Gå til innhold

Hvordan skifte termostat på V6, 2,8

Ranger emnet


2,8eQUATTRO

Anbefalte innlegg

Skal skifte termostat på audi 100 2,8e QUATTRO. Noen som vet hvor jeg kan finne fremgangsmåte? Er det veldig vanskelig?
har nettopp byttet termostaten på min. samme type som du har. er slik som er forklart nedover. men ver obs på at det er ikke lett og få ut termostathuset. om du har muligheten og føler deg kompetent nok vil jeg råde deg til og løsne regreimen fra ene kammen. jeg skadet selv reimen min når eg skulle lirke den ut uten og slakke reimen eller fjerne den. tror eg balte i en god time bare og få den av. men om reimen blir fjernet så har du mere nok plass. men ver forsiktig om du tar av reimen så den ikke kommer feil på igjen. mer gjerne reimen og hjulet på kamkalslingen med sprit tusj eller noe så du er sikker på og treffe rett på mellom hjul og reim. kan kansje legge ut noen biler om ønskelig men må bli om noen dager da jeg er ute på båt og ikke har alle bildene her.

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp byttet termostaten på min. samme type som du har. er slik som er forklart nedover. men ver obs på at det er ikke lett og få ut termostathuset. om du har muligheten og føler deg kompetent nok vil jeg råde deg til og løsne regreimen fra ene kammen. jeg skadet selv reimen min når eg skulle lirke den ut uten og slakke reimen eller fjerne den. tror eg balte i en god time bare og få den av. men om reimen blir fjernet så har du mere nok plass. men ver forsiktig om du tar av reimen så den ikke kommer feil på igjen. mer gjerne reimen og hjulet på kamkalslingen med sprit tusj eller noe så du er sikker på og treffe rett på mellom hjul og reim. kan kansje legge ut noen biler om ønskelig men må bli om noen dager da jeg er ute på båt og ikke har alle bildene her.

 

 

Skal prøve meg på dette i morgen. Håper på finvær ettersom bilen står ute. Er redd det blir mye banning før jeg er ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du river toppa av motoren : Bruk en sniffer og sjekk for eksos i kjølesystemet. Hvis du har det, er det bare en veg ut. Hvis ikke, bytt skrulokket på ekspansjonstanken. Blir motoren varm slik at viftene går på eller er det bare trykk som forårsaker lekkasjen? Blir det varmt i varmeapparatet og begge radiatorslangene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du river toppa av motoren : Bruk en sniffer og sjekk for eksos i kjølesystemet. Hvis du har det, er det bare en veg ut. Hvis ikke, bytt skrulokket på ekspansjonstanken. Blir motoren varm slik at viftene går på eller er det bare trykk som forårsaker lekkasjen? Blir det varmt i varmeapparatet og begge radiatorslangene ?

 

 

Ingen tegn til eksos i kjøleveske. Motoren blir varm 120 +, og vifta går rundt. Varmeapparat blir ikke varmt...ikke sjekket radiatorslagene. Det lekker ikke igjennom lokket på ekspansjonstank, men når det er av, så koker det over der. Det virker ikke som det varme vannet kommer lenger enn til slage ut fra ekspansjonstank, fra der er det ingen sirkulasjon...?? Gåen vannpumpe? Det lekker ikke fra vannpumpa.

Endret av 2,8eQUATTRO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk begge lufteskruene, en unbrako-skrue på et rør i bakkant av venstre topp (sett fra førersetet), en oppe der slangene går inn på varmeapparatregisteret (under det store plastdekselet). Om du ikke lufter med disse vil du ikke få noen sirkulasjon. :)

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk begge lufteskruene, en unbrako-skrue på et rør i bakkant av venstre topp (sett fra førersetet), en oppe der slangene går inn på varmeapparatregisteret (under det store plastdekselet). Om du ikke lufter med disse vil du ikke få noen sirkulasjon. :)

 

Fikk varme i varmeapparat etter at jeg luftet slik du beskrev her, men ikke sikker på om jeg fikk ut all luften! :-) Det tar nå lengre tid før bilen koker, men den er ikke helt bra. Vifta bak radiator går med en gang jeg starter bilen. Skal det være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår