier å klare å prute til meg noe hundrelapper selv på en mikrobøgeovn på elkjøp, og jeg sliter veldig med tanken på å ikke få noe i rabat på et bilkjøpt til flere hundre tusen, så små marginer kan de vel umulig operere med? Er det virkelig urimelig å forvente å kunne prute til seg et barnesette eller noen takbøyler til en bil til 350 tusen?
  4. Jeg var/er klar for et nytt bilstereo, min 6-7 år gamle Pioneer headunit fortjener snart å pensjoneres, og jeg tror jeg har blinka meg ut Pioneer AVH-P4100DVD som verdig arvtager. Var innom Bilradiospesialisten i går, og sjekket litt, og hadde da med meg en 8GB USB pinne for å teste. Når jeg plugga den inn, sto hele greia og sveiv og sveiv i nesten minuttet før den begynte å spille. Fruen har en halvbillig Sony sak, og den bruker et minutt eller to hver gang før den starter USB'en, og den blir verre og verre jo større minnepinne du bruker. Noen som vet om Pioneeren er lik? I så fall ryker drømmen om en USB harddisk på noen hundre gig, hadde rukket stavanger -> oslo før den hadde fyrt igang. Vel igang må jeg også innrømme at det var plass for forbedring, det var fortsatt ikke mulig å søke på sang eller artist, kun bla gjennom sanger og kataloger, og med noen hundre sanger innpå der er det fortsatt en håpløs sak å finne den ene sangen mann er på jakt etter. Funka vist bedre med Ipod, men jeg er muligens norges siste mann uten Ipod... Videre er prisen ganske skarp, 6500,- for denne saken er i øvre kant av hva jeg synes den er verdt. Pioneer AVIC-F900BT går for rundt 8000,- i dag, og virker som den har omtrent samme funksjon som P4100 men innebygget blåtann og navigasjon. Sykt mye penger, men føler kanskje jeg får litt mer for penga der? Så, noen kommentarer til noen av disse? Er folk jevnt over fornøyd med dem?
  5. Fruen bil er egentlig ikke i veldig god form sånn lakkmessig. Den har fått en masse med små og store riper, og hele bilen virker tidvis som om den tideligere har blitt vasket med stålull, sykt med "swirls". Jeg tok nettopp en skikkelig omgang av min bil med Meguars sine produkter, og er kjempefornøyd med hvor bra den ble etter dette. Det ga litt mersmak, så nå tenkte jeg å teste fruen sin bil, og se om jeg klarer å ordne opp i noe av dette i hvertfall. Her er døra slik den står nå. Antar ScratchX ikke er i nærheten engang her. Hva slags produkter anbefalere dere å starte med her? Må vel gjerne prøve en grov rubbing først, så en finere? Men det er muligs såpass store at det må legges litt lakk ned i disse først også? Neste spørsmål er, kan jeg gjøre dette for hånd, eller må jeg fint ha meg en roterende maskin for å ha noen sjangs med dette?
  6. Yes, det funker igjen nå. Rart at den takle motorvask uten problem, men frika ut av en gjennomgang på "utsiden" med panser igjen. Men men, så lenge jeg slapp å involvere mekaniker :)
  7. Yes, ga Mazdaen en skikkelig vask i går, og full Meguiars behandling fra top til tå. Skikkelig godt fornøyd med resultatet, selv om jeg fant fryktelig mye sår, hakk og dunker (først vask av ny bil). Anyways, pakka i sammen i går, og setter alt i kjelleren. Skal ut på tur i dag, og får jaggu ikke start på bilen. Står og kiner i 30-40 sekunder før den endelig fyrer opp. Bilen funker da helt greit den korte turen jeg skal avgårde, men 2 timer seinere når jeg skal hjem begynner elendigheten igjen. Får start på bilen helt uten problem, men den hoster og harker endel når jeg gir gass eller kjører ned mot tomgang. Stoppet opp og lot bilen svive på tomgang, og den holdt på å daue flere ganger. Turtall droppe fra 400 til 1000 sånn cirka. Kjørte med bilen videre slik som dette hjem, og en 3 minutt fra garasjen begynner den å funke helt greit igjen. Nå har jeg sett flere hatt problemmer ala dette etter motorvask, men motoren ga jeg en omgang for et par uker siden, nå spylte jeg godt rundt hjula med høyttrykkspyler, men ellers var det kun hageslangen rundt på bilen, med panseret igjen hele turen. Så er spørsmålet da, er dette begynnelsen på noe mer seriøst mon tro, eller har jeg bare klart å få litt vann inn på magisk vis? Sikker ikke lett å svare på, men det var da veldig rart at dette skulle skjære seg sånn helt plutselig...
  8. Jeg har en Mazda 323F som jeg kan montere en 2DIN's headunit i dersom jeg fjerner klokka, og har sett litt på endel alternativer der. Pioneer sin AVH-P3100 eller 4100 frister veldig. Gir blanke i DVD og ryggekamera, men spiller kun fra USB og det hadde vært genialt å kunne sortert sanger etter grupper og denslags igjen. De fleste 1DIN enheter funker jo best med kun random funksjon og ferdig med det. Men, så er spørsmålet da, hvor mange biler kan man plassere en 2DIN's enhet i etterhvert? Bilen er noen år, og varer nok ikke evig mange år igjen. Risikerer jeg da å sitte på en dyr spiller som jeg ikke får brukt fordi det knapt finnes biler som tar 2DIN's, eller er det ikke helt unormalt lengre? Det hadde vært gøy med Pioneer sin AVH-P5100, men da snakker vi sykt mye penger for å sortere USB :)
  9. Ser det finnes enkelte såkalte rain repelers som skal hjelpe å holde vannet borte fra ruta. Ser enkelte klager på at det lett kan legge seg en hine på rute dersom man ikke er nøye. Funkerer disse produktene, og er det verdt penger og tid? I så fall, hva anbefaller man?
  10. Jeg benytter faktisk søkefunksjonen ganske ofte, primært for å slippe å stille for mye dumme spørsmål og på den måtte røpe hvor amatør jeg faktisk er :) Jeg tenkte det var på tide med en motorvask, og søkte på forumet her for å få noen tips. Men, surprise surprise, 90% av postene her er fra folk som opplever fjusking, hosting, harking og trøbbel med bilen etter motorvask. Så da blir jeg naturlig nok veldig skeptisk. Ser og forstår at høytrykkspyler oppi der ikke er no videre smart, men hva med Biltema's avfetting, eller microavfetting og hageslangen litt forsiktig? Fortsatt fare for tragedie? Har ikke videre lyst til å dekke over alt av elektronik og plugger, da står jeg heller over :)
  11. Hmm, så da er det faktisk like greit å jobbe for hånd faktisk? Pengene til en slik DA maskiner er jo ubetydelige, men det er jo penger og ikke minst areal i boden ut vinduet dersom jeg uansett får like greit resultat med muskelkraft. Om det er tung arbeid betyr mindre, litt mosjon skader jo ikke :)
  12. Vi gikk gjennom, målter og renset hver enkel sensor. Fant ingen feil, og etter rens funka det greit igjen :)
  13. Etter at min forige bil, en Golf 3 gikk fløyten grunnet rust, er det kanskje på tide å ta litt vare på kjøretøyene i familien. Jeg har bestilt opp endel Meguiars greier, og her vel en intensjon om å begynne å ta bedre vare på ting. Jeg kommer nok ikke til å bone bilen veldig hyppig, kanskje et par ganger i året. Jeg klarer ikke helt å forsvare et par tusenlapper i en bonemaskin, men så er da spørsmålet om disse Biltema greiene gjør en bedre jobb en det jeg gjør for hånd, eller er det bedre å satse på muskelkraft innenfor mitt budsjett? Roterende er vell litt skummel da du risikerer at løse partikler lagger skikkelig trøbbel for deg? Det var ihvertfall stor suksess når bonemaskinen for stuegulvet traff en spikker og slo av noen stygger som havnet under maskinen... Bør jeg som helt amatør satse på en slik DA maskin?
  14. Problem løst! Vikla RCA utgangene på pioneer spilleren med jorda kabel noen gang, og det var alt som skulle til. Ikke en ulyd lengre :)
  15. Testa litt nå, og det jeg synes er noe rart er at jeg trenger ikke engang å skru på motoren for at dette skal trigges. Slår tenningen slik at det er hakket under det startmotoren går igang, ABS og TCS lyset lyser, forsvinner, og dukker så opp igjen 10-15 sekunder seinere. Jeg trenger altså ikke starte motoren eller kjøre bilen i det hele tatt for at dette skal skje. Har lest endel, og de fleste feil der TCS og ABS lyser går på sammtidig skyldes dårlig batter. Men klarer ikke å helt se det heller, spenningen på batteriet er på 12,7V normalt, men går dog ned til rett over 10V når jeg tenner motor.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår