Gå til innhold

Den store nyhetstråden

Ranger emnet


Mad_Maxx

Anbefalte innlegg

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man river da ikke hele huset når en skal pusse opp kjøkkenet?

 

Om en veg er lappet eller ikke merker man ikke om det gjøres skikkelig. Som Morten Hansen sier i artikkelen, utjevning av kanter, fresing og drenering er tiltak som må gjøres for å få en trygg vei. Og til en motorvei klasse A eller B stilles det strengere krav til disse, enn den kommunale vegen utenfor huset ditt som er lappet.

 

 

At oljenasjonen Norge skal benytte seg av betong fremfor asfalt, det er latterlig.

 

jo, man må rive veien, fordi kvaliteten på grunnarbeidet er latterlig.

 

du tar feil, komprimering og det å slutte med grovstein over duken er det første som bør gjøres..(det er en grunnleggende feil, ikke i følge bare meg, men private entreprenører blant annet) det vil føre til at setningene begrenses. Er du sv eller ap-velger forresten?:tannløs:

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, man må rive veien, fordi kvaliteten på grunnarbeidet er latterlig.

 

du tar feil, komprimering og det å slutte med å grovstein over duken er det første som bør gjøres.. det vil føre til at setningene begrenses. Er du sv eller ap-velger forresten?:tannløs:

 

Nå skal jeg være forsiktig med å forsvare noe jeg ikke har satt meg inn i, men med den trafikktettheten og tungtransporten langs E6 er det vel akseptert med litt tilsig.

 

Om slitasjen er større enn akseptabelt (som er fastsatt av Statens Vegvesen og ikke bilforumet), er det en annen sak. Er det tilfellet er det entrepenøren som har sviktet i sitt arbeid.

 

Så gir jeg ordet til deg "dieseldyret"; er slitasjen på E6 større enn hva som er kravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være forsiktig med å forsvare noe jeg ikke har satt meg inn i, men med den trafikktettheten og tungtransporten langs E6 er det vel akseptert med litt tilsig.

 

Om slitasjen er større enn akseptabelt (som er fastsatt av Statens Vegvesen og ikke bilforumet), er det en annen sak. Er det tilfellet er det entrepenøren som har sviktet i sitt arbeid.

 

Så gir jeg ordet til deg "dieseldyret"; er slitasjen på E6 større enn hva som er kravet?

 

ja, det er akseptabelt. Men nå kommenterte jeg uttalelsen du siterte til fra han entreprenøren eller ingeniøren..

 

60%cm sig enkelte plasser på e18 i hvertfall;) men der er det vanskelig enkelte plasser, spesielt i østfold, mye leire og tung transport fører til at spiss grovstein i bunnen skjærer seg ned i leira(siger), var det jeg mente, ikke nok med så er grunnarbeidet vegvesenet/mesta gjør ikke bra nok rett og slett, hør hva entreprenør og ingeniører i skanska sier om det planlegging og grunnarbeid som blir gjort her i landet, da blir du overrasket over hvor dårlig de syns det er.

 

Var kun den tekniske biten jeg ville svare på tidligere her:)

for du siterte en som sa at dreneringa i tillegg til sliping av kanter var problemet, men det stemmer ikke heeelt FORDI: når grunnarbeidet ikke er bra nok, hvor de f.eks bruker grovstein over duken, så vil det bli hull og ujevnheter på steder hvor det normalt ikke hadde blitt. Med riktig kompremering, ikke for stor stein over duken, så kan man hindre sig, men det her går på kostnader, som tydeligvis vi ikke har kapital til(politikk igjen..) Du sa at man ikke trengte å rive huset, men det er faktisk feil i store deler av landet, pga grunnarbeidet er 90% av veien, er det dårlig så blir veien dårlig i tele-områder. Da hjelper det ikke å asfaltere 5 ganger over, for det kommer igjen(vi har et godt eksempel på dette i bygda, det er en vei her hvor den ene delen er fra 1950, mens den andre er 2 år gammel, allerede så er den fra 1950 bedre enn den nye pga god konsistens i asfalten og godt grunnarbeid, mens det nye er slik lappverk som vi kaller det. De TROR det blir billigere, men det er kun på kort sikt, langsiktig er det klart best med ordentlig grunnarbeid og såkalt grov asfalt.

 

Hvordan e6 er nord for oppland vet jeg overhode ikke hvordan er, da jeg aldri har kjørt der..;) men veit jo om noen som bor langs den, de sier den er meget dårlig, så da tror jeg på det. Det jeg veit og vi er enig om, er at vi har en horribel infrastruktur generelt sett..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommenterte jeg artikkelen, hvor alternativene var fullstendig asfaltering eller etterfylle i slitasjesporene. Og kommetaren "rive hus...pusse opp" var ment på den aktuelle artikkelen. Altså en fullstendig asfaltering=rive huset eller en etterfylling=pusse opp. At du blander inn grunnarbeid, som forøvrig ikke ble nevnt i artikkelen, som et motargument til meg ser jeg ikke sammenhengen i, og du må nok ha misforstått hva jeg mente, om jeg formulerte meg dårlig så tar jeg det på min kappe.

 

Det virker forøvrig som du har mer greie enn meg når det kommer til grunnarbeid/fundamentering, men noe skurrer fortsatt.

 

Hva mener du med 60% sig? Hva er isåfall 100% sig? 10 cm, 20cm...?

 

At Skanska kritiserer sin konkurent Mesta er vel ikke så overaskende? Og kan de påvise at de hadde gjort en bedre jobb med de samme bevilgningene? I ett konkuransemarked vil det alltid være kniving om anbudene, og i etterkant er det lett å kritisere motparten for dårlig arbeid for å vinne "goodwill" til neste prosjekt.

 

Hvilken "levetid" de legger til grunn når de prosjekterer veiene er meg ukjent, i dagens sammfunn hvor ting koster penger og fullstendig finansiering ikke foreligger i starten er det vanskelig å bevilge nok penger til et veiprosjekt der veien skal vare i 100år, for oss virker det kanskje tullete, men sett med økonomiske øyne er det kanskje ikke det. At de sprer vegutgiftene ut over ett større tidsperspektiv frigir mer kapital til å invistere i lengre vegstrekning enn hva alternativet hadde vært. At vegvedlikeholdet beløper seg på mer enn hva en "1950 talls veg" ville kostet er kanskje akseptebelt pga. overstående argument.

Skulle du hatt en E6 etter "1950 talls" standard ville det sikkert kostet en god del mer, og vegen ville vært adskillig kortere? Hvis så er tilfellet, ikke vet jeg for sikkert, så er det vel bedre å ha en effektiv og tryggere veg NÅ(og lavere "levetid), enn å vente 20år for å få finansiert en veg med lengre levetid. Kortsiktig tankegang økonomisk sett, men bedre trafikkmessig og sikkerhetsmessig?

 

Nå vil jeg ikke blande inn "oljefondet" og annen tilgjengelig kapital, da dette blir ett mer omfattende spørsmål. Men sett utifra de bevilgningene (statsbudsjettet/OPS finansiering) vi har i dag er dagens måte å bygge vei på ikke så dumt likevell.

 

Nå var det en tråd tidligere her på bruket om "vegstandard før og nå", hva konklusjonen ble er meg hus forbi. Og skulle det være noen stødige argumenter som motsier meg der får dere ha meg unnskyldt og jeg presiserer igjen at dette er ikke et emne jeg er stødig i og kun synser for fulle seil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok meg som var for rask på avtrekkeren, enig i alt det du sier i siste post, jeg mente 60cm, ikke %. SÅ da bare avslutter vi der:)

 

Konkurransen er der, men dette er sagt også av private entreprenører, bare for å presisere den delen av uenigheten;)

 

Jeg var egentlig bittelitt uenig i fremhevelsene til entreprenøren bare, var det jeg ville ha frem og forsøkte å argumentere hvorfor.

 

En fin sammenlikning er asfalt og lakkering av bil, begge delene bygger på de samme prinsippene, f.eks grunnarbeidet er viktigst for en long lasting, i tillegg til at det kan sprekke og bli ujevnheter på samme vis. Lakkerer man over flere ganger, men har dårlig og sprekker i bunnen, så vil det kun bli bra kortsiktig.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som skjer når Bacardi-gjengene fra Frogner skal på klamydiatur til Ayia... :D

 

HAHAHA!:) er vel for harry med bacardi også der, går vel mer i noe don parnon champis eller hva det heter. Lært litt fra BI:P

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår