Gå til innhold

Olje koblinger + div..

Ranger emnet


k_drey

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har sprut på Volvoforum, men kan sies at det er nesten som tørke for hjelp der!

Litt hjelp har jeg fått, men må være så nært 100% sikker som mulig før jeg bestiller alt av kolbinger og slanger.

 

Jeg går rett på spørsmålene. Skal bytte ut alt til AN-fittings, og må da kjøper overganger fra gjengeprofilene som er brukt til "AN"-gjenger.

 

Motor: B230FK, med Garret turbo (ikke GT-serie, men tilsvarer lignende GT oppgitt til ca. 450-500HK).

 

1. På olje-sandwichen, hvilken dimensjon er det på de 2koblingene (går til oljekjøler).

 

2. Olje til turbo, hvilken dimensjon er det på koblingen som brukes i hullet i blokka hvor olje til turbo hentes?

På selve turboen, det er 1/2" kobling som brukes på Garrett sine turboer?

 

3. Noen som vet hvilken koblinger som brukes på oljekjøler? Tenkt å bytte ut med AN-fittings, enten må jeg sette i en "han"-overgang om det går, eller sette en "hun"-overgang på koblingene som står på. Kan koblingene som står fast i kjøleren byttes (ikke slangekobling, men de som står i kjøleren, ser ut som de kan skrues ut, men har ikke prøvd selv + har ikke gjengelære uansett)? evt. dim

90 Toyota Celica GT4 ST185

86 Volvo 240

x 93 Volvo 240 (B230FK)

x 92 Ford Sierra 2.0i CLX (førstebil)

x 86 BMW 320i (rust exlusive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjøre det også, men har ikke planer om å tappe av olje osv før etter neste helg, skulle helst fått bestilt slanger osv før dette.

 

Men vet ikke noen dette, eller ikke vil dele, så får jeg bare nappe ut alt når jeg får den olja jeg skal ha..

90 Toyota Celica GT4 ST185

86 Volvo 240

x 93 Volvo 240 (B230FK)

x 92 Ford Sierra 2.0i CLX (førstebil)

x 86 BMW 320i (rust exlusive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kødda med det samme på min B230ET. På termostatblokka mi er det en metrisk dim på en eller begge sider av størrelseadapteren. Denne har jeg glemt nå. Hvis det er samme standardkjøler på din som i 240/740 (jeg har ´87 740TIC) er det 1/2" han.

 

Jeg lurte også på om flensen på kjølern kan skrues ut, men turte ikke ta sjansen på at den ikke var fastloddet da jeg strippet gjengene på begge hølene. Jeg tok det med ro og masse rustløser, men det må ha irret fast over tyve år i krigen.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker for svar!

 

Har funnet ut at jeg skal handle inn ny oljekjøler, slipper det tullet!

 

Har en oljesandwich, er det 1/2" tilkobling, altså hullene har gjenger osv med dim 1/2"?

Da får jeg bare handle overgang til AN, holder -AN4 eller gå for -AN8 som oljekjøleren jeg skal kjøpe har?

 

Olje inn til Turbo, går fra blokka, (står like ved oljesandwichen), noen som vet hvilken dim som er på det hullet?

 

Håper noen kan svare, fått stor oljelekkasje, og må handle deler før sjefen blir ekstrem siden jeg må låne bil av arbeid hele tiden :-p

90 Toyota Celica GT4 ST185

86 Volvo 240

x 93 Volvo 240 (B230FK)

x 92 Ford Sierra 2.0i CLX (førstebil)

x 86 BMW 320i (rust exlusive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ingen som vet hvilken dim hullene i oljesandwichen har, orginal "Volvo" sandwich + hullet i blokka som serverer olje til turbo (ikke retur)?

90 Toyota Celica GT4 ST185

86 Volvo 240

x 93 Volvo 240 (B230FK)

x 92 Ford Sierra 2.0i CLX (førstebil)

x 86 BMW 320i (rust exlusive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår