Gå til innhold

GirkasseRAS

Ranger emnet


Morten_A

Anbefalte innlegg

hele girkassa rasa om søndan.Har bare 2 og 4gir igjenn.Bilen er i dagli bruk så har alerede henta ny kasse.Kassa som satt i var en M47(5trins)Fikk tak i en M45(4trins) på sparket,så må inn med denne.Da er jo spm.Går denne rett på?Motoren er en 95mod FK.

Bilen er en 1993mod 240.Så speedometret er jo elektronisk.Dette vil vel ikke funke på den gammle vaier kassa?

 

Den gode nyheten er at Forden som skulle kjøre forbi kom aldri forbi.Og det var absolutt vert girkasseraset.

 

Takker og bukker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du må gjøre er å enten bytte clutchhus eller skjære ut til svinghjulsgivern. Mange av di eldre kassene har ikke det.

 

Jeg og en kamerat sleit noe jævelig når vi skulle bytte kasse en gang, vi tenkte jo ikke på at det var sånt hull der i farta, så skjønte ikke med engang hvorfor vi ikke fikk inn kassa.

 

Har en hel drøss med mellomaksler fra 4 trinns som ligger hjemme :)

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men det er momentet som tar livet av de kassene her? (m47)

 

Jeg prøvde og drepa ei sånn kasse engang med original k motor, og det klarte jeg ikke, blei stort sett gira uten kløtsj og de gangene jeg brukte kløtsjen så gira jeg så fort at det skrapa uansett, bytta olje når jeg fikk bilen og så kjørte jeg 70 tusen med bare misbruk, holdt den.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først var det bare spakstell og mellomaksel,nå er det masse skjæring osv.Må jeg bytte mellomaksling eller ikke.hva er konklusjon her nå.Vil ikke skru av noe før jeg har alle delene.Haster litt da jeg homper meg fram på 2og4 gir vær dag til jobb.

 

 

Litt om hvordan kassa havarerte.

Dro bilen til ca 4500-5000rpm på 2gir med 0,8bar ladetrykk.Da jeg kjapt skulle legge inn 3gir bare skrapa hele kassa.Nå går bilen i 3gir,men jeg kan bare slippe pedalen og bilen står like stille.R,1 og 5gir er så harde at det ikke er mulig og få den i gir.

 

Det blir vel getrag og litt mer fålunger når jeg har kommet meg ortlig inn i verkstedet.Verktøy er så jævlig dyrt,at det tar litt tid og flytte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bare få tak i ny mellomaksel.

 

Litt offtopic på meg også.Brukte bilen litt til iskjøring her for ca en mnd siden.Dette er til og annbefalle.Noe av det kuleste jeg har prøvd.

200km + litt til uten hjulspinn på isen var ingen problem.Eller en sladd som dekker ca 2km.

 

Tenkte og lage en tråd om netopp dette neste vinter eller så snart isen er kjukk nok.Så kan alle som har lyst få opplysninger om hvor og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår