Gå til innhold

Ulyd i motor, 1.8T

Ranger emnet


vladnag

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har i det siste fått et problem med bilen som jeg ikke har vært borti før.

 

Bilen virker helt frisk, og går som den alltid har gjort, men etterhvert har jeg fått en tiltagende "raslelyd" når jeg går av gassen uansett turtall. Om jeg f.eks ligger i 3. gir inn mot et kryss og går av gassen så får jeg en plagsom raslelyd. Lyden er ikke der på tomgang, og heller ikke ved gasspådrag, kun når jeg går helt av gassen. Den er ikke hørbar inn i bilen, men jeg hører det nå som jeg kan kjøre med vinduet åpent. Høres ut som om den kommer fra høyresiden av bilen, men det er vanskelig å vurdere fra inne i bilen. Den er heller ikke spesielt høy, men nok til at jeg hører det.

 

Det er ikke en veldig metallisk lyd heller, høres ikke ut som ventiltikking eller rådebank eller noe slik.

 

Jeg har stått og prøvd å fremkalle den på tomgang, men siden turtallet faller så raskt på tomgang er det veldig vanskelig å få noe ut av det, men lyden er iallefall tilstede selv når bilen står stille og jeg ruser den og lar den falle ned til 800rpm igjen.

 

Bilen er en Passat 1.8T (AEB). Nettopp rundet 100K KM, skiftet olje hver 5000km de siste 15.000KM jeg har hatt den, sist for ca 2000KM siden. Verdt å nevne er også at når jeg byttet motor så var kompresjonen bra, oljetrykket var perfekt og det var ingen avleiringer å se noe sted. Turboen var også fri for slakk, men mye kan jo skje på et år.

 

Noen som har vært borti dette før?

Endret av vladnag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis toppdekselet fks har vært nedsotet kan det henge igjen sot i "kjedestrammeren" til kamakselkjedet.

Dette lager denne raslelysen, uten å merke noe nedgang i effekt.

Få lest av feillager...det legger seg nemlig feil inn på denne.

 

Jeg har lest av feilkoder, og har såvidt jeg kan huske ikke fått noe på den. Skal lese av igjen i morgen, siden jeg ikke kan huske å ha tenkt over lyden tidligere. Kan jo hende det har tiltatt litt.

 

Men ville ikke lyden fra kjedestrammeren vært merkbar uansett turtall og gasspådrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn deg en trepinne / kosteskaft og legg den på forskjellige deler på motoren så trer du stokken inntil øret ( macgyvers svar på stetoskop)å deretter lytter du deg fram til hvor det kommer fra , så tar du det derifra.

 

Joo, det går jo forsåvidt an, men lyden blir borte altfor fort når jeg har den i fri og ruser den fra motorrommet, så jeg tror ikke at jeg får gjort det. Hører at det kommer fra toppdelen, antageligvis fra eksossiden eller i bakkant av toppen, men det er vanskelig å lokalisere nøyaktig siden lyden blir borte såpass fort når jeg ikke kan la bilen henge på et gir mens jeg står foran og lytter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt sent svar her, men jeg har gjort endel ting for å forsøke å fjerne problemet.

 

Motorflush (Tunap)

Injectorclean (Tunap)

Nye plugger

Ny Ventildekselpakning

Ny olje + filter

Lest ut feilminne (ingen relevante feil)

Sjekket kamkjedet for slakk (ingen ting)

 

Kompresjonstest etter alt dette.

 

Lyden er der fortsatt. Jeg mener jeg får lokalisert den til området ved turboen. Det høres på en måte ut som en skralle når man trekker håndtaket mot skruretningen, i mangel på en bedre forklaring.

 

Kompresjonstesten viste 13,5 bar på alle sylindre, så jeg har ingen lekkasjer og heller ingen ulyder fra toppen. Kammer, løftere osv er helt fine.

 

Så, noen nye forslag til hva i all verden dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har opplevd dette før? Var i kontakt med Møller bil ang dette før helgen, men det var nok ikke no standardfeil dette, for de ville ha den inn for feilsøking noe jeg helst vil unngå.

 

Som sagt tidligere så kommer lyden kun om jeg henger på giret, eller evt ruser motoren for så å slippe gassen. Ganske høy, metallisk lyd fra nede ved turboen. Motoren er i toppform ellers, men virker som om ladetrykket kommer litt senere og jeg har litt lavere turbotrykk enn tidligere, men det er kun snakk om 0,1 til 0,2 bar. Heller mot å tro at turboen begynner å bli gåen, men finnes det en enklere måte å fikse dette på enn å bytte den så gjør jeg det.

 

Jeg har kjent etter slakk, men det er minimalt med slakk, så jeg heller mot å tro det kanskje er den interne wastegaten, men jeg har aldri tidligere vært borti denne lyden før.

Endret av vladnag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår