Gå til innhold

Motorvask, nødvendig eller risikosport?

Ranger emnet


Hanzo

Anbefalte innlegg

Kom på at jeg hadde før og etter bilder også. Brukte kun noe gammel avfetting jeg fant, liten børste jeg fant på badet:op:, brukt svamp og en bøtte med salo & vann. Spylte med hageslange.

Før:

P131108_1349.jpg

 

Etter:

 

P4110301-1.jpg

Hadde såre fingertupper ei stund etterpå, måtte pirke av en tynn

plastfilm som var helt stiv og satt utrolig godt på fuel-railen, forrgie eier har vel glemt å ta det av når det ble satt inn ny motor for 4år sida:angry:

98' Volvo V70 2.5T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har i ALLE år vasket ALLE mine biler/mc/lastebiler med høytrykk uten noe som helst problem!

 

Ta inn på en bensunstasjon GJERNE statoil eller hydro som har den skum såpa! la motoren få ned temperaturen etter kjøring, sprøyte på, la stå på i noen min og kjør på med høytrykk! fort enkelt og rent blir det!!

 

Alle mine motorrom ser slike ut! og aldri hatt noe problem!!

 

11082008718.jpg

 

HPIM1293.jpg

 

Hpim0481.jpg

 

Hpim1625.jpg

 

10052009586.jpg

 

 

Om det er nødvendig?.. JA!! Olje svette, støv og dritt har ingenting i motorrommet ditt å gjøre!

 

jeg vasker motorrommet HVER gang jeg vasker bilen! så nå kan du regne sammen hvor ofte det blir om du vasker bilen min. 1 gang i uka hvis det er dritt vær ute

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Drft-r. Har bestandig vaska med høytrykk og har aldri hatt noen problemer. Bare man tar sine forholdsregler med trykkluft på plugghull, fordeler, coil, lmm, sikringsboks o.l så går det bra. Noen motorer er mer utsatt for fuktproblemer, men tar man sine step by step etterpå så går det fint. Penere er det jo også.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei, jeg fikk gjennomført motorvask på min Mondeo 2000-modell hos en bilpleiespesialist. De opplyste at jeg gjorde det på eget ansvar. Greit nok, tenkte jeg. Når jeg begynte å kjøre med den begynte den etterhvert å fuske. Tenkte at det bare var fuktighet som vil tørke fort opp. Det gjorde det ikke, og resultatet ble en verkstedregning på 3700, fordi coilen måtte skiftes fordi den var skadet som følge av kortslutning. Kortslutningen kom ifølge verkstedet som en konsekvens av at det lå igjen fuktighet i pluggbrønnene. Bilpleiefirmaet hadde med andre ord ikke blåst rent med trykkluft, slik jeg ser at det er flere av dere som understreker at det BØR gjøres. Jeg kommer til å reklamere overfor bilpleiefirmaet, fordi de ikke har vært aktsomme nok. Hva tenker forumets medlemmer om muligheten for å nå frem med en slik reklamasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten å holde en motor rein på, er å tørke det reint hver gang det blir noe gris, om man gjør det fra ny, og holder motoren tett og fin, skal jeg love dere en rein og fin motor.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker så klart å ha reint og pent motorrom på hobby-bilen. Motoren har rimelig tette deksler over pluggene og wasted spark coil (ingen fordeler), så har aldri opplevd startproblemer. Dekker alikevel til coil og tenningsmodul de få gangene jeg tar motorvask med avfetting/spyling (ikke høyttrykk).

Men jeg er helt enig med Einar. Fordi ingen problem å holde motorrommet reint og pent ved å tørke vekk skitt etterhvert som det dukker opp. Da har man alltid et fint motorrom uten å motorvaske særlig ofte. Dessuten er det mye mer skånsomt..

 

bilde-43.jpg

 

Sånn ser motorrommet ut akkurat nå. Og jeg har faktik ikke tatt en eneste motorvask i hele sommer. Kun tørket av støv og skitt etter behov.

 

Hva gjør man ikke for å skryte litt av bilen sin en kveld man sitter å kjeder seg, hehe...

 

Mye og ofte motorvask er ikke bra. F.eks har skruene til toppdeksler på alu.topper en tendens til å sette seg fast ved mye hardhendt spyling og avfetting (skruer av stål irrer fast mot aluminium). Prøver man så å løsne skruene knekker de gjerne som fyrstikker. De skal derfor ha fett på seg, i likhet med alt av andre skruer i motorrommet. Fett som ikke skal skylles vekk med uvettig bruk av høyttrykk og avfetting.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår