Gå til innhold

Kurve/grøftelys?

Ranger emnet


CH3NO2

Anbefalte innlegg

Hei, vi har gått til anskaffaffelse av en Grand Cherokee, og har følgelig slike lys. Men det jeg lurer på er reglementet rundt dette. Det ble en lovendring 1. Januar (eller noe sånt), men jeg husker ikke i detalj hvordan den endringen var... Noen som vet?

Skademeldinger:

-Jeg fullførte svingen etter at veien hadde rettet seg ut

-Jeg sjønte at ulykken kunne unngås, og svingte til høyre for å forhindre dette

-Hva som skjedde videre er vanskelig å si, da elgen lå over frontruta og sperret utsikten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har kun lov til å kjøre med disse sammen med parklys, og kun på dagtid. Etter mørkets frembrudd må du skifte til nærlys og slå av tåkelysa.

Hvis det har kommet en ny regel i år har jeg ikke fått med meg dette, denne regelen kom vel for et par år siden.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kun lov til å kjøre med disse sammen med parklys, og kun på dagtid. Etter mørkets frembrudd må du skifte til nærlys og slå av tåkelysa.

Hvis det har kommet en ny regel i år har jeg ikke fått med meg dette, denne regelen kom vel for et par år siden.

 

og før noen begynenr diskusjonen om når "Etter mørkets frembrudd" er, så regnes vell dette fra da gatalysene tennes mener jeg.

og jada det er steder uten gatalys, men bruk litt sunnfornuft hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et eller annet sted om at "når forholdene krever ekstra belysning av veien" eller noe i den retninga, må nærlys/fjernlys brukes, og altså ikke grøftelys. Men jeg klarer jo selvfølgelig ikke å finne det igjen..

 

Inntil noen greier å snoke opp en eller annen paragraf for det, vil det vel være et definisjonsspørsmål og kommer nok litt an på den purken som evt stopper deg ;)

 

Det er uansett hevet over enhver tvil at du kan ikke bruke grøftelys og nærlys sammen, de kan kun brukes i kombinasjon med park-/kjørelys (hva heter det egentlig?) - ergo gir det seg litt selv at du ikke kan bruke dem etter det har blitt mørkt.

Det syndes stort på dette, til stor irritasjon for "alle oss andre" ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt de tøffe gutta som har vært på biltema og handlet grøftelys, som skrur de på med to treskruer og kobler opp ledninger (evt stripser fast lyktene). Så ut og kjøre! :) VEEEELDIG kjekt å få det midt i trynet. Pleier å sette på langlys når de kommer mot meg, er jo tydeligvis dårlig sikt, så da må jeg se også.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører ofte med tåkelys og parklys. så lenge det ikke er mørkt.. eller så kjører jeg med tåkelys og kjørelys... men jeg har da justert tåkelysa ned så dem blender ikke en dritt.. mest for syns skyld at dem er på... de lyser ikke en dritt uansett...:) værre med dem som justerer tåkelysa slik at dem lyser som kjørelys.. det er da du blir blenda... så lenge du ikke står på kne rett foran bilen min blir du ikke blenda..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i kjøretøyforskriften §28-4 sammenholdt med §15 i trafikkreglene. Det er ikke noe forskjell i reglene for dagtid og kveldstid, så vidt jeg kan se.

 

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

 

Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

Endret av buskmann

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår