Gå til innhold

Audi 80 Stoppet!

Ranger emnet


Audi16V

Anbefalte innlegg

Hei, igår stoppet min Audi 80 2.0 16V. Den stoppet mens jeg kjørte. Hadde ikke sjans å trillstarte den, og når jeg vridde om nøkkeln var det ingen respons. Start motoren gikk men ikke mer enn dette. Prøvde å bli trillet igang men ingen resultat. Den var ikke tom for bensin så det er ikke det.

 

Har sjekket batteriet, dette var fult oppladet, har sjekket fordeler og fordeler lokket. Ingen problem med noe av dette. Er nye plugger så er ikke dette.. Bensin pumpen fungerer også som den skal..

 

Noen som har tips om hva dette kan være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen stoppet brått og er umulig å få liv i igjen? Da kan du nok glemme feil på pluggledninger eller overslag i disse, er 99% sikkert at det ikke er dette som er feilen. Siden problemet ikke løser seg når motoren er kald så kan også hallgiveren (nesten) utelukkes. Og coilen har du målt? Hvilke verdier får du da? Under 1 ohm mellom 1 og 15, samt ~ 4-9000 ohm mellom 4 og 15 eller noe i den duren?

 

Og du skriver at du måler strøm inn på coilen.?. Samtidig skriver du at du måler 0 volt inn på coilen.?. Her ramler jeg av, har jobbet innen elektro de siste 17 år :) Kan du forklare nermere hva du har målt, samt hvordan du målte? Mener du at coilen gir ut gnist, men at det ikke kommer gnist på pluggene?

 

Strøm måles i Amper, spenning i Volt. Uansett. Når du skrur på tenningen så vil du få + inn på coilen målt til gods på bilen. Dette betyr ikke dermed at da er alt ok. Grovt forklart: Minus inn på coilen skal pulsere når motoren går rundt, og disse pulsene kommer fra hallgiveren, går videre til motorstyringen for justering av tenningstidspunkt og ender opp på klemme 1 på coilen (altså på lavspentviklingen). For hver puls inn på lavspentsiden vil det bli transformert en puls ut på høyspentsiden (klemme 4), altså en gnist.

 

Mitt tips. Legg klemme 4 på coilen til jord!

Begynn med å måle spenningen inn på hallgiveren når tenning er på, mål da mellom klemme 1 og 3. Spenningen kan være mellom 5 og 8 volt, alt etter type ECU. Om dette er ok, mål da mellom pinne 2 på hallgiveren og + på batteriet med en prøvelampe. Lampen skal da blinke når du kjører motoren på starteren. Om ikke er hallgiver defekt. Om dette også er ok, sett da prøvelampen mellom klemme 1 på coilen og + på batteriet. Lampen skal da blinke når motor kjøres på starteren. Om ikke er feilen i motorstyringen eller du har dårlig kontakt mellom hallgiver - motorstyring - coil. Om lampen blinker, ta vekk igjen jordingen på klemme 4 på coil og sett en pluggledning i samme uttaket på coilen. Sett i en tennplugg i andre enden og se til at denne har god kontakt til jord. Kjør motoren på starteren, kommer det gnist på pluggen så er feilen på fordelerlokk/rotor/pluggledninger, får du ikke gnist så har du defekt coil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte på der det sto +15 på coilen, der var det spenning. Har ikke fått målt ut ifra coil. Husker ikke ohm verdien på coilen, men har prøvd med 2 andre coiler som jeg Vet funker, målte ohm på disse å fikk samme verdi på alle tre.

 

Får prøve å koble tennplugg til coil å se senere idag... Tenningsmondul og coil på samme stativ kan man si ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg anvisningene som Quattro73 har lagt ut her.

Jeg må kanskje ha det inn med teskje, men du har funnet ut at det ikke kommer gnist på pluggene?

 

Jeg holder en knapp på coil.

Har vært borti at det ikke nødvendigvis er selve coilen som blir ødelagt, men selve slutt-trinnet (som her sitter i samme enhet).

Prøvde du å prøvebytte med en av de andre coilene som fungerte?

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår