Gå til innhold

hva øver dere på når dere sladder/drifter?

Ranger emnet


rwd 4ever

Anbefalte innlegg

Originally posted by HaRKooN

 

Det blir mest å få effektive drifter! Og jeg holder meg unna brekket.. Å brekke er en skam med RWD !!!!!!! Brekke er et FWD fenomen og det er latterlig å kalle seg en skillelig drifter hvis man må bruke brekk i RWD drift! Selvfølgelig kan man dra litt i brekket hvis det er i ferd med å gå gale, men ikke mer!

 

 

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

Ja dette kan du! Har du i det hele tatt sett en eneste driftevideo? Samtlige av D1 bilene har brekket plassert i bortimot oppreist stilling og med omvendt låsesystem slik at de lett skal kunne nappe i det titt og ofte. Dersom du ser en inboard video så vil du se at de bruker det flere ganger pr. runde. Enten for å kaste bilen sidelengs midt på langsiden og holde sladden hele veien inn til apex, eller midt i svinger som nyper etc.

 

Det å bruke brekket riktig på en bakhjulstrekker i høy hastighet på tørr asfalt, er noe annet enn å kjøre rundt på en isete parkeringsplass med en fwd og brekket på. Vi snakker racetempo og gromme dekk her. Bruken av brekket skal koordineres perfekt med gass og clutch, og det å få alt dette til å flyte er så absolutt ingen skam. Det du nettopp har sagt er at ingen av de japanske D1 gutta (du vet, de som oppfant drifting...) er skikkelige driftere. Står du ved den påstanden?

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ser ikke helt problemet med å brekke en RWD-slede. Det er jo tross alt nesten det samme som å bruke "shift lock"-teknikken.

 

Mere ontopic; trener fortsatt på å legge bilen sidelengs før svingen kommer, er akkurat passe vanskelig å beregne hvordan man klarer å ligge akkurat på grensa mellom "kul drift" og "katastrofe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som alle vet var jeg avisbud (sluttet nå), men iallefall, firmabilen er ypperlig til satsing og straffing av FWD, 2000 Toyota Avensis 1.6VVT-i. Er noen helt syke s-kombinasjonssvinger i en 60-sone langt fra allfarvei på den ruta, og her følger hendelsesforløpet av hva som skjedde hver eneste dag jeg kjørte den ruta (på normalt vinterføre) (Denne "løypa" går i nedoverbakke):

 

1. Man tager rikelig med tilfart slik at man kommer inn mot første svingen i 3 gir i cirka 120 km/t.

2. Man plassérer seg cirka midt på veien (Det er ALDRI en eneste bil der, og man ser lysene på lang avstand iallefall).

3. Brems så ABS'en nesten slår inn, og styr mot høyre (første sving går til venstre).

4. Styr øyblikkelig mot venstre igjen mens du toucher bremsa litt; da har bilen "bredt uppställ".

5. Gi litt gass, og ratt mot høyre.

6. Hvis bilen viser tendenser til å rette seg opp, brems littegranne, iværstefall bruk brekket litt.

 

Gjenta 1-6 til man går tom for svinger (er fem svinger totalt).

 

Dette har jeg faktisk klart, hadde ikke grep på bakhjulene en eneste gang inni "driften". Er også overrasket over hvor lettkjørt og forutsigbar en sånn Avensis er...

 

For lokalkjente er dette fra krysset E8/Hundbergan og gamleveien ned mot Sandvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Som alle vet var jeg avisbud (sluttet nå), men iallefall, firmabilen er ypperlig til satsing og straffing av FWD, 2000 Toyota Avensis 1.6VVT-i. Er noen helt syke s-kombinasjonssvinger i en 60-sone langt fra allfarvei på den ruta, og her følger hendelsesforløpet av hva som skjedde hver eneste dag jeg kjørte den ruta (på normalt vinterføre) (Denne "løypa" går i nedoverbakke):

 

1. Man tager rikelig med tilfart slik at man kommer inn mot første svingen i 3 gir i cirka 120 km/t.

2. Man plassérer seg cirka midt på veien (Det er ALDRI en eneste bil der, og man ser lysene på lang avstand iallefall).

3. Brems så ABS'en nesten slår inn, og styr mot høyre (første sving går til venstre).

4. Styr øyblikkelig mot venstre igjen mens du toucher bremsa litt; da har bilen "bredt uppställ".

5. Gi litt gass, og ratt mot høyre.

6. Hvis bilen viser tendenser til å rette seg opp, brems littegranne, iværstefall bruk brekket litt.

 

Gjenta 1-6 til man går tom for svinger (er fem svinger totalt).

 

Dette har jeg faktisk klart, hadde ikke grep på bakhjulene en eneste gang inni "driften". Er også overrasket over hvor lettkjørt og forutsigbar en sånn Avensis er...

 

For lokalkjente er dette fra krysset E8/Hundbergan og gamleveien ned mot Sandvika.

 

Kamerat av meg kjørte avensisen til morra si en stund, og jeg må si at jeg ble ganske imponert over den, det var en stasjonsvogn, type 98 modell..

Utrolig godt balansert.. fant liksom aldri på noe sprell :D

 

Sånn "drift" du beskriver her synes jeg er utrolig morro, og det er det som gjør at jeg blir litt irritert når forlk sier at "pøh! FWD Er bare noe møkk! KAn jo ikke ha det morro i det hele tatt!"

Det sier mer om dem enn om bilen synes nå jeg...

Såklart er det jo ikke optimalt men allikevel...

 

Var på sigdal å kjørte med golfern på siste be-4-you treffet, og jeg greide å ryke brekkvaieren på kvelden før treffet, men det satte ingen hindringer for å ha det morro på banen...

 

Det er noe helt spesielt ved å kunne kaste bilen inn i et helvetes oppstell når du kommer på nesten fullt på 4. gir inn i svingen.. og bare kjenne det sklir på alle 4 gjennom svingen..

Skikkelig morro!! Men når det er sagt, så er jeg veldig sulten på enten en rwd eller 4wd slede ;) Savner muligheten til å akselrere ut av sladdene liksom.. fwd har en tendens til å miste litt mye fart i sladd.. Det hadde også mye med det at jeg ikke har sperre da..

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg ser for meg de tyngste D1-gutta komme rullende inn på banen i en Avensis stv. tungt nedlastet med klistremerker og 8*15 ET0 krysseikehjul... :D Men fra spøk til revolver, Avensisen er en kjempebil å "drifte" med, har aldri kjørt en så genial FWD-slede.

 

Golf1 har jeg kjørt lite, men jeg kan inbille meg at den er for kort mellom hjulene til at man får flyt i "driften"; grensa mellom å gli og å plutselig ha grep kan være ganske momentant, hvis du sjønner hva jeg mener. Plutselig får man grep igjen midt i svingen, liksom.

 

Trenger slett ikke brekket på Avensisen, iallefall. Jeg brukte det aldri i hastigheter over cirka 40 km/t (da sitter den løst nok til at man klarer å bremse den ut). Er bare å satse alt man har, komme fort inn i svingen, bremse, styre, gasse litt og bare nyte "driften" man har provosert frem...

 

Eneste aberet med FWD er, som du sier, man mister mye fart ut av svingene. Bruker man i tillegg brekket stopper man jo på et øyeblikk - ikke spesielt moro med andre ord.

 

Jeg tror faktisk ikke en diffsperre/brems ville være noe å satse på i en FWD-bil-som-kun-brukes-til-å-drifte-inn-og-midt-i-svingene. Fordi sånn som jeg ser det er problemet at jo mindre fart man har, og jo smalere vinkel man ligger med mot kjøreretningen, jo lettere er det for bilen å få grep. Jeg har liksom aldri hatt problemer med å få kreftene fra motoren ned i bakken når jeg "drifter" uten brekk.

 

EDIT: En Leif snek seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Haha, jeg ser for meg de tyngste D1-gutta komme rullende inn på banen i en Avensis stv. tungt nedlastet med klistremerker og 8*15 ET0 krysseikehjul... :D Men fra spøk til revolver, Avensisen er en kjempebil å "drifte" med, har aldri kjørt en så genial FWD-slede.

 

Golf1 har jeg kjørt lite, men jeg kan inbille meg at den er for kort mellom hjulene til at man får flyt i "driften"; grensa mellom å gli og å plutselig ha grep kan være ganske momentant, hvis du sjønner hva jeg mener. Plutselig får man grep igjen midt i svingen, liksom.

 

Trenger slett ikke brekket på Avensisen, iallefall. Jeg brukte det aldri i hastigheter over cirka 40 km/t (da sitter den løst nok til at man klarer å bremse den ut). Er bare å satse alt man har, komme fort inn i svingen, bremse, styre, gasse litt og bare nyte "driften" man har provosert frem...

 

Eneste aberet med FWD er, som du sier, man mister mye fart ut av svingene. Bruker man i tillegg brekket stopper man jo på et øyeblikk - ikke spesielt moro med andre ord.

 

Jeg tror faktisk ikke en diffsperre/brems ville være noe å satse på i en FWD-bil-som-kun-brukes-til-å-drifte-inn-og-midt-i-svingene. Fordi sånn som jeg ser det er problemet at jo mindre fart man har, og jo smalere vinkel man ligger med mot kjøreretningen, jo lettere er det for bilen å få grep. Jeg har liksom aldri hatt problemer med å få kreftene fra motoren ned i bakken når jeg "drifter" uten brekk.

 

EDIT: En Leif snek seg inn.

Golfen er faktisk en av de bilene jeg har prøvd som har en utrolig fin å "Drifte" med... men det krever ganske god fart for å få den ut liksom, men det går fint å holde den ganske lenge faktisk :D

Jeg kjørte med rallypigg forann og helt nye vanlige pigg bak på sigdal, og pointet var å kjøre så fort at sladden kommer mer eller mindre av seg selv liksom.. men jeg hadde problemer i slutten av noen av de skarpeste s-kombinasjonene.. fordi jeg ikke greide å dra med meg rompa rundt hele veien fordi jeg spant masse på innerhjulet..

Har pratet med en god del folk som kjører rally og de sier at for å kjøre fort og få med deg mest fart og sånne ting er diffbrems et must på FWD og det kan jeg også godt tenke meg etter det jeg erfarte på sigdal..

Et annet problem jeg hadde var at jeg ikke hadde rallypigg rund baut.. derfor hadde baken en tendens til å komme litt for mye.. omtrent som de gangene du drar i brekket.. De glapp veldig fort når de overskridet sin gripegrense...

 

Jeg har masse inboard film fra kjøringa på sigdal, så da kan du jo få se hva jeg mener.. Skal prøve å få redigert noe i løpet av uka..

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg antar at hva som er "bra" er opp til alle og enhver, da... Gleder meg til inboard-film, ja! Det viktigste er jo at folk som sier det ikke er mulig å ha det moro med FWD er herved motbevist.

 

Lenge leve Drifting! Være det FWD eller RWD - vi liker bredt uppställ alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Hmm, jeg antar at hva som er "bra" er opp til alle og enhver, da... Gleder meg til inboard-film, ja! Det viktigste er jo at folk som sier det ikke er mulig å ha det moro med FWD er herved motbevist.

 

Lenge leve Drifting! Være det FWD eller RWD - vi liker bredt uppställ alle mann!

WORD!

Kunne ikke vært mer enig :)

:cool:

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rwd 4ever

pleier ikke bruke brekke så ofte men det er greit og ha vært borti det liksom:rolleyes: Det hender jeg har litt problemer med å legge den opp til venstre(diff er noe drit:rolleyes: ) så da bruker jeg brekke. Så går det mye raskere og legge opp med det. Så vis du har litt liten tid og plass så er det best og bruke brekke. Gutta i D1 bruker jo en del brekk så det kan jo ikke være så galt;)

Det er vel noe sånt at de bremser ut bilen, sånn at du kommer lenger ut i svinge liksom.

 

Men og bruke brekk er det samme som å bremse på giret. Er du imot det også?

 

Pleier også å gjøre det samme med min Sierra. Legger den alltid opp eller

gasser ut hvis jeg skal sladde, men rundt på feks. trange plasser bruker

jeg brekket fordi:

 

1. Jeg vil minke farten.

2. Det er dårlig plass.

3. Diffen sperrer dårlig.

4. Og/eller dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på drifting er det med hjulspinn hele veien...

Jeg ligger ¨helst¨ helt på tverre med full sving og jobber med gassen for å holde den der...

 

Bruker gjerne lock shift eller brekk for å få ut ræva i kontra 100meter før svingen.

 

Lurer litt på hvordan det går an å drifte med FWD ?? Kanskje det ikke går an? Kanskje det som egentlig skjer er at bakhjula skrubber litt og man mister fart? hvorfor ser man aldri en FWD i en breisladd konkuranse? Og hvorfor kaller ikke japsene det drifting når dem får en FWD bil til å slippe på ræva?

 

Kanskje det bare er 4x4 og RWD biler som virkelig kan brukes til drifting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke holdt på mye men har prøvd litt med sierran, da bruker jeg å kjøre på ett industri felt hvor det er rett vei inn ig en rundkjøring på venstre side, da tar jeg å "slenger" den ut motsatt vei av svingen og får veldig fort kontra som jeg holder igjenom svingen også ny kontra etter lite stykke som jeg holder rundt "rundkjøringa"

 

Brekket bruker jeg så og så bare når jeg skal rette opp fører feil:)

føler jeg mishandler bakakselen litt når jeg brekker:)

 

Og når vi er inn på å sladde med fwd uten brekk så går det fint som bare det på mange:)

Har prøvd bla corrado, der trenger man bare komme inn i svingen med litt fart og gå av gassen brått så legger den seg fint ut:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. er litt morsomt å se dere søringer diskutere sladding på snø.. Bruke handbrekk eller ikke, rwd vr fwd osv.. Høres ut som det er en hel vitenskap.. Her oppe i nord der vi har 6 mnd hvert år med 2-4 meter snø kan 7 av 10 med lappen sladde så bredt og lenge som det er fysisk mulig.. Og det med alle slags driftsystem på biler.. Oppvokst med sladding og snøskavler :D

 

Så jeg tørr påstå at nordlendinger er bedre allround sjaffiser sammenlignet med søringer.. Må iallefall le når jeg ser kaoset som oppstår når det snør litt nede i sør ;)

 

Men søringer er muligens raskere enn oss på asfalt.. Man kan det man er vannt til....

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

Så jeg tørr påstå at nordlendinger er bedre allround sjaffiser sammenlignet med søringer.. Må iallefall le når jeg ser kaoset som oppstår når det snør litt nede i sør ;)

 

Nå må du ikke glemme at det er 'litt' mer trafikk her nede da.

Hvis vi får et uhell på e18 mot Oslo om morgenen, blr det kaos.

 

Om et fjols drar av veien midt på vidda har det liksom ikke så mye å si for trafikkavviklingen. :D Den neste bilen som kommer den timen blir kanskje litt forsinket da.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår