Gå til innhold

hva øver dere på når dere sladder/drifter?

Ranger emnet


rwd 4ever

Anbefalte innlegg

hvilket teknikker øver dere på når dere er ute og leker?

 

selv så prøver jeg på og få sladd så tidlig som mulig ved og legge den opp ved hjelp av brekk, gass eller bremse på giret.

 

så prøver jeg selvfølgelig på flere sladder etter hverandre (noe jeg kaller drifting). ligge bredest mulig er også viktig

 

stort sett det jeg ser på drifte filmer!

 

 

også litt på kule parkeringer da og 180 og 360'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bruker da snøen og håndbrekket, siden jeg kjører fwd.

 

Men som du gjør, vil jeg ligge lengst mulig breit og dermed klarer kontra på kontra på kontra på kontra... så langt det lar seg muliggjøre. Det er moro når en for en skikkelig drift. hehe.

 

Ellers er det breisladding på parkeringsplasser, kom ned kort sida og vrengen over inn på langsida og ut i sladd og holde den så lenge som mulig uten at bilen stopper opp og til slutt rette den opp.

 

Men sånn teknikk messig, så er det bare brekket som gjelder. Prøver å bruke det minst mulig, men litt start hjelp er alltid kjekt.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen(natta) går det mest på veien, store og brede, og helst over 100, det jeg øver på da er å holde meg på veien =)

Er jo såpass glatt ute så 1300en spinner ut fjerdegiret.

 

Men det er vel på tide at det blir høyenok snøkanter så det går ann å kjøre i skogen uten å bekymre seg så fælt for trerne.

 

Men nå er det så mye problemer og så mye jeg skulle ha "justert" på bilen før det kan gå enda fortere/bredere =)

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Precious

Jeg bruker da snøen og håndbrekket, siden jeg kjører fwd.

 

Men som du gjør, vil jeg ligge lengst mulig breit og dermed klarer kontra på kontra på kontra på kontra... så langt det lar seg muliggjøre. Det er moro når en for en skikkelig drift. hehe.

 

Ellers er det breisladding på parkeringsplasser, kom ned kort sida og vrengen over inn på langsida og ut i sladd og holde den så lenge som mulig uten at bilen stopper opp og til slutt rette den opp.

 

Men sånn teknikk messig, så er det bare brekket som gjelder. Prøver å bruke det minst mulig, men litt start hjelp er alltid kjekt.

 

 

med FWD er det fint å bremse og gasse samtidig. litt vanskelig i starten, men det blir en mykere sladd enn med brekket.

 

Gassingen kompanserer bremsingen på forhjulene, mens bakhjulene bremser.. myk brekking med andre ord.

syklende :-)

 

[x] BMW 323i - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøv å kjør inn i en sving me bra turtall på eks 3 gir bremse hardt ned sammtidig som man løser den i andre.(Da går bakhjula senere enn bilen ¨uten at man låser dem helt¨)På denne måten kan du legge bilen opp før svingen.

 

Kan også bruke brekk samtidig men man bremser ned

 

Kan ta kontra sving før svingen for å kaste bakdelen på bilen ut før svingen

 

Eller bare kjøre ganske fort inn i svingen bremse hardt,og rumpa på bilen kommer ut av seg selv og så på gassen..

 

Kan vel si at alle disse funker helt greit etter min mening:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har det vært helt ok vinterføre her, så jeg har kompensert for grepet ved å kjøre +3 bar i de allerede piggfrie piggdekkene. Skal etterhver senke til +-2 bar fremme for å se om det er mye forskjell. Ellers driver jeg for det meste og prøver å stille opp bilen før svinger i iallefall 60 km/t+. Irriterer meg over 4WD, da jeg ikke kan bruke heel-toe med godt hell med et slikt drivsystem. Hvis jeg ligger i cirka 60 holder jeg gassen konstant (3. gir), og river rattet til den ene siden, og fort over til den andre igjen ca. 100-150 meter før svingen begynner. Akkurat idet jeg går inn i den andre kontraen (rett etter at rattet er vridd til motsatt side iforhold til den siden jeg først svingte), trår jeg svakt på bremsa for å komme inn i svingen med rett hastighet (og for å få ræva enda lengre ut). Så kommer jeg inn i svingen breit, og ratter jeg slik at hjulene ligger paralellt med fartsretningen, samtidig som jeg gir på (EDIT: Trenger ikke å ratte mye, bare justérer litt, siden rattet allerede er passe vridd etter at man fra før har satt rattet slik for å få ut bakenden sammen med bremsa). Slik går det bredt til jeg ser utgangen av svingen. Litt avhengig av diverse; om jeg kontrer videre etter det.

 

Kick-o-meter-kalkulator:

((Hastighet ganger vinkel mot fartsretningen)^risikoen for at det går til faens)^antall ganger sladd uten grep på bakhjulene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg konsentrert meg om å prøve å kjøre litt fortere på skogen.. Øvd meg en del på diverse rallyteknikker.

Stille opp bilen med motorbrems/fotbrems

Lift off

venstrebremsing

 

I det hele tatt, bli bedre på å få bilen i firehjulssladd i steden for "bakhjuls sladd", sånn du får når du bruker brekket..

 

Dette har fungert rimelig greit innover skogen, og det går en del mye fortere nå enn det det gjorde i fjor... Er utrolig morro når du bare gasser på mer enn det du egentlig tør, gir et lite napp motsatt vei av svingen, når den snur seg tilbake så letter du på gassen, så bilen entrer svingen i firhjulsladd.. også bare drar den ut utgangen :D

 

Og ja, jeg kjører en golf :P

Har innmari lyst på RWD eller kanskje helst 4wd, men man tager det man haver...

4wd er foresten veldig likt FWD

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quiet

FWD: Fjærbeinstag, gass, clutch og ratt = ligge sidelengs uten å nappe i brekket (som forsåvidt ikke fungerer...)

hmm.. skjønnte ikke helt hva du mente jeg nå?

Fungerer det ikke å ligge sidelengs gjennom en sving med FWD uten brekk??

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Fungerer det ikke å ligge sidelengs gjennom en sving med FWD uten brekk??

 

Funker som bare f... det! det jeg mente var at brekket mitt ikke fungerer... for at jeg skal ligge sidelengs igjennom svinger etc bruker jeg bare gass, clutch og ratt... oxo har jeg fjærbeinstag etc fra OMP, dvs. stiv front - myk bak...

-=Streetmeet.net=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quiet

 

Funker som bare f... det! det jeg mente var at brekket mitt ikke fungerer... for at jeg skal ligge sidelengs igjennom svinger etc bruker jeg bare gass, clutch og ratt... oxo har jeg fjærbeinstag etc fra OMP, dvs. stiv front - myk bak...

ok! Da er jeg med deg ;)

 

Hjelper sånn stag mye på slik vinterkjøring?

Åssen bil kjører du?

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår