Gå til innhold

Forslag om høyere vrakpant

Ranger emnet


Mr_No_Name

Anbefalte innlegg

Ja da har det dukket opp igjen da.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=547470

 

Vet ikke helt hvordan jeg stiller meg til dette forslaget jeg..

 

En økt vrakpant vil helt klart rydde opp litt i rekkene av eldere biler med høyt utslipp...Men har vi som kjører disse bilene penger til og kjøpe nytt?? Jeg føler ikke at 250 000kr er noe jeg har lyst til og bruke på bil..spesielt ikke en bruksbil.

 

Jeg personlig syns at vrakpanten kan øke litt..sett den til 5000kr og senk ny bil avgiften med 25%.

zzZZzzZZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis politikerne hadde vært smarte(noe vi alle har fått bevist gang på gamg at de ikke er) hadde de laget en pakke:

 

Vrakpant: 20000

Hvis du køper ny bil, med lavt utslipp, vrakpant:50000

I tilegg hvis du kjøper en fabrikkny bil: 0,- i reg avgift, 0,- i moms.

Staten burde også gått inn med rentefri nedbetaling i 2 år elns.

 

DA hadde de fått mange nye biler på veien, hvorfor gjør de det ikke? grunnen er at bruktbilsalget ville stoppet helt, de ville ikke fått inn noen av avgiftene sine, og de hadde kansje spart det dyrebare miljøet som de maser sånn om. Men det viser seg at de er ikke intresert...

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de hadde kansje spart det dyrebare miljøet som de maser sånn om. Men det viser seg at de er ikke intresert...

 

Ja... for det forurenser jo ikke noen ting å lage nye biler? Eller å bli kvitt de gamle?

 

Har du regnet ut hvor mye mer du må betale i skatter og avgifter for å dekke inn en slik ordning som du skisserer forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke, men det burde heller ikke spille noen rolle, når man vet at en dødsulykke med bil fort koster 2mill+, hvis da den samme ulykken hadde vært med en nyere, sikrere bil(som også som regel er mer miljøvennlig) så ville det kanskje vært en ulykke som personen(e) hadde overlevd. kostnadene for en slik ulykke er ikke i nærheten av det det koster for en dødsulykke. Dette er jo også et argument for å få byttet ut gamle biler.

 

Når du snakker om utslippet det koster å produsere(og ikke minst å frakte) alle bilene så er jo det en ting som taler imot, jeg ser den, men jeg tror at de nye miljøvennlige bilene vi får vil ha ganske mye å si for dette.

 

Når det er sagt så tror jeg ikke at mennesker kan gjøre noe fra eller til med miljøet uansett, tror det med global oppvarming er massehyseri. Dette er min personlige mening om saken.

 

Når det er sagt så tok jeg en liten utregning:

Bil: 400 000

- moms(80000) = 320 000

- vrakpant 50000

= 270 000

 

Si at det rentefrie lånet er 270 000, hvis du da har muligheten til å betale 11250 i mnd(+gebyr) så er bilen din etter 2 år, dvs at alderen på bilparken ville gått drastisk ned.

Når det skal sammenlignes med kostnadene for en ulykke vil det si at det selges ca 7 biler pr dødsulykke.

Jeg har ikke regnet med de 16 000 det koster å reg ny bil.

 

Hvis jeg ikke har bommet helt så vil dette koste staten 144500 pr bil.

 

:)

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de kan kjøre på med dette jeg. Må bare vente litt så jeg får kjøpt opp 10 "vrak"¨og dermed finansiert og kjøpt M3.

 

Ikke regn med at det kommer til å funke ;)

 

Blir nok noe om at kjerra må ha vært registrert på deg selv minst et år eller noe før du får vrake den.. ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

sist, når det var 6000 i vrakpant, så gikk det biler du fort kunne fått 20-40000 for rett i pressa. bilopphogerene sleit med og få plass til alle vrakene osv

 

øk til 3-4000, det ville julpet mye, i noen få år, men så ville vrak du nå gir 3000 for plutselig kosta 5-6000. da måtte du øke igjen osv osv

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til som bør nevnes her er at hvis dette ble innført i EU ville dette øke bilsalget betraktelig, og hjelpe bilfabrikkene, og i tilegg bidra til å hjelpe oss ut av finanskrisen.

 

Og å produsere en ny bil, og kjøre med den vil være bedre mot miljøet enn en gammel Granada som sluker halvannen liter på mila. Så for miljøet vil det jo bli vinn-vinn situasjon om de værste bilene forsvinner. Dessuten, hvis det stemte at det var bedre for miljøet å kjøre rundt i gamle biler, enn å kjøpe nye, ville nok Bellona gått i taket. Med andre ord, det er bedre for miljøet at du kjøper en ny bil. Og produksjonen i seg selv er nok bare en dråpe i havet i forhold til de kanskje 20 000 km du kjører i løpet av et år :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår