Gå til innhold

radiator

Ranger emnet


RiksTv

Anbefalte innlegg

Ved forsert kjøling (luft som strømmer om radiatorfinnene) vil lakken virke som et mindre isolerende lag og til en viss grad hindre avkjøling. Uansett hva stoffet er laget av, vil en type lakk isolere ved forsert kjøling.

 

I stillstand, vil svart radiator avgi mer varmeenergi enn en f.eks blank radiator. Søk etter black body på google. Av samme grunn, en sort bil vil lettere oppvarmet enn solen enn en hvit, en sort bil vil også bli fortere kald enn en hvit hvis f.eks solen går ned.

 

Uansett, om radiatoren er ulakkert eller ikke, lite å si i praksis. En av grunnene til at de er lakket er for å forhindre korrosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svart radiator blir varmene enn en kvit radiator. En radiator helt uavhengig av farge vil sende ut varmestråling kun pga temperaturen i radiatoren ikke på grunn av fargen. Men det er bare halve sannheten. En svart radiator vil derimot ta imot all stråling utenfra mens en kvit radiator vil reflektere det meste av strålingen, ergo blir en svart radiator varmere enn en kvit radiator fordi den får tilført varme fra omgivelsene i tillegg til kjølevannet.

Endret av Volvosix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken er at sort gir fra seg mer varme enn andre farger. Spesielt ved stillestående luft (køkjøring feks) er det gjeldende på biler. Det finnes spesiell radiatorlakk som ikke "fyller"/"isolerer" radiatoren.

 

Uansett hvilken lakk du legger utenpå en radiator vil den virke isolerende i større eller mindre grad. Overføring av varme vil reduseres jo mer materiale du putter mellom kaldt og varmt medie. Det er som å si at dersom du legger på et lag klær til under joggeturen så kan du få kjølt ned kroppen mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på saken er at lakkering vil hindre varmeutveksling til en viss grad, dvs. det kan i teorien være så lite at det ikke har noe å si, avhengig av lakk og tykkelse.

 

Det som blir skrevet over om farge kontra gir fra seg varme osv så må man ta hensyn til at farge har med lysenergi å gjøre. Dvs. at for varmeenergi (siden en radiator sjelden blir utsatt for sterkt direkte lys) har farge fint lite å si.

 

En interessant ting er jo at overflaten av radiatoren i forhold til lufta har mye å si for kjølingen. Jfr. kjøleribber på forsterkere osv. Så hvis man brukte en lakk som la seg som et ru og matt lag og som i tillegg ledet varme som metaller gjør, så ville det vært en fordel... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysenergi? :D

 

Farge har mye å si. Sort vil avgi og absorbere elektromagnetisk stråling i det infrarøde spekteret langt mer enn blank eller hvit.

 

Dvs, har du en bil som du har kjørt varm, stanser den og lar den avkjøles, så vil radiatoren bli fortere kald om den er sort enn om den er hvit.

 

Likeså vil en sort bil bli fortere kald etter solen har gått ned, enn enhvit bil.

 

Dette er elementær fysikk, søk etter black body radiation på google hvis dette er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Farge har mye å si. Sort vil avgi og absorbere elektromagnetisk stråling i det infrarøde spekteret langt mer enn blank eller hvit.

 

Det stemmer ikke nødvendigvis. At noe absorberer mye eller lite i det visuelle spekteret betyr ikke nødvendigvis at den har samme egenskaper i det infrarøde. I et prosjekt jeg var med på en gang ble en klar (i VIS-spekteret) pulverlakk målt i UV-spekteret, og da var den "kullsvart", i betydningen at den absorberte så godt som alt innen en veldig kort veilengde.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Lysenergi? :D

 

Farge har mye å si. Sort vil avgi og absorbere elektromagnetisk stråling i det infrarøde spekteret langt mer enn blank eller hvit.

 

Dvs, har du en bil som du har kjørt varm, stanser den og lar den avkjøles, så vil radiatoren bli fortere kald om den er sort enn om den er hvit.

 

Likeså vil en sort bil bli fortere kald etter solen har gått ned, enn enhvit bil.

 

Dette er elementær fysikk, søk etter black body radiation på google hvis dette er vanskelig.

 

Sjekk disse du:

http://www.nvg.org/org/taf/publikas/sort_legeme.htm

 

http://maxsievert.no/accounts/432765/File/G3/1174.pdf

se siden 2-3.

 

En svart radiator vil nok være varmere enn en kvit fordi den tar opp i seg all stråling fra motor etc når du parkerer bilen. Den som ønsker mest mulig kjøling eller kaldest radiator bør ikke male denne - hverken svart eller kvit. Ha den original og vask den veldig rein, da får du god kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig, men radiatoren har flere bruksområder, når bilen er i fart, når bilen står stille eller motoren slås av efter bruk.

 

Hva som faktisk er "best" er en definisjonssak innenfor hvert enkelt bruksområde.

 

Kan komme med så masse fysikk utledninger og kvantemekanikk man bare vil, men hvordan virkeligheten faktisk ER, regner jeg med ingen av oss har prøvd.

 

Det ligger ofte masse graps foran og bak en radiator som vil påvirke stråling fra varmere deler. Som man skjønner, en rekke faktorer.

 

En polert alu radiator, en samme i hvitfarve og en sort.

 

Hadde vært artig å prøve, kanskje noe for mythbusters.........? :-)

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår