Gå til innhold

Den store nyhetstråden

Ranger emnet


Mad_Maxx

Anbefalte innlegg

Ok, la oss gjøre et lite tankeeksperiment. La si den skyldige får 21år i fengsel uten behandling/terapi. Så i 2030 slipper han ut, hva er sjansene for at han gjør samme handling igjen?

 

Hva om han heller blir lagt inn på en anstalt og får behandling for den lidelsen han har? Hva tjener samfunnet mest etter 20år?

 

 

Da stiller jeg samme spørsmål til deg, hva skjer om 21år når skyldige har tjent sin straff? Er han ingen "trussel" lengre da?

 

Det jeg vil frem til er at fengselstraff er ikke løsningen i alle saker. Fengsler man en psykisk syk person for en straffbar handling flytter man bare problemet fremover i tid. Og er en lettvint og kanskje feig måte å behandle tiltalte på, som kanskje vil å fatale følger i senere tid.

 

Et drap kan tolkes i mange retninger, men er ikke tiltalte strafferetslig tilregnelig skal han ikke straffes med fengsel. Og ut i fra forsvareren til tiltalte virker det som de satser på dette kortet. Om han er eller ikke er tilregnelig bør ingen av oss spekulere i, det er opp til fagpersonell og avgjøre.

 

 

Sperr han inne på galehus, og ikke la han komme ut blandt folk på 21 år. Etterpå kan man ha det gående, bare med tilsyn hver gang han skal ut blandt folk. Uff, var sur og vrien i går ser jeg.. :boxers God (h)Jul :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uh..

La oss nå bare håpe at rettsvesenet og psykiatrien tar seg av denne mannen og gir han både den straffen og den hjelpen har fortjener.

 

OG, la oss for guds skyld håpe at folk som biring ALDRI får noen mulighet til å blande seg inn i hvordan dette landet skal styres..det hadde blitt innmari kjedelig for oss alle. ALLE, inkludert ham selv.. hva med at vi skyter folk med såpass lite selvinnsikt og empati også, i tillegg til sinnsyke og narkomane, som det jo tas til orde for her?

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG, la oss for guds skyld håpe at folk som biring ALDRI får noen mulighet til å blande seg inn i hvordan dette landet skal styres..det hadde blitt innmari kjedelig for oss alle. ALLE, inkludert ham selv..

 

:) Satt og tenkte noe av det samme da jeg leste her, men hadde ikke tenkt å si noe, da jeg syns Enmas m.fl. har klart det helt fint, uten at det har hjulpet det minste.

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prata med advokat(læreren min) i går, han sa at det er nær umulig å få gjennomslag på at man er utilregnelig i gjerningsøyeblikket... han er dr. advokat så, jeg får håpe han har rett. Men jeg støtter fortsatt: ei kule og vekk me'n... fort og billig gjort..

 

og til deg klovnen fra vestby, empati har jeg, men ikke ovenfor mordere som bevisst har gjort dette, som IKKE utøvde selvforsvar, la oss håpe han mister såpa..

 

mordere, pro-narkiser, pedoer,voldtektsforbrytere og liknende er bare å få planta ei kule på..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prata med advokat(læreren min) i går, han sa at det er nær umulig å få gjennomslag på at man er utilregnelig i gjerningsøyeblikket... han er dr. advokat så, jeg får håpe han har rett. Men jeg støtter fortsatt: ei kule og vekk me'n... fort og billig gjort..

 

og til deg klovnen fra vestby, empati har jeg, men ikke ovenfor mordere som bevisst har gjort dette, som IKKE utøvde selvforsvar, la oss håpe han mister såpa..

 

mordere, pro-narkiser, pedoer,voldtektsforbrytere og liknende er bare å få planta ei kule på..

 

Det kan være meget riktig det lærern din sa men,

igjen stiller jeg spørsmålet; hva vet du om han var utilregnelig i gjerningsøyeblikket? Var du der? Har du analysert personen?

 

Selv om mange prøver å spille tilregneligs-kortet men egentlig ikke var det, finnes det fortsatt personer som faktisk har en slik lidelse, og som ikke skal bli dømt i en slik sak. Så slutt med generaliseringen, det hjelper ingen!

 

Hadde du omformulert innlegget ditt kunne jeg akseptert din mening. Men når du krever dødsstraff for hver en siktet person uten rettsak og domfellelse så kan det ikke gå meg forbi.

 

Svar på følgende spørsmål;

En venninde av deg kommer løpende og skrikende mot deg, forteller deg at hun har blitt voldtatt. Hun oppgir navnet på personen. Hva gjør du?

A: Ringer noen kammerater og grisebanker personen

B: Melder fra til politiet

C: Gir faen og tusler videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A: Enkelt og greit fordi politiet har en lei tendens til å henlegge slike saker....

 

Og er revnende likegyldig om en person er tilregnelig eller ikke i gjerningsøyeblikket om de dreper noen, de har da uansett fan gjort det!

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være meget riktig det lærern din sa men,

igjen stiller jeg spørsmålet; hva vet du om han var utilregnelig i gjerningsøyeblikket? Var du der? Har du analysert personen?

 

Selv om mange prøver å spille tilregneligs-kortet men egentlig ikke var det, finnes det fortsatt personer som faktisk har en slik lidelse, og som ikke skal bli dømt i en slik sak. Så slutt med generaliseringen, det hjelper ingen!

 

Hadde du omformulert innlegget ditt kunne jeg akseptert din mening. Men når du krever dødsstraff for hver en siktet person uten rettsak og domfellelse så kan det ikke gå meg forbi.

 

Svar på følgende spørsmål;

En venninde av deg kommer løpende og skrikende mot deg, forteller deg at hun har blitt voldtatt. Hun oppgir navnet på personen. Hva gjør du?

A: Ringer noen kammerater og grisebanker personen

B: Melder fra til politiet

C: Gir faen og tusler videre

 

 

det spørs på åssen situasjonen er det..Jeg krever dødsstraff der det er ingen tvil i saken om at vedkommende har gjort det med vilje har jeg jo tidligere skrivi, les litt nøyere litt tidligere i tråden..

 

Jeg kjører med en svær garasje-jekk bak forsetet+ røret man jekker opp med, så jeg hadde ansett situasjonen. Om det ikke herska noen tvil så hadde det blitt A, men i flere tilfeller vil det blitt B og C... spørs på hvem det er og situasjonen.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆH? RULL INN NÅ! For helvete, folk har jo sett han har gjort det, han har innrømt det selv til og med! FJOTT!!!!! På grunn av folk som deg så går gærne jævler som det rundt uten tilsyn, fordi folk blir pressa til at man må "la de få frihet" BULLSHIT! Mannen er skyldig, og bør straffes hardt!

 

Det både jeg og Enmas mente var at man skal være særdeles forsiktig mot å komme med ytringer som kan bli brukt mot deg i en evt. rettsak :) Altså, uavhengig av hvem drapet var begått av, så bør man aldri komme med uttalelser om å skade eller drepe noen på et interenettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Så om man dealer hasj, så fortjener man en kule i panna!? latterlig:)

 

God runde juling tenker jeg. Men om man hekter ungdom på tyngre stoffer ved å gi dem det gratis, som da har pågått i bl.a. bergen ei stund, så ja, kule i panna.

 

Men til topic, ser at han fra Bodø kan være på gata igjen om kun ett år... Latterlig, rett og slett et slag i ansiktet til de etterlatte (som ikke har fått NOE hjelp etter saken) Blir så overgitt.....

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Men til topic, ser at han fra Bodø kan være på gata igjen om kun ett år... Latterlig, rett og slett et slag i ansiktet til de etterlatte (som ikke har fått NOE hjelp etter saken) Blir så overgitt.....

 

Hvor har du hørt det? Rettsaken starter jo i morgen. Etter den vil det bli avgjort hva som skjer med tiltalte.

 

Og for de som ikke har fått det med seg har han blitt funnet psykotisk i gjerningsøyeblikket og er dermed strafferettslig utilregnelig.

 

Sett fra pårørendes ståsted kan det virke urettferdig at tiltalte ikke får noen "straff" i den forstand, men i det store bildet er det uvesentlig. Det viktigste er at tiltalte blir "frisk" og ikke begår en slik gjerning igjen. Som jeg har påpekt tidligere vil en fengselsdom, selv om den er på 21år, ikke løse problemet bare skyve det frem i tid.

Og jeg håper pårørende kan forsones med den tanken de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår