Gå til innhold

Hjelp, jeg skal selv skifte registerreim.

Ranger emnet


anamir

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Hva gjør en brasiliansk kvinne på 52 år som ikke er mekaniker, men likevel må bli en? Jo, da spør hun dere.

Delene er bestilt. Jobben skal gjøres av meg. Bilen, en Hyundai Sonata Aut. 1996 GLS 2.2.

Er den en som kan sende meg oppsktiften, gjerne med bilder og alt som tenkes kan. Arbeidsbeskrivelse heter det vel.

 

Håper på svar.

 

Um beijo

 

Anamir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor mye erfaring har du med slikt fra før da? Bytte av registerreim krever endel utstyr og verktøy, og man bør vite hva man driver med. Har reima røket, eller skal den bare byttes?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreimbytte er ikke den enkleste jobben man gjør hvis man ikke vet hvordan man gjør det. Feiljustering/plassering av reim kan gjøre at reima ryker, ventiler knekker og du vil få en MYE større jobb framfor deg enn det du starta med.

 

Men selvsagt, tar du deg god tid og gjør ALT etter bruksanvisning går det sikkert bra. Prøv å få tak i en Haynes bok til Hyundaien. Der skal det stå hvordan man gjør dette til punkt å prikke.

 

Lykke til!

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på Hyundai Sonata så trenger du ikke noe spesial verktøy du trenger bare og turne motoren til den står på merkene!Du må passe på er balancer shaften og kam å veiv ikke flytter seg.Så er det bare ta av gamle reima sett på nye løpehjul montere på ny reim og gi gass! Du kan også lage egene merker så du ser at ting ikke har flyttet seg slipper du og turne motoren hvis du er lat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra å få respons. Jeg har endel verktøy (bor på et småbruk "med alt mulig"). Reimen har ikke røket. Hyundai mekanikeren sa at dette måtte gjøres nå. Han hørte en tikke-lyd fra motoren å konkluderte med at registerreima var i ferd med å ryke. Etter å ha surfet litt vet jeg at dette med posisjoner på reimen er viktig. Jeg vet hvor reimen er plassert og det virker veldig vanskelig å kome til. Har tatt av et plastlåkk (eller hva det hetter) fra oversiden å kan se reimen. Den er større enn de andre jeg kan se. Men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal komme til resten. De 4 skruene jeg har tatt av er festet i de samme hull for sikkerhets skyld. Er det noen som har en slik Haynes bok om Hyundai? Kan man hente beskrivelse fra internett eller må man kjøpe alt?

 

Takk for svar og gode råd.

 

Anamir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre dårlig med beskrivelser på internett, virker det som... men automobilia i oslo har haynes-manualer til de aller fleste biler, du kan jo prøve der evt? Jeg har bytta registerreim en gang, det var på en corolla, da måtte jeg ta av et par deksler i innerskjermen, for å komme til reima. I tillegg må man ofte løsne et motorfeste, da kan det lønne seg å støtte opp motoren med en jekk.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI,her er hva jeg forstår: Ikke spesialverktøy nødvendig. Jeg må "turne" motoren...Det er automatisk gearkasse. Hvordan gjør jeg dette? Løpehjul, hva er det? Følger de med når delene kommer? Delselgeren sa han hadde et sett med reim, strammer og ett-eller-annet til.

 

Vet du hvordan jeg tar av plasten som dekker reimen på nedre del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet denne tråden til \teknisk samtidig som jeg tipset noen motorfolk (takk |Turbo). Er mye mer trafikk på \teknisk enn \sonata. Så kan tråden heller flyttes tilbake når og om den blir utfyllende. :)

 

Som JChE sier stemmer det nok at du må av med høyre motorfeste. Hjalp med å skifte på en Coupe, mener å huske du også må demontere veivbolten og fjerne ei reimskive for å komme til reg-reim drevet. Da behøver du en forlenger til verktøyet og eller rå makt. Den skal strammes med en 2-300nm, dvs alt du kan med håndmakt og litt til. Sett bilen i park og få noen til å tråkke på bremsen for å hjelpe med å holde igjen motoren.

 

Har du ikke mistet motet nå, er det bare å bestille bok. Fant ikke Sonata før '99, men samme motor sitter nok i flere Hyundai modeller samt eldre Mitsubishi. Både http://www.bilboken.no, http://www.biltema.no, http://www.mekonomen.no, http://www.haynes.com, http://www.amazon.com og flere selger Haynes. I tillegg har du bl.a. Bentley som er en konkurrent.

 

Søk litt på motoren din. Du har gjerne en Alfa1, 2, 3, eller en Beta motor. Dette er mer eller likt forrige generasjon Mitsubishi.

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker har så begrenset grunnkunnskap at de ikke innser hva som virkelig kreves eller aner konsekvensene av ens handlinger.

 

Det er i slike tilfeller ting blir dyrt, eller de rett og slett skader seg eller dør. Darwin awards.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår